Ranveig R Skrevet 17. september 2009 #1 Skrevet 17. september 2009 Igjen har eldste holdt det gåande til langt på kveld. Han søv bedre om morgonen enn han har gjort før, no våknar han rundt kl 7. Han legg seg kl 20, men sovnar ikkje før tidlegast 21.30. Gjerne ikkje før kl 22. Han klagar på at han ikkje får sove (og eg trur på han, for han er opplagt på dagtid og virkar veldig våken både om ettermiddagen og kvelden), og kjem ut frå rommet fleire gongar etter leggetid, truleg fordi han kjeder seg. Er det normalt for ein 4-åring å ikkje ha behov for meir enn 9 timar søvn i døgnet? Må legge til at han aldri har sove mykje, det meste var nok som nyfødd, då drøyt 12 t i døgnet. Og neste spørsmål: Skal vi fortsette å legge han kl 20, sjølv om vi veit at det går minst 1,5 t til han sovnar? Eller vil vi spare oss alle for ein del frustrasjon om vi drøyar leggetida 1/2 - 1 time? Dumt å miste voksentid om kvelden, men det må jo skje ein eller annan gong ;-p
Not a quitter ♥ mamma til to♥ Skrevet 18. september 2009 #2 Skrevet 18. september 2009 Det er ikke umulig at din 4-åring trenger mindre søvn enn andres 4-åringer. Da min va 4 var han i seng senest 7 (somregel tett etter barne-tv) og opp tilsvarende, men han har og alltid vært et 12-timers barn. Han kan fremdeles sove 12 timer uten å mukke. Fikk ikke han sinde 12 timer var han umulig dagen etter, så det utgjorde en enorm forskjell hos meg. Hva med å prøve å la han ligge på rommet, men f.eks høre på en lydbok? da hviler han uten at han egentlig vet det selv (hvile er vel så bra som søvn) og kanskje han sovner midt oppi det hele?? Og hvis ikke, vel da hører han bok, og det er jo aldeles ingen ulempe. Men jeg ville nok ikke latt han vandre oppe til 21.30 i så ung alder, ikke før jeg hadde prøvd alt annet
Anonym bruker Skrevet 18. september 2009 #3 Skrevet 18. september 2009 Viser til denne artikkelen: http://www.klikk.no/foreldre/foreldrerollen/article499066.ece Ut ifra min 4 åring, så sover din ganske så mye mindre..men alle er forskjellige..
Agehya Skrevet 18. september 2009 #4 Skrevet 18. september 2009 Min 4-åring sover som regel fra 20.30 til 7. Mens storesøster som legger seg samtidig, helst ikke vil opp før 8. Jeg ville utsatt legging i 1/2 - 1 time, og sett om det gjorde noko forskjell. Da vil han muligens roe seg raskere, og ikke komme så mye ut av rommet. Om han da begynner å sovne tidligere, kan dere jo prøve å legge han litt før igjen. Det er sikkert litt frustrerende for han å måtte legge seg når han ikke er trøtt.
cilles Skrevet 18. september 2009 #5 Skrevet 18. september 2009 Har en gutt på fire. Han legges som regel litt før 20, kanskje litt senere i helgene. Står opp alt fra 7 til 9. Som regel rundt 8. Han er som regel trøtt om kveldene, men ikke alltid at han sovner med en gang. Da kan han komme opp igjen flere ganger. Men tror egentlig ikke det er fordi han ikke er trøtt nok, heller kanskje det motsatte, eller at han har sovna i bilen på vei hjem fra barnehagen.. Så han sover vel en 12 timer sånn som regel. Sikkert ikke uvanlig at en 4 åring trenger mindre søvn. Har venner som legger barna på samme tid som oss, men som står opp kanskje allerede kl 6.. Tror jeg ville forsøkt rådet med lydbok, det kan jo være godt for han å ligge å høre på bok og hvile seg. Hvis ikke det funker hadde jeg nok fjort som Agehya foreslår over å rett å slett utsette leggingen littegrann. Ikke det at du skal legge han 21.30. Men om du hadde gått med han en halvtimes tid senere enn dere pleier, så hadde det sikkert ikke blitt så styrete på kveldene. Lykke til :-)
Fru HottenTott♥♥ Skrevet 18. september 2009 #6 Skrevet 18. september 2009 Sønnen her i heimen er 4,5 år og av typen som stort sett regulerer søvnen selv. Så blir det senere enn vanlig en kveld så sover han litt lengre dagen etter. På hverdager legge han seg mellom 19 og 20, også sover han ca 12 timer.
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 18. september 2009 #7 Skrevet 18. september 2009 Lillemor på snart 4 år sover ca 12 timer i døgnet. Legger seg ca kl 20.00 og våkner eller blir vekket mellom 7.00 og 8.00. Hun sier ofte om hun blir vekket kl 7.00 at hun er trøtt og vil sove mer, men da blir hun jo vekket fordi vi skal på jobb og i barnehage. Eldstemann var(og er) en unge som trengr mindre søvn. Tror han la seg ca 20.00-21.00 i 4 års alderen, og sto alltid opp av seg selv før kl 7.00, gjerne kl 6.00.
"vestavind" Skrevet 18. september 2009 #8 Skrevet 18. september 2009 Datteren min sover ca 10 timer, sovner sent og våkner tidlig. Jeg legger datteren min kl 20, men hun sovner ikke før rund kl 21. Hun ligger i sengen sin og leser og synger. Om sønnen din holder seg i senga syns jeg du bare kan fortsette med å legge han kl 20.
Ranveig R Skrevet 18. september 2009 Forfatter #9 Skrevet 18. september 2009 Takk for svar alle saman! Eg ser jo at guten søv betydeleg kortare enn dei fleste andre på hans alder, men det ser jo ut til at det er normalt for han. Det var lurt med lydbok. Han har bursdag på mandag, og skal få iPod shuffle, så då blir det lydbøker om kvelden heretter ) Får ev. prøve å utsette leggetida litt om han fortsetter å styre sånn om kvelden, etter lydbokplanen er innført. Takk igjen!
Not a quitter ♥ mamma til to♥ Skrevet 18. september 2009 #10 Skrevet 18. september 2009 Håper leggetidene vil justere seg litt etter litt hos dere Håper du vil oppdatere oss om utviklingen om en stund når du ser hvordan det går Masse lykke til på veien
Anonym bruker Skrevet 21. september 2009 #11 Skrevet 21. september 2009 ca 12 timer... i seng kl 19, våkner kl 7
Anonym bruker Skrevet 23. september 2009 #12 Skrevet 23. september 2009 Gutten vår blir 4 i november og har de siste 2 ukene blitt helt tullete på natta/morgenen! Ikke like ille hver natt såklart, men våkner gjerne før 6 og vil opp. Og dersom vi ikke står opp tvert og passer på at han er stille, så går han inn og vekker lillesøster for å få litt selskap... Noe vi IKKE synes er spesielt gøy ettersom hun bare er 1,5 år og sovner samtidig med han (altså rundt halv 8), og ikke får til å sove så mye i barnehagen som hjemme. Hun blir jo stuptrøtt, og han virker heller ikke spes. opplagt. Siste to nettene har han lagt seg på sofaen og sovet videre der, og i morges vekket han oss først kl.7, så det var godt! Han sier han legger seg på stua fordi det ikke er like mørkt der. Virker som han har en marerittperiode nå.
snart mor til 3 Skrevet 23. september 2009 #13 Skrevet 23. september 2009 Gutten vår er på samme måte... legger han rundt klokken 20, så sovner han mellom 22 og 23.. hvis det er opp til han står han opp klokken 04!!!!,men har klart å tyne han nå til at det ikke er lov til å stå opp før klokken seks om morningen... Noen trenger mer søvn enn andre...andre trenger mindre.... fortsett å legg han til normal tid...vi har lydbøker han kan høre på etter leggetid, eller så ser han i bøker.. man kan ikke tvinge ungene til å sove,men man kan tvinge dem til å holde sengen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå