Anonym bruker Skrevet 18. september 2009 #1 Skrevet 18. september 2009 Sukk. Frustrert her nå. Har ei lita ei på 21 måneder som heller ut vann og all drikke så fort hun får mulighet til det. Hun vet veldig godt at hun ikke får lov. Jeg er streng og konsekvent og hun vet hun havner i grinda dersom hun heller ut drikke. Men allikevel gjør hun det så fort hun har mulighet. Til morgen i dag fikk hun tak i tekoppen min (ikke veldig varm så trenger ikke innlegg om dette). Stod og holdt i den og jeg sa klart i fra at hun skulle sette den fra seg. Hun bare smiler og heller sakte ut alt innholdet i koppen utover hele bordet, fjernkontroller, bøker osv. Nå til lunsj gikk vannkoppen hennes utover hele. Med vilje. Det er ikke snakk om uhell her. Maten har også en tendens til å ble hevet rundt hele. Føler jeg sitter og "truer" med grinda under hele måltidet for å forsøke å unngå at hun kaster maten. Noen råd? Føler meg helt håpløs som mor på dette området. :-(
Anonym bruker Skrevet 18. september 2009 #2 Skrevet 18. september 2009 Ingen gode råd, men du er ikke alene! Må nok bare fortsette å være konsekvent, det er sikkert alderen, de prøver ut grenser og ser hvor langt de kan strekke det.
Anonym bruker Skrevet 18. september 2009 #3 Skrevet 18. september 2009 Sønnen min hadde en tendens til å kaste ting da han var på den alder. En gang hadde jeg smurt en brødskive til han med leverpostei. Han var sur den morgen. Han satt på en benk og holdt brødskiven i hånda, mens jeg knøt skoa hans. Plutselig hev han brødskiven over hodet som om han skulle til å kaste det. Da så jeg alvorlig på han og sa: har du tenkt å kaste brødskiven? Han nikket. Da sa jeg: hvis du gjør det, blir mamma sint. Gutten så lenge på meg, og jeg kunne se at han vurderte om han skulle kaste brødskiven eller ikke. Etter et min. senket han hånda med brødskiven. Da ga jeg han ros for at han ikke kastet brødskiven. Så den metoden har jeg brukt mye etter den episoden, og for meg så funket den kjempe bra. Vet ikke helt med datteren din, men kontakt evt. hs for råd. Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 18. september 2009 #4 Skrevet 18. september 2009 Jeg har også en liten sånn en... Hun tømmer mat og drikke ut hele tiden. Vi bare fortsetter å være konsekente og satser på at hun tar det etter hvert. Vi sier at hvis hun ikke klarer å drikke som en stor jente så må mamma og pappa mate henne. Så når hun heller ut, får hun ikke holde koppen selv lenger. Det fungerer til en viss grad hos oss...
Tommage♀♂ Skrevet 18. september 2009 #5 Skrevet 18. september 2009 Da ville jeg enkelt og greit bare gitt henne tutekopper som ikke kan søles med, og passet mine egne kopper som en smed. Og i de tilfellene hun likevel får tak i en kopp så må du være konsekvent. Middagen tar du fra henne om hun tømmer og griser. Ikke true for så å ikkje gjøre noe med det, bare gi en advarsel, så tar du maten bort.
Anonym bruker Skrevet 18. september 2009 #6 Skrevet 18. september 2009 Godt å høre at jeg ikke er alene! Føler meg jo helt håpløs når hun ikke har respekt for meg og ikke hører på hva jeg sier. Når hun spiser og jeg ser hun er i ferd med å kaste maten, sier jeg at "da må du stå i grinda". Noen ganger fungerer det, andre ganger ikke. Men jeg må jo si det 15 ganger før måltidet er over. Samme når det gjelder drikke. Trodde liksom det skulle gi seg bare man var konsekvent jeg, men det fungerer ikke her. Sånn har det egentlig vært hele tiden på forskjellige ting. HI
Anonym bruker Skrevet 18. september 2009 #7 Skrevet 18. september 2009 Det er sånn vi gjør det. Med unntak av tutekoppene da. Hun har noen, men det går fint an å søle med de. Også har hun plastkopper. Vet de har de i barnehagen også. Det minner meg på at jeg skal spørre om hun søler sånn der også. Maten tar jeg bort når hun griser etter en advarsel. HI
Anonym bruker Skrevet 18. september 2009 #8 Skrevet 18. september 2009 Du kan gi henne en advarsel. Og hvis hun fremdeles vil kaste maten, så la henne gjøre det...men da blir det en konsekvens for oppførsel. Nytter ikke å gjenta det 15 ganger. En advarsel er nok, og hvis hun fremdeles vil kaste eller søle, så blir det grinda med engang.
Anonym bruker Skrevet 18. september 2009 #9 Skrevet 18. september 2009 Du er jo ikke konsekvent når du må gjenta det 15 ganger? Du skal bare advare 1 eller 2 ganger, før du faktisk må gjennomføre advarselene. Ikke vente til 15 ganger, for da tar hun deg ikke seriøs nok.
Anonym bruker Skrevet 18. september 2009 #10 Skrevet 18. september 2009 Kanskje jeg var utydelig. Hun gjør tegn til å kaste og jeg sier at dersom hun gjør det så må hun i grinda. Så lar hun være. Så går det kort tid også gjør hun tegn til det igjen og jeg må si det samme. Når hun først kaster gjennomfører jeg konsekvensen. Mener du at jeg bør gi en advarsel også la henne kaste neste gang og gjennomføre konsekvensen? Er åpen for forslag! Kanskje det er det jeg bør prøve. HI
Anonym bruker Skrevet 18. september 2009 #11 Skrevet 18. september 2009 Når jeg tenker etter høres det fornuftig ut. Kan jo ikke være riktig å gi så mange advarsler og måtte følge med som en smed hele tiden. Man blir litt blind når man står oppi situasjonen hele tiden. Dette skal prøves ut neste måltid :-) Takk for tips! HI
Anonym bruker Skrevet 18. september 2009 #12 Skrevet 18. september 2009 Når dere sitter ved bordet, og hun gjør tegn på at hun skal kaster maten...så forteller du henne hva konsekvensen blir om hun kaster maten. Så er det opp til henne. Hvis hun fremdeles vil kaste maten, så er det rett i grinda. Men om hun velger å ikke gjøre det under hele måltidet, så ros henne for hvor flink hun var ved middagsbordet. Lykke til. Håper det funker.
lavendelblomst Skrevet 18. september 2009 #13 Skrevet 18. september 2009 Jeg ville ikke ha gitt hun mer vann eller drikke, og hvis hun kaster maten så ikke gi ny mat. Da lærer man fort at hvis man kaster så bilr maten borte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå