jakm80 Skrevet 18. september 2009 #1 Skrevet 18. september 2009 Off og off, vendingen var rett og slett grusom vond og de klarte ikke å snu an. Rompa lå langt nede i bekkenet og hodet oppe under ribbeinet mitt. De klarte å lirke rompa opp, men stanga bare oppover, fikk ingen rotasjon.. Er såååå vond og øm i dag at jeg klarer nesten ikke gå eller bøye meg uten sukk og stønn : ( Hadde bestemt meg for at vi prøver setefødsel dersom det ikke gikk, men nå er jeg grusomt i tvil!!! Hjeeeelp, noen som har egne erfaringer de vil dele. Kom med det, skrekk- og solskinnshistorier!! Vet det fins begge deler på begge sider!! Legen var helt enig med meg da jeg sa vi ville prøve setefødsel, virka nesten litt letta over at han slapp å overbevise meg.. Men tenker at dersom det likevel ender i hasteks, må det være bedre å ta et ks under ordna forhold om ca 2 uker! Redd for plager etter ks, men det blir det kanskje uansett.. I tillegg sank hjertefrekvensen eller hva det er de måler under en vond kynner, kanskje han vil bli plagd av de skikkelige riene under en fødsel.. Arghhh... er så i tvil!!!!
ღLykkelig mღmmღ til to:) Skrevet 18. september 2009 #2 Skrevet 18. september 2009 Hei. Nå har jeg ingen erfaringer med dette selv. Men svigerinnen min fikk en datter i mars. Hun hadde sittet i seteleie ganskelenge tror jeg, og der var det planlagt keisersnitt. Men noen uker før fødsel fikk hun beskjed om at det ble setefødsel. De hadde ingen ledige dager å sette opp ks! Hun fikk totalt panikk. (Hun er redd alt som har med sykehus å gjøre). Men setefødselen gikk kjempe bra. Både mor og barn hadde det bra. Eneste er at datteren måtte bruke en støttepute (ser ut som en stor bleie) i 4 mnd etter fødsel. Men dette var fordi hun hadde sittet såpass lenge i seteleie inni i magen. Men det svigerinnen min sa etter fødselen er at selv om barnet kommer feil vei (kom som en klappstol) så er hode det verste uansett!
EnJente_m_2Jenter Skrevet 18. september 2009 #3 Skrevet 18. september 2009 Hei du, jeg har skrevet utallige innlegg om dette nå, men alt jeg har å si er at jeg har hatt planlagt ks som var fint, alikevel hadde jeg LETT valgt setefødsel over ks. Hastesnittene i setefødsler kommer som regel av at folk kommer inn med uoppdaget seteleie. Når de vet om dette og du har målt bekken etc, tar de EKSTRA hensyn. Har du søkt på seteleie / setefødsel her inne ? Er masse fine historier, faktisk så har je gikke sett nesten et eneste dårlig. En venninne av meg har prøvd begge deler og sverger til seteleie. Folk tror at seteleiefødsel er så mye verre da ungen blir dobbel etc. men nei, det er jo ikke det som er greia, det er jo det at hodet kommer til sist og at man kanskje ikke har åpning nok. Hodet er UANSETT den vondeste delen å føde, så hodefødsel kan være verre da det største skal ut først. Ved seteleie tøyes man jo en DEL allerede da rumpa kommer og hodet føles ikke like vondt (sier en del). Det blir dessuten ikke et snitt hvor de haaaaster seg inn på operasjonsstuen. Det pleier å da bli et valg man tar sammen med mor slik jeg har forstått det, men alikevel. Har du ikke informert deg maks om setefødsel ? Sykehus, jordmødre, her inne, faktaer etc ? Jeg hadde iallefall ikke vært i tvil, min jente snudde seg selv for to dager siden, men jeg var fullstendig klar for å føde sete. Og jeg har ringt alle jordmødre jeg kan, sykehuset har jeg vært i samtaler med etc etc og forhørt meg. Ks er ingen lett vei, faktisk, så er det jo en grunn tilat jeg ikke gjør de tigjen, selv om det gikk smertefritt. Selve snittet og forløsningen er kjempefin, men ettertiden. amming, gulsot etc. ammningen gikk til helvete da ungen kom for tidlig og var slapp. Nei dette må du bestemme selv, men jeg hadde prøvd om jeg var deg, som sagt, hva er det som skremmer deg mest ? Vondere sier de fleste at det i allefall ikke er. Og om sykehuset er klar over at du kommer inn med seteleie tar de mer hensyn OG de er kjempeklare ! Man blir godt oppfulgt, om mange setefødsler går kjempebra, de uoppdagede desverre kan gå verre. Da de rett og slett ikke rekker å måle bekken og ikke tar noen risker sant. Vel, uansett hva du gjør - lykke til ! Ks eller seteleie du får ungen !!!! Og det blir herlig ! Når har du termin ? Den kan snu seg enda husk !!!!
Maisie Skrevet 18. september 2009 #4 Skrevet 18. september 2009 Sniker meg inn fra 2. tri. Fødte i seteleie forrige gang. Det var en uoppdaget seteleie også. Men det gikk så fint atte! Det er masse personell tilstede ved en setefødsel, dersom jordmor trenger assistanse, så du er i trygge hender. Har du fått målt bekkenet ditt? Dersom det er stort nok til babyen, så tror jeg du trygt kan gå for vaginal fødsel. Er et ikke stort nok, så får du et planlagt ks.
b77h Skrevet 18. september 2009 #5 Skrevet 18. september 2009 Har du prøvd akupunktur? Kanksje litt optimstisk etter det du har vært gjennom nå... Jeg har gått til akupunktur i starten av svangerskapet, og hun fortalte meg at det er et spesielt punkt som får fosteret til å snu seg (som regel...) Lykke til!
jakm80 Skrevet 18. september 2009 Forfatter #6 Skrevet 18. september 2009 Takk for svar! Tror det er litt for sent for akupunktur nå, er 36 + 5 på vei og det var jo ganske så umulig å snu han med "kraft" : ( Har satt meg inn i det med både ks og sf og hadde, som jeg sa, i utgangspkt bestemt meg. Og ser absolutt ikke på ks som en lett løsning, det er det jeg egentlig ser på som siste utvei. Men dersom det likevel blir et hasteks, kommer jeg til å angre på at jeg ikke bare tok det i utgangspunktet.. Men det er flest positive opplevelser med setefødseler, tror nesten ikke jeg har lest om noen som har en dårlig opplevelse, så en blir nok tatt veldig godt vare på. Det må nok bare synke litt inn og jeg igjen må bli overbevist om at det er dette jeg vil. Skal sjekke opp det med hjertelyden og høre om det har noe å si før jeg tar den endelige avgjørelsen. De målte ikke bekkenet fordi ungen er estimert til å være 1 % over gjsnitt, har tidligere født en jente på 3700 uten problem så det var visst ikke nødvendig.
strawbs Skrevet 18. september 2009 #7 Skrevet 18. september 2009 Jeg kjenner meg så igjen! Har SÅ lyst til å føde, men absolutt ikke lyst på hastesnitt, som det jo kan bli selv om bekkenet er stort nok pga framfall av navlesnor... Men fremdeles håper jeg at pjokken snur seg av seg selv. Ellers prøver jeg nok vaginal fødsel og krysser fingrene for å slippe KS (vil IKKE ha operasjon hvis jeg kan slippe, men om de anbefaler det er det selvsagt noe annet...). Har prøvd akupunktur og håper på det beste. De "beste" studiene sier at det øker sjansene for at babyen snur seg fra 40 (uten akupunktur) til 60 % fra uke 34. Men akupunktøren min sier at det ikke er vits om rompa allerede sitter fast i bekkenet, slik det høres ut som om din gjør. Lykke lykke til!!!!
jakm80 Skrevet 18. september 2009 Forfatter #8 Skrevet 18. september 2009 Den sitter GODT fast ja : / Legen klarte å skubbe den litt opp, men kjenner at den ligger godt nedi igjen. Jaja, får bare la det stå til! Ungen må uansett ut!! Lykke til : )
EnJente_m_2Jenter Skrevet 18. september 2009 #9 Skrevet 18. september 2009 Ja du finner nok ut av det Jeg har en jente som satt på rumpa fra uke 28, men etter akupunktur og moxabehandling snudde hun seg. Om det hadde noe med saken gjøre, aner jeg ikke, men altså, hun har iallefall snudd seg ! Det var veldig rart, kvelden før hun snudde seg sa jeg til henne før jeg la meg: Imorgen skal mamma på kontroll på sykehuset, da må vi kanskje prøve å vende deg og ta røntgen og styre MASSE ! Kan du ikke bare være så snill for mamma og din sin skyld og snu deg ? (sa det oppgitt) DEN natten snudde hun seg hehehe !!!
pinkdelight Skrevet 18. september 2009 #10 Skrevet 18. september 2009 Jeg har ikke hverken sol eller skrekkhistorier til deg, men er i samme situasjon selv. Har en gutt i seteleie- skal snus ved ytre vending til uken. Regner egentlig ikke med at han skal la seg overtale- de sa han sitter godt nede i bekkenet og han har vært der en stund ... Lykke til med valget ditt (om du får ett da); sete vs KS. Syns det er vanskelig jeg også; vet jo ikke hva som er "rett" på en måte.
barney Skrevet 18. september 2009 #11 Skrevet 18. september 2009 Hei jakm80! Vet forsåvidt lite om setefødsel, men tenkte bare å kommentere dette med at de ikke målte bekkenet ditt pga tidligere fødsel. Jeg har fått målt bekkenet mitt (veldig smalt), har et planlagt KS bak meg pga lite bekken og en vaginal fødsel bak meg som gikk veldig fint (3600). Men har fått beskjed av fødselslegen at jeg allikevel aldri vil kunne føde noe særlig større barn enn det og en setefødsel for meg ville selvfølglig vært helt uaktuelt. Poenget mitt er at jeg skjønner ikke hvordan de på grunnlag av din forrige fødsel si at det ikke vil være noe problem å føde i sete, du kan jo allikevel ha et lite bekken! Jeg syns du skal kreve måling av bekken, det er tross alt en veldig enkel sak å få gjort og jeg tror også du vil også føle deg mye tryggere på at du vil klare en setefødsel!
mor til k+en spire Skrevet 18. september 2009 #12 Skrevet 18. september 2009 Jeg er i samme situasjon, har tenkt å føde fordi legen anbefalte det. Var på ultralyd og fikk bekreftet seteleie og de målte heller ikke bekken ved røntgen pga de mente det ikke var nødvendig, fordi hodet var like stort som sist... Og at det er noen prosenter sjanse for leukemi pga strålingen en sik undersøkelse medfører. Vet ikke om de kan se bekkenet på ul, men de tar vel ingen sjanser akkurat. Er i uke 38 nå og føler vel bare at et under kan gøre at han snur seg....
EnJente_m_2Jenter Skrevet 19. september 2009 #13 Skrevet 19. september 2009 Hei igjen dere Jeg var jo på sykehuset, og selv om ungen hadde snudd seg, spurte jeg om de ikke kunne være så snill og måle bekkenet mitt, i tilfelle hun snur seg igjen. Svaret var nei, de gjør det virkleig ikke med mindre de MÅ og det for barnets beste. Var visst virkelig ikke bra å gjøre dette på et spedbarn, så prøv heller å tenke at de antagelig hadde gjort det dersom det var nødvendig. Bra de ikke tar sjanser på babyene våre
barney Skrevet 19. september 2009 #14 Skrevet 19. september 2009 Uff, det er nesten litt skremmende å høre for min del (se innlegg lenger opp). Da de tok CT av bekkenet mitt, så var det ingen som nevnte noe om at det ikke var bra for barnet. Jeg oppfattet det som om det var lik linje som å ta ultralyd (vel nesten da..). Dette var jo noe legene tok initiativ til og ikke jeg.... Vel, vel - pjokken er jo snart 2 år og virker normal han, men ekkelt allikevel.
EnJente_m_2Jenter Skrevet 19. september 2009 #15 Skrevet 19. september 2009 Ja det skjønner jeg, men husk, som du sier, legene tok stilling til det og om de valgte å gjøre det, mente de garantert at dette var det beste for mor og barn og nødvendig. Så egentlig skal du da være glad de faktisk gjorde det, slik at de var sikre dersom de kanskje var usikre sant ? Man må bare tenke slik, at sykehus gjør ikke undersøkelser med mindre de virkelig føler det er nødvendig. Det koster og tar tid + det er risikoer. Han har det nok HELT fint skal du se sjansen er jo liten uansett, men i noen tilfeller må de antagelig bare, og da tar de ingen sjanser.
Si- Skrevet 19. september 2009 #16 Skrevet 19. september 2009 Vår første var uoppdaget seteleie, og hun hadde nok sittet der ei stund, for både lege og jm var sikre på at hodet hadde festet seg (men så var det rumpa, da...). Det ble jo en ekstra påkjenning da de oppdaget det og jeg måtte avbryte den til da helt greie vannfødselen, men alt tatt i betraktning syns jeg det gikk veldig greit. Hun var ikke så stor - 3,1 kg - og det hjalp vel på . Og så var jeg veldig klar for å presse da jeg hadde ventet "en evighet" på at legen skulle komme. Tror ikke pressinga tok mer enn 20-30 min., men jeg har ikke så veldig klare minner om akkurat den biten. Fikk litt komplikasjoner med en muskelknute på sida av nakken/halsen hennes etterpå, men hadde vi vært klar over at dette kunne komme, så kunne fått gjort noe med det mye tidligere. Vi visste bare ikke om at det er relativt vanlig hos setebarn. Hoftene var helt fine. Jeg ville valgt å føde igjen. Lykke til med valget :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå