Anonym bruker Skrevet 17. september 2009 #1 Skrevet 17. september 2009 Det er jo så mange her som vil ha vekk kontantstøtten for å bruke den på andre viktigere ting, kanskje vi skulle sette i gang en underskriftkampanje: Ja til gratis puppeoperasjon i Norge (vi er jo tross alt et velferdssamfunn, da er det jo på sin plass med gratis plastiske operasjoner for slitte mødre...)
Anonym bruker Skrevet 17. september 2009 #2 Skrevet 17. september 2009 Plastiske operasjoner dekkes allerede for de som virkelig trenger det. Hvorfor skulle nye pupper være viktig når eldreomsorgen suger? Ser ikke helt sammenligningsgrunnlaget altså, fra kontantstøtte til pupper?
Sol Skippertaksdronning Skrevet 17. september 2009 #3 Skrevet 17. september 2009 Den dagen de kan putte kontantstøtta inn i eldreomsorgen, og på den måten sørge for et bedre liv for de eldre her i landet, skal jeg frivillig gi den fra meg..inntil da-er jeg forkjemper for den..
LinnisR83 Skrevet 17. september 2009 #4 Skrevet 17. september 2009 Ja til struttepupper til alle som vil ha ))
Anonym bruker Skrevet 17. september 2009 #5 Skrevet 17. september 2009 Tviler på at de pengene alene klarer å få eldreomsorgen opp på et akseptabelt nivå, det var bare ett eksempel på hvor pengene ellers kunne gått.
Sol Skippertaksdronning Skrevet 17. september 2009 #6 Skrevet 17. september 2009 Nei, er enig i at all verdens kontantstøtte ikke makter å dra nivået opp til et anstendig stadie
Anonym bruker Skrevet 17. september 2009 #7 Skrevet 17. september 2009 Nå var jo dette et biiiitelitt ironisk innlegg... Vet også at puppeoperasjon er gratis, og er for KS - blir bare så irritert på disse "vi har et velferdssamfunn", "det er et velferdstilbud i et velferdssamfunn"-folka... Arrrgghhh!! HI
Anonym bruker Skrevet 17. september 2009 #8 Skrevet 17. september 2009 Og hvem er det som sier at alle eldre har det fælt? Jeg vet om mange - faktisk alle eldre jeg kjenner - som har det helt fint! Var litt utfor tema her, men likevel. Alle har det så forferdelig hele tiden. Er selvfølgelig klar over at det finnes enkeltmennensker og -grupper, men JEG tror og mener at de aller fleste eldre har det fint! Så det så!
Sol Skippertaksdronning Skrevet 17. september 2009 #9 Skrevet 17. september 2009 SA da heller ikke at alle har det steinjævlig men syns det er uholdbart når ektefeller ikke får dele rom, man blir liggende på gangen, dusje en gang i uka-om man har flaks..og en annen grunn til at jeg brenner litt ekstra for dette er at moren min ble tidlig veldig syk, og døde bare 57 år gammel. Hun var den siste tiden innlagt på et bo og behandlingssenter, hvor det i hovedsak er eldre. den natten/morgenen hun døde, døde hun alene..ingen sjekka på henne, ingen brydde seg. jeg bodde for langt unna-ti timers reiseveg. Og denne historien er ikke unik. Tviler ikke på at mange steder er det helt ok å være gammel, men desverre er det også mange steder man aldri burde sette en fot innenfor døra til.
Anonym bruker Skrevet 17. september 2009 #10 Skrevet 17. september 2009 22:46... går utifra at du ikke har noen særlig erfaring fra sykehjem.. det har jeg, og jeg er bombesikker på at jeg aldri skal havne på et sykehjem selv... da ordner jeg heller saken i egne hender for å si det sånn. har ikke møtt et eneste mennesker som jobber i helsevesenet som har lyst å noen gang havne på et sykehjem.. for forholdene er absolutt ikke gode. er ikke særlig hyggelig å kunne møte et nytt menneske hver tredje vakt, som skal hjelpe deg på do, tørke deg, kle av og kle på og vaske og dusje deg... er realiteten idag.
Anonym bruker Skrevet 18. september 2009 #11 Skrevet 18. september 2009 Ang de eldre.. Hva med familiene deres da? Har ikke vi som barn og barnebarn av disse eldre NOEN ansvar?? Igjen dette med ansvarsfraskrivelse og krav om mer, mer mer.... Om man sitter der som mer eller mindre velstående middelaldrende, normalt oppegående person så er det vel ingenting i veien for å ta i et tak selv, for at foreldre skal kunne få det litt bedre? Husk det er de få, TRAGISKE tilfeller som kommer ut i media, de resterende 90% av de eldre som har det bra er det ikke fullt så kult å skrive om..Men når en 90 år gammel dame/mann som bor halvtimes BILKJØRING fra nærmeste nabo KREVER hjemmehjelp og mat levert på døra hver dag,- og media fremstiller denne osm en martyr,- ja da ER det noe galt..Man kan da ikke KREVE det?? Ofte har de plass på aldershjem ELLER på såkalte bosenter, hvor de faktisk har enger LEILIGHETER...Ved å selg sitt høyt elskede hus kan de leve GODT de siste årene av sitt liv..Men neida-,- vi skal kreve, kreve kreve. Og barn og barnebarn av disse vil SELVSAGT ikke at det skal selges "fort og gæli" for de ser jo selvfølgelig en markedsverdi i 10millionsklassen bare de får "Kjerringa i jorda" og bruker noen titusener på enkel vedlikehold.... Det finnes eldre som lever under uverdige forhold, som ikke har familie..Men desverre er det ikke DE som klager..Det er de som har det BRA som klager og vil ha mer..PÅRØRENDE er verts..Når de ser overskudd av boligsalg går med til å betale plass på boseenter, så svetter de på ryggen og er nervøse for arven de har kalkulert inn i fremtidige inntekter..Det er ALLTID pårørende som klager her jeg bor..OG har de eldre det VELDIG bra og trives, så er det for DYRT:.Selv om de har millioner på bok,- faktisk..SÅ mener pårørende at det er helt feil at de skal betale for husleie, mat og legevaktordning spesielt for de på senteret 24/7.... Nei, grådigheten har nådd sine grenser snart,- håper jeg,- hvis ikke vil jeg melde meg ut av verden... Og til dere som vil ha MER kontantstøtte og gå hjemme og føde barn på barn for å ha en "grei lønn"....Det ER mulig,- UTEN kontantstøtte og gå hjemme lenge med barna...Jobb litt og SPAR til de år du vil gå hjemme da vel,- samt at om du er så ideologistisk at du synes ungene fortjener en hjemmemamma,- så kan du vel leve med litt lavere inntekt i disse år også..MEn ikke klag på at kvinner får mindre lønn for samme jobb som menn, og at vi er mindre attraktiv i jobbmarkedet...Det er dere som blir hjemme i årevis med barna som ødelegger for oss andre..ALle som tar permisjon ut over det vi får betalt for skulle vært tvunget til å dele med pappan..At de tar 50% hver..FOr hvis ikke er dere med på å ødelgge det likestillingskampen har oppnådd hittil.....
Anonym bruker Skrevet 18. september 2009 #12 Skrevet 18. september 2009 Jeg har nok ikke mulighet til å ta morgenstell, klesskift, mating osv.osv. for min gamle oldemor. Jeg MÅ jobbe! Hun lever under uverdige forhold, altså, legge seg tidligere enn sønnen min på to år, det er ikke en gammel dame verdig! Maten er vel ok, og hun får stort sett det stellen hun abosolutt trenger, dog skorter det på det som er noe mer enn akkurat nødvendig!
Anonym bruker Skrevet 18. september 2009 #13 Skrevet 18. september 2009 Det er vel prioritering av DEG det....FÅr de mat og stell de skal ha, så er det vel mest naturlig at det er familie, når den finnes, som skal stå for kjærlighet, omtanke og får personen til å føle seg viktig og elsket...ISamt det "Lille ekstra" utover det nødvendige....Ikke de som har mer enn nok med å gjøre det som MÅ gjøres?? SÅ kan de (altså de som jobber der)heller gi litt ekstra til de som faktisk har null familie rundt seg... Du skulle bare visst hvor mange som jobber på alders og pleiehjem og lignende..Hvor mye de faktisk gjør for de eldre...Selv om det utad virker som de gjør bare det nødvendige,- så snakker de med de, og gjør selv bleieskift til en fin opplevelse for en eldre herremann.... De eldre skjønner at de som jobber der ikke har tid til å gjøre ting annerledes,- og setter pris på disse "Hjelperne"...det de ikke skjønner er at ungene ikke har tid til å stikke innom og si hei regelmessig..Trenger ikke sitte der timesvis og holde de med selskap,- men en klem, lese litt fra avisen, vise at man bryr seg...NOen minutter flere dager i uka hadde gjort livet utrolig mye bedre for mange..selv om de må ligge lenge om morgenen og opp sent på dagen..... Men neida, det skal STATEN sørge for, virker det som....HAr selv hatt besteforeldre på sykehjem, aldershjem og alle stadier av "aldersinstitusjoner";.- og min far var innom sin far nesten HVER dag.....Selv da han på slutten var senil og sengeliggende...For å gi den klemmen og vise sin omtanke..JEG kommer til å gjøre det samme om mine foreldre havner slik..Og min far var ALENE om det ansvaret også..JEg har 2 søsken, og da bør vi få til MINST et besøk om dagne fra en av oss,- om de havner på hjem....Såpass er foreldrene våre verdt... Og det er mangelne på disse besøkene som gjør de eldre skuffet..Og når familie først kommer på besøk er det for å klage på hvor jævlig STATEN behandler de,- også ser de ikke hva de selv gjør... Fei for egen dør, og pass på dine nærmeste...Urett skjer, og det skal man kjempe mot,- men først må man se hva man SLEV kan gjøre..SYnes jeg...
LinnisR83 Skrevet 18. september 2009 #14 Skrevet 18. september 2009 Det handler jo ikke om kjærlighet denne diskusjonen. Er selv innom min bestemor 3 faste dager i uken, for å se at hun sitter og råtner opp. Det er ikke noe morsomt, hverken for henne eller meg. Staten, eller kommunen vår, har tatt bort trenings dagene hennes, så nå sitter hun igjen med 1 dag i uka med rehabilitering. 62år gammel og blir ikke bedre. Er det en bra eldreomsorg? Hun kommer aldri til å få tilbake et verdig liv, fordi kommunen/staten ikke prioriterer dette. For meg hjelper det ikke å komme å besøke henne oftere. Det vil ikke få henne til å prate bedre, gå bedre eller fungere bedre, men er der innimellom for å hjelpe. Hun er heldig sånn sett, for det er mange som sitter som henne som ikke har familie rundt seg, og da bare får det hjemmehjelpen har å tilby, og det er for å si det mildt veeeeldig lite (som jeg selvfølgelig skjønner, fordi de er overarbeidet) ift hvordan en hverdag er for oss andre mennesker.
Anonym bruker Skrevet 18. september 2009 #15 Skrevet 18. september 2009 Jeg sier jo at det skjer urett, er ikke blind for det,- men synes mange klager FØR de gjør noe selv.. Selvsagt er det ikke morsomt å se sin mor "råtne" opp, men man må da besøke henn for det? Eller? Det er kanskej regelmessig besøk av familie osm gjør forskjell på godt og dårlig liv for de som først har havnet i en slik situasjon. Nå må jeg også få si at det klages så mye om mangt her til lands,- og desverre er det de mest ressurssterke som er MEST misfornøyd, skriker HØYEST og får GJENNOMSLAG for tiltak som gagner de.. Hva med fosterhjemsbarn og barnevernet generellt..Ikke et PIP ble sagt om disse under valgkampen..Og vi VET at barn må bo hos voldelige/ikke egnede foreldre i lange peridoer fordi det ikke finnes ressurser til å ta de ut..Det finnes hverken barnehjem eller fosterhjem eller beredskapshjem med plass...Det hender ansatte tar med seg unger hjem,- faktisk....Når det bli for ille..Mens vi skirker opp om at det går 2 måneder før barna våre får blyanter på skolen,- for å sette det på spissen..VI skriker opp om et digert hull i veien vi må kjøre hver dag,- og krever HELE veinettet i kommunen ombygd,- og FÅR det ofte,-mens barn som lider må bli ENDA noen dager lenger...Fordi ressurser ikke finnes... Det er ulike budsjett, vet det,- men det er OFFENTLIGE penger okke osm..Og må man velge mellom jagerfly og omsorg for de svakeste gruppene i samfunnet tror jeg 80 % av landets befolkning vet hva de ville prioritert..MEn om man må velge mellom hullete vei eller barn som lider, tror jeg desverre 80% velger å få asfaltert veien..... Om momsen skulle økt et prosent hadde vi fått hysteriske tilstander..VI hadde ikke merket det en gang på pengeboka for hver gang vi handler,- men det ville gitt milliarder i ekstrainntekt,- osm kunen blitt brukt til å jevne ut noen forskjeller... MEN de rikeste roper høyest, skyver de svake foran seg med det forsvar det DISSE er fattige, DE vil lide om momsen øker..men det er jo de som kjøper DYRE ting, de som er RIKE som vil MERKE en momsøkning på 1%...Om osten koster 78 eller 78,5 vil ikke ha mye og si for en fattig familie..Men for en som skal kjøpe en veske til 20 000, som med økt moms vil måtte betale tusen kroner mer,- så vil det merkes,- litt...Men ikke så det svir akkurat.... Nei, vi har noen få, men ikke mange nok som snakker de SVAKE eldres kamp (og ikke pensjonistpartiet som snakker for de om ikke økonimisk sterke, så for de ellers oppegående og ressurssterke) og barnas ve og vel..Og ikke barna med foreldre i ryggen som stiller opp og passer på, men de barn som IKKE har noen til bak seg til å snakke sin sak....Disse bir glemt og bare en "hvis vi får råd" post i alle budsjett..For de sier jo ingenting alikevel...
Anonym bruker Skrevet 18. september 2009 #16 Skrevet 18. september 2009 På den annen side var tre av mine besteforeldre på sykehjem den siste tiden før de døde. Alle tre hedde det veldig godt der. Min ene bestemor bodde der i flere år, ca 7 tror jeg. Hun likte seg bedre der enn hjemme. Det var flere å prate med, maten var god og hun følte seg trygg. Min bestefar var dement på slutten, men det stedet han var roligst var på rommet sitt på sykehjemmet. Min siste bestemor var bare på sykehjemmet de siste ukene mens hun ventet på å dø. Hun var helt klar og skrøt hver eneste dag av hvor godt hun ble tatt vare på og hvor snille alle var. Selvfølgelig var det nye mennesker på vakt, men det så hun mest på som positivt. Hun måtte ha hjelp til alt på slutten, men det hadde hun akseptert. For henne var ikke det det minste pinlig. Hun så på det som det det var, en del av de ansattes jobb. Det sier litt også at det kom folk fra sukehjemmene i begravelsen til alle tre. Folk bryr seg. Selv om ikke alt er bra, er det faktisk mye som er det.
Anonym bruker Skrevet 18. september 2009 #17 Skrevet 18. september 2009 Har hun ingen middler eller forsikkringer selv slik at hun kan betale den opptreningen hun mener hun behøver? Det går ann å ta opp lån på huset ol hvis hun ikke har kontanter.
LinnisR83 Skrevet 20. september 2009 #18 Skrevet 20. september 2009 Nei hun har ikke mye kontanter og har heller ikke hus. Men er jo ikke penger det står på, er jo midler og ressurser det står på. Man kan ikke kjøpe alt her i verden, dessverre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå