Gå til innhold

God råd eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser det var noen her som sa de tjente bortimot 1,1 mill men som ikke syntes de hadde særlig god råd. Hva i all verden? Jeg og min saboer har samlet inntekt på 450.000 og jeg syns vi har det bra! Tanken på å tjene over dobbelt så mye er jo helt vill, tenk på alt jeg hadde fått til da!!

Skjønner ikke hva folk tenker med hvis de har så mye i gjeld og så høyt forbruk at 1,1 mill ikke er nok!!

Hva tjener dere/du og har dere/du god råd syns du?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har (med alt) ca 35 000 inn hver måned. Dette rekker til det som trengs og litt til:)

Skrevet

Vi har samlet ca.600.000 og vi har det helt fint :) Ingen overflod, men mangler heller ingenting :)

Skrevet

vi har vel omkring 480-500.000 til sammen, og har det helt supert.

vi har ganske lite gjeld i forhold til mange andre (1.3 mill), og det er bare for småbruket vårt. t

tror det handler om hva man prioriterer, tror mange sitter med litt for mye gjeld rundt omkring.

Skrevet

Vi tjener mellom 750 000 og 800 000 og har det igrunn veldig greit. Selvsagt må store innkjøp planlegges, og jeg er ikke så flink med penger så kan jo merke det blir litt stramt innimellom. Men stort sett så trenger jeg ikke tenke på hva vi bruker penger på av dagligdagse ting som mat, aktiviteter og klær. Vi har dog ganske mye lån, 2,7 mill...Men for oss var det en investering i et hus vi skal bo til vi blir gamle og grå. Perfekt for ungene å vokse opp, og vi bare stortrives, så derfor prioriterte vi bolig:-)

Målet mitt er egentlig å bli litt flinkere til å spare og få mere oversikt over hvor pengene egentlig tar veien. Litt misunnelig på de som er flinke til å spare!

Skrevet

Vi har ca 1,1mill i inntekt totalt. Jeg syns ikke vi har ekstremt god råd, men god råd har vi. Vi bor i et område det er dyrt å bo og har prioritert å bo i en enebolig. Den er ikke stor, men kostet likevel mye. Vi har også prioritert å ha en ny bil, noe som er lønnsomt for oss. Den forrige vi hadde var en del år eldre og den hadde vi dyre reperasjoner på hele tiden og ingen av oss er hobbymekanikere, så vi måtte ha den på verksted for å ordne det. I tillegg har vi studielån begge to, ikke veldig mye, men noe blir det etter noen år med studier hver.

Hvis vi hadde hatt inntekt tilsvarende deres, så måtte vi flyttet langt unna her vi bor, med den inntekten hadde vi ikke turt å ha lån nok til en liten, gammel leilighet i dette området. Det hadde selvfølgelig vært mulig, men veldig synd ettersom vi her bor i nærheten av alle besteforeldrene og det er vi veldig glad for at vi har mulighet for.

Skrevet

Vi har vel ca 750 000 brutto i året + barnetrygd. Syns vi har god råd ja.

For ca tre år siden hadde vi omtrent like mye utbetalt i måneden til sammen (mine permisjonspenger, barnetrygd + mannens deltidsjobb) som jeg nå har alene (jobber 100% nå) i tillegg til at mannen min er ferdigstudert og jobber fulltid med god lønn. Merker forskjellen :-)

(Men vi klarte oss jo helt greit da også, hadde jo råd til det vi trengte, så jeg kan ikke påstå at vi hadde veldig dårlig råd da heller).

Skrevet

Vi har samla inntekt på 700-800.000 i året.

Vi er fornøyd. Men vi "slet" oss igjennom flere år da jeg tok høyskole utdannelse. Nå lønner det seg. Og det er deilig med to inntekter.

En klarer seg alltid på mindre. Økt inntekter er økte utgifter. Jeg kjenner også de som har over 1 mill i inntekt men de er like fattige som oss når mnd er slutt. Høyrere forbruk. Ingen problem å bruke penger.

Skrevet

Vi har vel en samlet inntekt på rundt 950.000 kr, og har verken god råd eller dårlig råd.Helt greit. Forbruket er selvfølgelig etter hvor mye man tjener. Vi har dyrt hus og 2 biler. Vi har vært heldige med salg av leilighetene våres tidligere, så vi har egenkaptial på 1,7 mill, som gjør at vi slipper unna et veldig stort lån. Vi har som regel penger til å kjøpe det vi vil, og kan dra på ferie hvert år. Men ikke så mye penger at jeg ikke vurderer den virkelige nødvendigheten av produktene hvis det koster flere tusen kroner.

Skrevet

Damer, kan dere sette opp budsjettet deres i måneden?

Skrevet

Vi har utbetalt 42.000,- mnd pluss barnetrygd for våre to barn. Inntektene våre er fra ulike kilder, men jeg tror vi har en 650.000,- før skatt.

Jeg synes ikke vi har det så fryktelig sprekt.

Skrevet

Vi tjener 780 000 i året. Samlet lån på "bare" 1,8. Så bi burde ha det greit, og det har vi, men slett ingen overflod. Men lever godt i det daglige.

Skrevet

Hvorfor det?? Jeg har ikke så god oversikt, men kan prøve:

Får utbetalt tilsammen 50.000 kr i mnd ca

-13.000 kr i lån (var på 17.000 kr da renta var på de høyeste)

-1700 kr husleie

-500 kr i strøm(?)

-1000 kr i forsikringer

-7000 kr i mat

-3500 kr i 2 studielån

-4500 kr i barnehage

-1000 kr i telefon

-4000 kr i sparing

-1000 kr i sparing til barna

-1500 kr mndkort

-1000 kr i bensin

Så er det resten på klær, sko, utstyr til barna, kafe besøk, middag ute, take away etc etc

Skrevet

Mitt budsjett er som følger:

- Samlett inntekt er 24.000 i måneden:

- Huslån: 6000

- Billån: 3000 (blir borte så fort vi får solgt bilen, og sitter med en annen som er gjeldsfri)

- Samlet overførsel til regningskonto: 8000

(i denne posten går alt som heter mobilregning, kommunale avgifter, strøm, internett, årsavgift pluss 2500 kroner i sparing osv. samlet sammen og delt på 12 måneder må vi overføre 8000 hver måned).

- Forsikringer: 1000

- Bensin: 2000

- Mat: 4000

Klær og sko blir det ikke så mye til, heller ikke noe annet, med mindre vi strammer inn på noe. Men vi har mye i matbudsjett, for siden vi ikke gjør så mye annet liker vi å lage god mat.

Skrevet

Her er vårt budsjett:

samlet inntekt ca 65.000,-

Huslån: 11.000,-

Billån: 0,-

Strøm: ca 700,-

Forsikring: 1000,-

Mat: ca 5000,-

Trening: 600,-

Transport: 2000,-

Sparing: Mellom 20-25.000,- i mnd

Skrevet

Glemte tlfregninger på ca 1500,-

Skrevet

Vi betaler i måneden: Familie på fire.

Lån: 25 000 (hus, bil, studie)

Andre faste utgifter: 12 000

I denne posten er alt inkl fra tlf til forsikringer via barnehage og båtplass.

Så har vi mat og husholdning: 7000

Da er vi kommer til 45 000 i faste utgifter, så har vi vel ca en inntekt i mnd på 50 000 på det minste, varier litt da jeg jobber skift og mann jobber turnus. På det meste kan vi ha veldig mye i mnd...

Resten blir brukt opp det og ja, på klær, utstyr, opppussing, bensin osv osv... Så noen månder føler vi oss rike, mens andre måneder må vi vente med enkelte innkjøp. Og lista over ting vi vil kjøpe oss er lang den:)

Skrevet

utbetalt hver mnd ca:

lønn: 42 000

barnebidrag: 1400

stønad for de som har barn, husker ikke hva den heter i farten: 1980 ca

tilsammen: 45380

lån: 17 000 i mnd

div andre regninger: 9 000 ca

Litt usikker på hvor mye vi bruker på mat, men det er en del, sikkert

10 000, kanskje mer, allt blir borte iløpet av mnd... skjønner ikke helt hvor allt blir av... men drar man ut så blir det fort 2000... godt det ikke skjer allt for ofte...Ellers må man kjøpe utstyr ril barna og betale avgifter til forskjellige fritidsaktiviteter da...

Skrevet

samlet inntekt

15 000 etter skatt (lærlinglønn)

5500 (b.trygd og ks)

10 000 lån og stipend

utgifter

lån: 2700

forsikringer: 1550

kom. avg: 1000

tlf: 800

strøm: 2000

internett: 500

sparing: min 400 til barna. sparer mer på bøsse hjemme hvor alt av kontanter går. tømmer den hver mnd. så blir min. 1000 kr der og.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...