Gå til innhold

Noen som har det bra her inne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei på dere snart vordende mammaer!

Det er ikke så lenge siden jeg kom over fra 2. trimester, men har vært daglig innom for å se hva som opptar 3. trimester mammaer.

Litt forenklet, oppfatter jeg at det er 2 grupper som skriver her inne: De som er mer eller mindre fødeklare og de som sliter med et eller annet.

Hvor er alle dere andre?

For jeg regner med at det er damer der ute som ikke har det så aller verst i svangerskapet:-)

Jeg ønsker IKKE å kritisere dere som skriver innlegg om plager og som kanskje søker råd fra andre med samme plagene. Ei heller dere som er på termin - eller rundt dette - og som da selvsagt er ekstremt opptatt av den nært forestående begivenheten. Helt forståelig:-)

Det jeg kunne tenke meg, er å oppfordre oss andre (inkludert meg selv) til å heller dele litt flere positive opplevelser omkring det å gå gravid.

Det er jo ingenting som er så hyggelig som å dele glede og positive erfaringer samt minne hverandre på hvilket vidunder det er å bære fram et barn.

Jeg er så heldig å få lov til å oppleve dette på nytt - hele 20 og 17 år siden de 2 første - og har vært utrolig spent og nervøs på hvordan det å gå gravid i en alder av 40 pluss ville bli. Ville kroppen min tåle det like godt som sist, eller ville plagene bare strømme på?

Heldigvis har det gått fint så langt. Har de vanlige småplagene - som bekken vondt, kynnere og kveldstrøtthet - men jevnlig trening i basseng holder bekkenet greitt i sjakk.(Kan anbefales på det varmeste) I tillegg har jeg tett oppfølging på Ullevål pga noen risiko faktorer som de overvåker.

Men noen plager må vi vel regne med - vi skal jo kjenne graviditeten på kroppen, og jeg tenker at det er slik naturen har gjort det "med vilje", slik at vi på sett og vis ser frem til/er klare for selve fødselen...

Håper andre har noen hyggelige gravide historier/erfaringer/tips og råd å dele med oss andre, slik at vi kan motivere hverandre til å klare å ha en positiv innstilling denne siste etappen av "maraton-løpet",

Ha en flott fredag, og en riktig god helg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har det veldig fint! :) Uke 35,5 nå og veldig få plager. Full jobb fremdeles, men har en jobb som er grei å tilpasse, da. Bare litt bekymret siden småen sitter med rompa ned fremdeles, men det ordner seg vel på den ene eller andre måten. Se ellers tråden litt lenger nede som spør hva man IKKE er plaget med. Masse positive svar og humoristiske innspill. :) Jeg håper faktisk at småen holder seg der inne til termin, og liker så godt å kjenne at han romsterer der inne. Blir rart å ikke ha magen full etterpå.

Fortsett å være positiv! :)

Skrevet

Hei. Jeg må også si jeg har det etter forholdene bra. Sliter kun med halsbrann og begynnende vondt i ryggen, men sånn skal det jo være.. Er i full jobb, men gleder meg til permisjon i slutten av oktober.

Får stadig lykkefølelse av å være gravid! :) Det er stort.

Skrevet

Ahh dette er et innlegg for meg:=) Jeg koser meg!! Har nettopp begynt på permisjonen, og sover lenge om morgenen, koser meg med lange frokoster, rusler litt turer når det passer og vasker babyklær så alt blir klart. Jeg håper ikke frøkna velger å komme for tidlig, for jeg kjenner jeg trenger de siste ukene til å slappe av og lade opp. Det var utrolig deilig å bli ferdig med jobben, det var veldig tungt på slutten....

Men nå er det bare fryd og glede!!

Skrevet

Vel, alt er relativt! Med unntak av to runder med premature rier og sykehusinnleggelse, har svangerskapet vært en drøm!

Har enda ikke lagt på meg, går lange turer med hundene hver dag, har plutselig fått fri fra en fysisk anstrengende jobb pga siste runden med rier, humøret er på topp. Er 40 år, og får en atpåklatt - ei jente! - 13 og 15 år etter storebrødrene.

Har fått forespeilet at jeg skal føde innen en mnd, så er litt spent på det, da. Er i uke 34 nå. Men kan allikevel gå til termin, og vel så det.

Skrevet

Nå har jeg akkurat skrevet et syte inlegg:) Så det passer seg vel egentølig ikke å svare deg her:)

Men jeg har det som regel veldig bra om dagene. Føler meg sprek og at jeg faktisk ser grei ut. Liker å kle meg fint og vise stolt frem magen! Er 4 dager etter termin!

Men det skal bli så godt å kunne sove uten bekkensmerter og kynnere.

Forrige gang så jeg ut som en strandet hvalross, og følte meg ofte tung,feit og stygg.

Skrevet

Syns livet generelt er glimrende. Bortsett fra tretthet og litt halsbrann nå på slutten har jeg absolutt ingen negative erfaringer med svangerskapet (derfor heller lite med syteinnlegg fra min side). Men innen markedsføring er det vel et skrevet ord som sier at "dersom man er fornøyd forteller man det til 1 person, er man misfornøyd forteller man det til 10 personer"

Jeg jobbet i praksis 100% helt frem til permisjonsstart. Har 2 uker til termin og foretrekker (og forventer!) at hun ikke kommer før etter termin. Har et veldig avslappet forhold til termindato ettersom jeg tviler på om den er riktig uansett. Litt skanglete kroppsdeler, støl rygg osv må vi da klare å tåle litt av. Ellers bør vi kanskje vurdere å droppe hele graviditeten...

Skrevet

Jeg har (også denne gangen) et drømme svangerskap. Jeg har jobbet 100% i hele svangerskapet(har kontorjobb), sist mandag startet jeg permisjonen min.

En periode denne gangen var jeg litt plaget med litt mer halsbrann enn med vår datter, har tatt mandler noen ganger (for å døyve det).

Jeg begynte med yoga tidlig i svangerskapet, gjorde det bare helt på slutten av forrige svangerskap. Det kom allikevel veldig til nytte under fødeselen.

Jeg har lite med kynnere, kanskje det var 1 gang i våres(mest i magepartiet) og 1 gang i slutten av august(da satt det mer i ryggen). Ja, så jeg er heldig som ikke har noen laster og kan stille opp nærmest 100% for vår datter som nærmer seg 2 år.

Jeg synes det er behagelig å gå gravid, men gleder meg selvfølgelig til å møte personen som er inne i meg.

Jeg har 15 dager igjen til termin!

Skrevet

Jeg har det veldig bra med magen. Har 11 dager til termin men er ennå ikke lei, koser meg med litt rolig tid før babyen kommer. Har en gutt på 7 år fra før så koser meg ekstra med han for tiden, blir jo aldri bare han igjen. Har hatt mye kynnere og jordmor har hele tiden vært redd at babyen skulle komme før tiden så syns det er veldig godt at den har holdt seg i magen helt til nå. Elsker å gå gravid og syns det er litt trist å tenke på at dette er mest sansynlig siste gang jeg får oppleve dette. Er heller ikke helt klar for fødsel så babyen skal bare være der den er. :)

Skrevet

Hei

For en fin tråd! Jeg har det også veldig bra og koser meg veldig med å være gravid. Elsker å kjenne liv i magen. :D Ellers koser jeg meg veldig med å få alt av babyutstyr i hus, og så går jeg og ser på alt sammen hele tiden og bare gleder meg!

Jeg er 35+1 i dag, og er i fin form bortsett fra at jeg har begynt å få litt bekkenproblematikk. Det kjedeligste med det er at jeg ikke får lov til å gå så mye, og jeg er så glad i å gå tur med hunden... Men jeg trener yoga og synes egentlig ikke jeg ser så verst ut-magen er stor men har ikke gått opp noe særlig i resten av kroppen. Og, bank i bordet, ikke ett strekkmerke så langt! Men jeg vet at de fortsatt kan komme... (Men kommer de så kommer de-det er jo ikke verdens undergang!)

Så fint med en "glad-tråd", det er jo fantastisk å være gravid jenter-vi er sååå heldige!

Ha en fin helg alle sammen, ta vare på dere selv og bebisene!

Skrevet

heia

jeg er 36 pluss 6 idag. oppsummert har jeg hatt det helt uproblematisk i graviditeten. Jeg har hatt få til ingen plager, sovet godt og ikke spydd en eneste gang. glad i sjokolade har jeg også vært - og tatt for meg. Dermed har jeg lagt meg godt ut vektmessig uten at det har gitt med slitasjeplager av betydning. Som en drøm har det gått kan man si.

Jeg har det ok- til og med bra- men jeg er ikke en av de som elsker og nyter det å være gravid ... og jeg kommer nok i ettertid ikke til å være den som gleder meg til å VÆRE gravid igjen tror jeg.

Akkurat nå i det siste har jeg brukt forumet blant annet for å sjekke andres forhold og erfaringer med setefødsler, fordi det er den situasjonen jeg er i nå.

Jeg begynner på den ene siden å bli litt utålmodig; vil ha ut kidn. På den annen side er det også forbundet med positiv spenning og glede også. Jeg trives, selv om jeg er litt bekymra også mtp SF eller KS. Jeg lytter til gode radioprogram, nyter å styre og stelle kåken slik at den blir babyklar, baker kake og legger rede.

Når jeg tenker meg om;

Jeg koser meg.

Skrevet

Hei

Jeg er 30+6 i dag, og formen min er også fin. Har akkurat vært ute og klippet plenen i 2 timer. Har en del kynnere og litt murring i korsryggen (sliter litt med ryggen til vanlig også), men det er vel stort sett alt. Har forsonet meg med at magen er stor, og innsett at resten av meg er stort sett som før, så regner med at jeg ikke skal slite med kiloene i etterkant. Har enda ikke vært kvalm i svangerskapet, og spiser og sover godt. Jobber nesten som før (litt kortere dager) og koser meg med det. Har så gode kolleger at jeg gleder meg til hver dag :-). Har også verdens herligste og snilleste mann som gleder seg som en unge til å bli far...

Lykke til videre, jenter :-)

Skrevet

Jeg er 37+5 og nyter rolige fridager hjemme før den lille dukker opp. Jeg er i fin form og er ikke lei enda. Synes godt hun kan vente litt til med å komme, for jeg er ikke helt klar enda. Koser meg med å gjøre i stand foreløpig....og så må jeg jo få pakket sykehusbaggen. :o)

Skrevet

Med unntak av noen hormonelle frustrasjoner i blant, er jeg også en priviligert gravid denne gangen! 3 dager til termin, og jeg er klar, men ikke sånn drittlei, og frustrert som jeg ser flere andre er! Nå får det bare skje når det skjer, så skal jeg kose meg med det også! Som ei annen over her, så er jeg ingen kjempefan av å være gravid i utgangspunktet, er så altfor glad i å røre meg, og leke, og bidra der jeg kan! Men svangerskapet har gått over all forventning, jobbet fram til permisjon, og har vært relativt deltagende mamma for 3 åringen!

Men som du sier, man begynner jo å se fram til enden, til å kunne snu seg vanlig i senga, spise normalt uten halsbrann, kose seg med bebis osv.. Og noe annet ville vel være helt feil når man har 3 dager igjen;-)

Skrevet

Hehe, tror kansje mange bruker forumer som dette til å få ut litt frustrasjoner, spørsmål og diverse. Jeg gjør vaffal det;)

I det store og hele har jeg ikke følt meg så frisk og fin som jeg er nå på lenge. Fasinerer meg at kroppen min årner alt så greit på egen hånd og hvor flink den er til å si ifra når jeg må ta det pent:) Gjelder bare å lytte til den. De småplagene som kommer og går nå er liksom godt for noe ikke sånn som den idiotiske migrena mi som kommer og går når jeg ikke er gravid.

Har det også utrolig bra med tanke på den kommende fødselen, før jeg var gravid hadde jeg skikkelig angst for fødsler, babyer og hele opplegget. Er imponert over åssen jeg har klart å lene meg tilbake, ta livet med ro og bare la hormonene jobbe og forberede meg te alt som ska skje.

Åsså er det jo en ubeskrivelig følelse å kjenne ho lille sprelle rundt inni der:D

Skrevet

Generelt vil jeg si at jeg har hatt et kjempefint svangerskap, med få plager. Jeg har virkelig trivdes med å være gravid, selv om jeg har hatt mine dager.

Jeg startet svangerskapet med å være veldig trøtt og hadde manglende matlyst, men i 2. trimester har jeg for det meste hatt masse energi og nærmest følt meg ustoppelig. Tok lang tid før jeg fikk gravidmage, så jeg kunne gå i vanlige klær lenge. Jeg har virkelig bare kosa meg for det meste.

Nå det nærmer seg slutten og jeg merker at det er tyngre. Jeg sliter med å få sove, og blir dermed helt uten energi enkelte dager. Blir utrolig frustrert av det.

Bortsett fra vanlige småplager de siste ukene, så har jeg absolutt ingenting å klage over. Litt plager synes jeg egentlig er greit, for jeg vil virkelig kjenne på kroppen at jeg er gravid, og at en fødsel nærmer seg.

Nå er det under 3 uker til termin og jeg føler jeg har alt å se frem til.

Men noen ganger er det bare godt å få ut litt syt, og føle at man ikke er alene om å være gravid i denne verden ;)

Dessuten så vet man at det kommer noe godt ut av dette, derfor aksepterer jeg lettere de plagene jeg måtte ha. Jeg har masse god kribling i kroppen og ser virkelig frem til å hilse på babyen i magen. MIN baby! :)

Lykke til videre!

Skrevet

Jeg har det bra!

Er riktignok bare 33 uker på vei, ennå, men har til nå hatt et helt problemfritt svangerskap. Ingen bekkenplager, ingen ryggproblemer (bortsett fra når jeg løfter litt mer enn jeg kanskje burde.. noe som jeg har gjort nettopp, hehe..), ingen dager med oppkast, ingen nattlige (sover natten igjennom), ingen strekkmerker, ingen pica (nesten litt kjedelig). Syns til og med at jeg har fått bedre hud og bedre hår, og føler faktisk ofte at jeg stråler litt! :) Har riktignok lagt på meg 10-12 kilo, men bare på baken/lårene og magen. Har derfor lite å klage over, og kjenner meg (ennå) lite igjen i syteinnleggene. Men, man vil vel kanskje la syterne være litt i fred. Ikke så kult å legge inn innlegg om hvor bra man selv har det, når det er andre som sliter skikkelig.

Jeg kommer sikkert til å bidra med mer syting etterhvert som det nærmer seg! (Selv om jeg håper jeg slipper unna så lenge som mulig...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...