Gå til innhold

Vendingen mislykket; setefødsel eller keisersnitt??? (sammen som 3. trim)


jakm80

Anbefalte innlegg

Off og off, vendingen var rett og slett grusom vond og de klarte ikke å snu an. Rompa lå langt nede i bekkenet og hodet oppe under ribbeinet mitt. De klarte å lirke rompa opp, men stanga bare oppover, fikk ingen rotasjon.. Er såååå vond og øm i dag at jeg klarer nesten ikke gå eller bøye meg uten sukk og stønn : ( Hadde bestemt meg for at vi prøver setefødsel dersom det ikke gikk, men nå er jeg grusomt i tvil!!! Hjeeeelp, noen som har egne erfaringer de vil dele. Kom med det, skrekk- og solskinnshistorier!! Vet det fins begge deler på begge sider!! Legen var helt enig med meg da jeg sa vi ville prøve setefødsel, virka nesten litt letta over at han slapp å overbevise meg.. Men tenker at dersom det likevel ender i hasteks, må det være bedre å ta et ks under ordna forhold om ca 2 uker! Redd for plager etter ks, men det blir det kanskje uansett.. I tillegg sank hjertefrekvensen eller hva det er de måler under en vond kynner, kanskje han vil bli plagd av de skikkelige riene under en fødsel.. Arghhh... er så i tvil!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Nå liker jeg ikke å gi råd til andre basert på egne erfaringer, men siden du spør: Jeg opplevde det samme som deg for snart fire år siden.

 

Vendinga var fryktelig vond og mislykket, og jeg bestemte meg for setefødsel. Jeg fikk også inntrykk av at legen var helt enig...Jeg var veldig redd for keisersnitt, men visste lite om at mange setefødsler ender i KS uansett. Og det er STOR forskjell på planlagt, og akutt,-eller katastrofe-KS som i mitt tilfelle.

 

Jeg var heller ikke klar over at rier kan være værre for en setebaby enn en som kommer med hodet først. Og de bruker gjerne en fødestue hvor de har asfyksibordet klart dersom barnet er slappt når det kommer ut. Derfor blir det nøye overvåket, og jeg husker at det var veldig slitsomt å måtte ligge så mye på slutten.Dessuten er det forventet at setefødsler tar lengre tid. Men det gjelder selvfølgelig ikke alle. Vil ikke drive propaganda heller.

 

At KS ikke er en enkel løsning er vel de fleste inneforstått med, men i mitt tilfelle ville jeg sluppet en 12 timers traumatisk fødsel som endte i katastrofe-KS med et barn som måtte gjenopplives og ligge på nyfødt intensiv i 14 dager. Nå skal det sies at det ikke var seteleie alene som var grunn til komplikasjonene, men jeg er nok med på å ødelegge KS-statistikken...

 

Ta med deg at leger antagelig ikke vil å anbefale deg KS, for det er en stor operasjon og det koster mange penger.

 

Ikke lett å gi deg råd, men jeg vet akkurat hvordan du har det. Men jeg vil gjerne si deg en ting: Er det tvil så er det ikke tvil...

 

Skaff deg masse kunskap om både setefødsel og KS, så du er godt

forberedt til den store dagen. Det viktigste er at du får en god fødselsopplevelse!

 

Masse lykke til!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk!! Det er det som gjør at jeg tenker veldig på ks for tiden. Det har ikke vært så fristende for meg for jeg har tenkt på de plagene jeg ville få, men hva er tryggest for bebisen?! Føler at et planlagt ks må være det tryggeste for den lille dersom ting ikke går så bra under en setefødsel, og det kan en jo ikke vite på forhånd! Er det verdt å ta sjangsen?? Off, det er vanskelig å vite hva som er best..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, jeg kjenner meg så godt igjen! Desverre (og heldigvis) kan vi ikke vite på forhånd hva som vil skje. Det er jo mange vellykkede setefødsler der ute. Men tror det er viktig at du lytter til deg selv nå. Men jeg skjønner at det er vanskelig også. Noen ganger hadde det vært veldig deilig om andre tok avgjørelsen for deg. Hadde du vært like skeptisk til KS hvis legen hadde anbefalt det på det sterkeste? Litt å tenke på. Det er veldig lett å la seg påvirke...Hva slags plager akkurat du ville fått ved en operasjon er jo umulig å vite, men for min del gikk den biten veldig fint. Håper du finner ut av dette her altså. Ikke moro å gå og gruble sånn. Men som du sier: Bebisen først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg er i samme situasjon som deg. Jenta mi sitter også i seteleie. Jeg skal inn på sykehuset til torsdag for utredning. Er da i uke 37. Jeg har inne i hodet mitt bestemt meg for at jeg ønsker ks! Og håper dette er noe jeg kan velge, da jeg er førstegangsfødende, og redd for å føde i seteleie.

Kan absolutt ikke si hva som er best, jeg bare går for det jeg ønsker og føler er rett for meg. Håper legene er samarbeidsvillige og vil lytte til hva jeg ønsker.

Ønsker deg og lykke til med ditt valg. Oppdater meg gjerne på hva som skjer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta har ligget i sete så lenge jeg vet og vending var helt umulig for hun hadde festet seg med rompa ned. Jeg var helt bestemt på at det skulle bli KS men på et eller annet vis overbeviste de på sykehuset meg om at vaginal fødsel var det beste for både mor og barn og at det ikke er så ille som man tror! Hos meg undersøkte de så størrelsen på barnet og størrelsen på bekkenet for å se om alt lå til rette for setefødsel, og det gjorde det! Så da gikk jeg med på setefødsel til slutt og for 4 dager siden kom den lille jenta til verden! Hun ble født i sete - og uten epidural! Tror neppe fødselen hadde vært mye bedre om hodet hadde kommet først! Jeg hadde absolutt tenkt å ta imot all mulig smertestillende, men smertende var så "greie" at det ikke ble nødvendig (angret litt på dette på slutten..). Jeg er altså veldig fornøyd med at jeg valgte vaginal fødsel, men nå skal det sies at hun kom 1,5 uke før tiden og var 3040 gram også. Jeg hadde nok tatt med estimert fødselsvekt i min betraktnining.. Uansett hva du velger kommer nok jenta ut i fin form (og barn født i sete er ofte ekstra fine!)! Gled deg!! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer med den lille jenta. Godt å høre at det gikk så greit som det gjorde- gjør meg optimistisk ifht min egen setefødsel.

kos deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...