Gå til innhold

EXPAT! Trenger ammeråd :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har 1 ukes gammel baby i hus da... Nr 2 i hus, så jeg har litt erfaring fra før, men trenger likevel non råd. Har vært på ammehjelpen.no, men du er jo stadig vekk p ånett, så... ;)

Jeg sliter litt med utdrivningsfasen :(

Sist FOSSA det ut som bare det. Da lakk jeg big time. Men nå føler jeg melka ligger mye lenger bak på en måte.. Og det gjør veldig vondt når hun skal suge de første 10-20 sekundene.

Jeg masserer og prøver å drive ut melka før hun legges til. Og ikke nok med det, hun somler så fælt med å å ta puppen første gang. Bruker opptil 10 minutter!!! før hun tar tak i suginga. Tålmodig som jeg er har det gått greit til nå, men nå gir jeg nesten opp. :( Vil amme, men ikke for enhver pris. Sist amma jeg 6 mnd :)

Det er veldig lettvint å amme uten å pumpe seg først, særlig på natta. Men det er veeeedlgi deilig å ikke vegre seg og å ha det vondt når hun setter igang.

Hvor lenge skal dette vedvare? Skal jeg pumpe meg noen dager nå kanskje?

Og en annen ting: jeg må vekke henne om natta, for hun har sovet fra ca 22-23 til 05-06! Og da kan du TENKE deg hvordan puppa mine er:( Jeg har faktisk vekt henne i natt kl 03 for å amme. De andre nettene har jeg måttet pumpe meg tom.

wææ. Hjelp! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heihei!

Den viktigste meldinga er vel at ting BLIR bedre når hun blir smartere etterhvert.

Er du stressa nå? Veldig sliten? Får du sovet?

Hvis du stresser eller "tenker for mye" på utdrivingen så kan det faktisk hemme den. Hun tar ikke brystet rett om det er knallvondt i begynnelsen heller. Og om du gruer deg så hjelper heller ikke dette.

Hvordan var fødselen? Kan hun ha fått en smell i nakken? (KISS, barnet er skeivt i nakken?) Har hun stramt tungebånd? Er tunga liksom hjerteformet forran? Begge deler kan gi det du snakker om.

Til utdrivingsproblemer hjelper det å stresse ned som nevnt, slapp av både kjeve og underliv når du legger til og tenk at NÅÅÅÅ kommer melken. Hudkontakt med barnet er viktig!

Legen har en nesespray som kan få deg i gang. Morkakerester i livmor kan gi redusert melkeproduksjon. Det er og en legesak. Da er nok renselsen din på full guffe enda.

Akupunktører kan også hjelpe på utdrivingsproblemer.

Astmamedisiner kan hemme utdrivingen (astmaåpnere som ventolin og bricanyl).

Er det noe her du kan jobbe med? Om du er lettpumpa så er det ingenting i veien med å pumpe noen dager for å komme ovenpå, forresten. Pass dere for sugeforvirring, det er best at hun får melk fra kopp.

Skrevet

Hei

Jeg er faktisk ikke veldig stressa. Jeg var mere stressa sist faktisk. Da var det barseltårer og andre tårer som slo ut. Men melka prikla seg til når jeg kjente at "nå er det tida". Kunne jo produsert for hele nabolaget! Og sist, som nå, er jeg meeeget avslappet til amming. Gr det ike, så går det ikke. Men jeg vil jo amme som sagt. Vil at hun skal få melka mi:)

Fødselen var kjempe fin. Ikke så altfor lang heller. Og hun ble sjekket opp og ned i mente. Jeg vet jeg har litt flate brystknopper, så det er nok derfor hun ikke finner det så lett å suge. Men broren var jo kjempesmart, og det gikk på skinner fra første stund!

Pumper lett, melka kommer kjapt, og det er ikke vondt overhodet! Hun har også ta flaska lett (det er jo ikke rart, så lang og enkel tut det er på de;).

Uff, leste nettopp en artikkel på klikk.no om de som var i samme situasjon som meg. Får håper det hjelper å pumpe seg noen dager nå.

På en annen side så er jeg glad jeg ikke lekker like mye som sist! For jeg har ikke tall på hvor mange gensere og hånklær som gikk med da. Genserne er forøvrig kasta, da de fikk to enorme ringer etter hver pupp, hehe;)

Men takk for hjelp så langt! Skal prøve å se hvordan dette går. Husker du hjalp meg litt sist også faktisk;)

Skrevet

Nå kan det være veldig greit å få "trent opp" brystvortene med pumpinga. Husk helst elektrisk dobbeltpumpe, 15min på hver pupp maks. Ikke alle barn er like flinke til slikt, dessverre! Og som sagt blir de mye lurere ganske fort. Jeg pumpa en uke pga brystbetennelse sist, og da ble "alt så meget bedre" rett etterpå!

Niplette kan få farten på de blyge brystvortene dine. De har de på apotekene og babybutikkene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...