3småtroll♥ Skrevet 17. september 2009 #1 Skrevet 17. september 2009 Vi skal få en valp- tibetansk spaniel til mandag!!! Gleder oss masse og jentene her går å maser om å få hund- de vet ikke noe enda;) Men tenkte jeg skulle handle inn alt jeg trenger på forhånd slik at alt er klart... Så var det store spørsmålet da: Hva trenger vi? Har ikke hatt hund før så er sikkert noe jeg ikke tenker på i farta:)
Mor di! Skrevet 17. september 2009 #2 Skrevet 17. september 2009 Kjøp/lei bøker om det å oppdra en valp. Er mye mer krevene enn en tror, så sett deg inn og les om oppdragelse/rutiner ol. Vær forberedt på en bæsj og tiss i starten, og for all del-meld dere på valpekurs slik dere får grunnleggende oppdragelse inn ganske tidlig. Når det er sagt, ville jeg hatt en del leker i hus, samt et teppe og korg der hunden kan ligge. Vær konsekvent fra første stund av at det ikke er greit å bite i sko og tepper. Noen liker å bruke bur til hunden om natta og når en er ute, og at dette skal være hjelp for å få hunden til å være stuerein. Jeg ville også hatt godbiter i hus, bæsjeposer, for for hvalper med tilhørende mat-og drikkeskål. Bånd er et must. Ellers er det sikkert noen ting jeg ikke kommer på i forbifargen, men kos dere-tibetansk spaniel er en herlig rase! =)
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 17. september 2009 #3 Skrevet 17. september 2009 Mat og vannskål, halsbånd og bånd, seng/bur eller annet egnet til å sove i. Har du barn er det lurt med et bur slik at den kan trekke seg bort fra barna når den blir sliten og vil sove. Du vil sikkert trenge mer etterhvert men dette er det du trenger til å begynne med. Du får sikkert med en sekk med fòr av oppdretter:-)
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 17. september 2009 #4 Skrevet 17. september 2009 Og bæsjeposer selvsagt.
Babyfacepsycho Skrevet 17. september 2009 #5 Skrevet 17. september 2009 Mat Mat og vann skål. Tygge leke mot kløende tenner. Leke til og leke med. Transport bur, kan også brukes til soveplass om natten, Hund sjampo. Klo saks. Noe tygge bein, men gjerne noe litt lite og ikke de med knuter i endene, da disse kan løsne og hunden setter dem i halsen, og en hund under 12-13 uker har ikke oppkastrefleksen i orden enda så da er det ikke sikkert den klarer og kaste opp hvis den setter i halsen. Bånd. Bæsjeposer. Gjerne også et pledd eller lignende som er bare hunden sin, hvis den ikke allerede har fått med seg det fra oppdretter. Børste, er nøye og børste ofte så slipper dere masse tover i pelsen. Er sikkert mye jeg har glemt her også. Kommer jeg på mer så skal jeg si ifra.
3småtroll♥ Skrevet 17. september 2009 Forfatter #6 Skrevet 17. september 2009 Takk for svar! Vi får med bånd og en leke... Bur skal jeg se på i morra også tenkte jeg å kjøpe litt leker som den kan bite på istedenfor møbler etc;) Blir spennende dette her:=)
3småtroll♥ Skrevet 17. september 2009 Forfatter #7 Skrevet 17. september 2009 Fin liste babyface... ang. børste- hva slags er best? Ser jo de har slike i metall også slike andre som er myke.. Er kanskje til forskjellig bruk? Også ang klo saks- hvor ofte er det vanlig å måtte klippe? Tenkte å legg en babydyne i bunnen av buret som blir hennes;) Har en liten hundeseng som vi egentlig kjøpte til katten vår som ikke vil bruke den. Den er stor nok i massevis mens hun er så liten hvertfall:)
It's all about me Skrevet 17. september 2009 #8 Skrevet 17. september 2009 Kjøp ordentlig valpefor hos en dyrebutikk eller vetrinær, styr unna det som selges i dagligvaren både nå og i fremtiden. Kan anbefale Proplan eller Eukanuba. Matskål og drikkeskål med antiskli i bunnen. I børsta stål er rensligst. Kjøp en myk seng så hunden får sin egen plass fra starten av. Dette er noe de trenger. Jeg liker disse sengene i skumgummi trekket i skinn. Noen leker. En klassiker er en i tykt rep med knute på hver side. Enkel, men utrolig populær hos hunder jeg har møtt iallfall. Unngå pipeleker. De er som regel dårlig kvalitet og bare irriterende. Halsbånd. En valp bør ha i skinn og ikke med strupeeffekt. Bånd. Skal du ha en sånn som snurrer seg opp selv holder flexi 5 i massevis til en så liten rase. Hmmmmm, tror det var det viktigste. Utenom det trenger den vel bare masse oppmerksomhet og tid )
Babyfacepsycho Skrevet 17. september 2009 #9 Skrevet 17. september 2009 Jeg har selv en blanding mellom powder puff og yorkshire terrier, og henne børster jeg med karde børste. Sånn som denne omtrent bare litt mindre. http://www.tempohundogkatt.no/Katt/Pelspleie/Boerster-Kammer/Myk-Karde Når det kommer til klø klipping så lønner det seg og klippe bare litt og ofte til og begynne med, for da blir hunden vant til det fort så slipper dere problemer med det senere. Mange hunder som ikke liker og klippe klør. En babydyne høres kjempe bra ut. =) Når dere skal i butikken og kjøpe bur, så tenk bare på at dere ikke kjøper for stort bur. En hund skal ha et bur som er akkurat stort nok til og snu seg rundt inni ved transport i bil. Men det vet dem forhåpentligvis alt om i dyrebutikken så dem kan hjelpe deg og finne riktig. Vi bruker et kattebur til våres hund, men så er hun veldig liten også da.
wirre;o) Skrevet 17. september 2009 #10 Skrevet 17. september 2009 Les flere bøker om hund og om oppdragelse. Jeg tør anbefale ett "klikker"-kurs. IKKE kjøp hundre-meter-bånd. Den skal lære å gå pent i bånd, bruk derfor ett relativt kort skinnbånd. Ett bur er må ha i bilen, og siden hunden ikke er så stor- ta det med inn- og la det bli hundens trygge faste plass. Tren masse på bur! Matskål og drikkeskål, tran eller omega-3 og klotang, børster og eget håndkle ( det er høst og det er greit å tørke bikkja i gangen). Sjekk forøvrig Canis.no.
Unni Versale Skrevet 17. september 2009 #11 Skrevet 17. september 2009 Jeg vil anbefale boka "På talefot med hunden" av Turid Rugaas..hun skriver om hundens dempende signaler, og jeg fikk en helt ny forståelse for hundenes språk etter å ha lest denne:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå