Gå til innhold

Dersom en uten AD/HD tar en Ritalintablett i terapeutisk dose.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva kjenner den personen av tabletten da?

Og da snakker jeg ikke "overdose" for å få rus, men en vanlig dose.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du prøvd selv slik at du vet, 10:39?

HI

Skrevet

Vanskelig å si, kommer jo litt an på hvilken dose det er snakk om. mest sannsynlig vil han ikke merke noenting på en tablett. Men hvis han gjør det ,vill det være mest trulig han føler seg piggere, mer energisk og våken. Litt gira kanskje. Altså motsatt effekt av noen med Ad/Hd.

Skrevet

Du vil få noe av samme effekten som om du hadde tatt amfetamin. Gira, energisk, aggressiv osv. Ikke å anbefale!

Skrevet

Ritalin har motsatt effekt på mennesker uten AD/HD. Altså får man masse enrgi og overskudd, nedsatt søvnbehov osv. Men det er farlig for mennesker uten AD/HD å ta ritalin. For en tid tilbake siden ble det omtalt som "husmor-dop" i USA fordi mange husmødre ble avhebgige av ritalin for å komme seg gjennom en hektisk dag. Selvfølgelig gikk det galt med veldig mange; de møtte veggen og fikk noen forferdelige bivirkninger jeg ikke husker hva var. Det er også en kjent sak at mange med spiseforstyrrelser skaffer seg ritalintabletter ulovlig for å slanke seg.

Skrevet

Ritalin gir deg nedsatt matlyst og gjør at du føler mindre. Nærmest en litt likegyldig følelse. En følelse av depresjon er heller ikke uvanlig.

Man kan føle seg litt utenfor i hverdagen, du er jo dopa, og det er ikke uvanlig å føle seg "fjern". Man "føler" litt mindre og har du krafig sinne vil du som oftest bli roligere. Jeg syns ikke du skal ta dette uten resept fra lege. Kommer du feks ut for en bilulykke og det blir tatt blodprøve, er du ille ute. Medisiner for ADHD ofte er et nøvendig onde for en bedre hverdag for de med diagnosen, men ikke ta det hvis du ikke har fått det foreskrevet av lege. Det er tross alt klassifisert som et narkotisk stoff. . Mine barn ser ikke ut til å respondere sånn på medisinen som jeg har beskrevet ovenfor, bortsett fra vekttap i begynnelsen som nå har stagnert. Men så har de også diagnosen. Og jeg kan love deg at medisinen hjelper for demmes del.

Skrevet

Nei, jeg har ikke tenkt å ta dem. Jeg bare lurte på hvilken virkning de har på personer uten ADHD. Jeg vet virkningen for de med, siden de blir roligere.

Det jeg tenkte på var hun moren i Frustrerte fruer, som tok sine gutters medisin for å holde tritt med ungene:) Derfor lurte jeg på om de har motsatt effekt av medisinen, og nesten får ADHD av den.

HI

Skrevet

De som har ADHD burde prøve Tomatis- behandling istedenfor å ta tabletter. Det er ikke bra for kroppen å putte i seg så mye kjemiske midler på lengre sikt.

Forskning viser gode resultater - spesielt for barn (!), men den vanlige skolemedisinen har problemer med å akseptere metoden - fordi den er for "alternativ", selv om det er en lege som står bak.

Sjekk www.tomatis.no

Skrevet

Det er en veldig typisk feiloppfatning at ADHDère og ikke ADHDère reagerer så veldig ulikt på ritalin- forskjellen er bare at ADHDèrn har større nytte av effekten på medisinen enn ikke ADHDèrn. DEt er altså feil at det å "bli rolig" på ritalin er en slags indikajson på selve diagnosen/ eller at om man blir hyper så er man "vanlig utrusta"

Alt avhengig av egen biologisk coctail og dose vil små doser ritalin/ amfetamin virke skjerpende og utholdende. DEt er ikke for ingenting at eks div militærkompanier kan ha amfetamin tilgjengelig (hadde dette iallefall tidligere i det amerikanske forsvaret) det var fordi det hjalp soldaten å holde fokus og være mer utholdende. (DEt er ikke det samme som å være "hyper")

Skrevet

Så det du sier er at en som ikke har ADHD kanskje vil reagere likt med en som har ADHD når det gjelder stress, om en tar en Ritalintablett? At alle kan bli rolige om de stresser? Eller forsto jeg deg feil nå?

HI

Skrevet

ADHD tenker man er et syndrom der oppmerksomhet og hyperaktivitet er kjernesymptomene.

Ritalin funker først og fremst som "samlende" på de kognitive funksjonene- du blir mer skjerpa, dvs at du holder konsentrasjon og oppmerksomhet bedre for eksempel- noe som gjør at du også får bedre utholdenhet. Ritalins primære virkemåte handler ikke om å dempe angst/ stress- og har ikke den samma gode effekten på det motoriske systemet. Forøvrig; man kan føle seg "roligere" fordi man får bedre tilgang på det som skjer i hue; det er lettere å ha fokus, tenke en tanke ut, lettere å planlegge som følge av medisinen.

En forbigående bivirkning (for en god del faktisk) er fakta litt uro og søvnvansker....

Skrevet

Jeg tar medisin for adhd, og føler meg energisk. Jeg føler en energi jeg ikke har hatt i hele mitt voksne liv. Jeg har ADD, altså har jeg ikke hyperaktiviteten, men alle de andre symptomene.

Jeg trenger medisinen for å fungere i hverdagen. Jeg har aldri før klart å stå på som jeg gjør nå, og jeg fungerer mye bedre.

Hver dag klarer jeg å gjøre husarbeid som ble liggende før jeg begynte med medsinen.

Med andre ord virker medisinen forskjellig på mennesker. Jeg trengte ny giv, og fikk det. Noen trenger det for å roe seg ned. Så lenge det virker i den hensikten den er ment for, er vel alle fornøyde.

Jeg klarer for første gang å fokusere bedre på ting som må gjøres, og jeg føler meg veldig mye bedre når jeg tar adhd-medisinen min.

Jeg fikk diagnosen i sommer, men har lenge visst om det selv, at jeg har hatt det hele livet.

Skrevet

Og sløv føler jeg meg ikke. Heller stikk motsatt. Det var sløv jeg var før jeg begynte med medisinen.

anonym 21:26

Skrevet

En gutt i slekta mi tar medisiner for adhd, og han forandrer ikke personlighet, eller blir en annen når han tar medisin. Han greier bare bedre å konsentrere seg på skolen. Før medisinering klarte han ikke å sitte i ro i klassen, men etter at han begynte med det, greier han å sitte i ro, følge med og gjøre det han skal.

Håndskriften hans ble faktisk bedre etter medisineringen, fordi han tok mere tid til å gjøre det han skulle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...