Gå til innhold

Hvordan takler dere trass?


Anbefalte innlegg

Gjest Sauen har 2 jenter =)
Skrevet

Jeg holder på å bli gal!

Har en to år gammel jente som har blitt et lite minimonster i det siste.

Hun klikker for den minste ting, og får hun ikke viljen sin blir det et rabalder ut av en annen verden. Hun nekter å gi seg på noenting, og jeg syns egentlig vi krangler hele dagen... Opp hver time om natta, og skal ha drikke, skal ned eller andre ting. Får hun ikke viljen sin skriker hun i timesvis. Hun slår og klyper og lugger og hyler, og jeg føler meg helt maktesløs innimellom! Hun forstår jo ikke helt hvorfor hun ikke alltid kan få viljen sin, og det blir ofte til at jeg gir opp fordi jeg ikke orker mer krangling. Ihvertfall hvis babyen skriker samtidig...

 

Noen som har noen råd for å få hverdagen litt enklere? Jeg blir helt utslitt av dette... Og verre skal det vel bli=P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Velger mine kamper og lar noe passere, overser noe og gleder meg til det går over ;-)

Gjest Sauen har 2 jenter =)
Skrevet

Uff, ja kanskje jeg må ta en kamp om gangen... Jeg skal ihvertfall ikke ha flere unger, hehe!

Skrevet

jeg rett og slett ignorerer noe, gidder ikke se, snakke eller være med han, bare later som ingenting, da slutter han ofte - eventuelt bære han en plass å la han juble der. Hvis han trasser under påkledning så blir det påkledning under tvang. Andre ganger, hvis jeg er sliten, så blir han avledet eller får viljen sin. Har vært hjemme med han nå til han er to, men etter at han begynte i barnehagen er det mye mindre trass. Tror han kjedet seg litt rett og slett

Skrevet

Har alltid prøvd å forberede på hva neste skritt er, enten det er "snart/om så og så lenge skal vi spise så da må du legge fra deg lekene" eller " snart skal vi gå og da må vi kle på oss, men du kan få leke en stund til" eller "jeg kan ikke hjelpe deg akkurat nå for lillebror får mat, men etterpå kan jeg" eller hva det måtte være. Og om hun har herjet med noe, så kan hun ikke ha den tingen (forklarer hvorfor og gir hun seg ikke med hyling da så overser jeg henne til hun gir seg).

 

Men tuppa di har nettopp blitt storesøster også, har hun ikke? Det er ikke bare bare har jeg opplevd, selv om tuppa mi er eldre enn di. Kan nok tilskrive endel av oppførselen på det også vil jeg tro (ikke at det er noen unnskyldning sånn sett). Prøv å sett av litt tid når pappaen er hjemme til bare du og henne. Jeg har ei helt annen jente når det bare er oss to enn hva det er når vi er sammen alle sammen, eller bare hun jeg og lillebror og det er så deilig for oss alle sammen.

 

I starten var det ikke like lett for da var jeg så stressa med alt sammen og hadde konstant dårlig samvittighet fordi jeg ikke kunne dele meg i to og være mamma til begge to hver for seg at jeg følte jeg bare gikk og kjeftet og hylte hele dagen selv. Nå er ting litt bedre heldigvis, og det er lettere å la henne dirigere litt og la henne føle at hun bestemmer litt (feks ved å gi henne noen valg hun kan "få lov" til å ta). Når jeg tenker meg om så husker jeg jo ikke hvordan det var da hun var 2, men du vet jo mer hva so er aktuelt i de baner, hehe...

Skrevet

Vet veldig godt hvordan du har det.... med trassig 2 åring og baby.

 

Har ikke så mange andre råd for å takle trass enn de du alt har fått. Jeg prøver å være flink til å rose god oppførsel. I perioder på dagen der trassen er som værst så har jeg funnet ut at det hjelper å finne på noe. Gå ut en tur, bygge med klosser, tegne... Ellers så velger jeg mine kamper som de andre. Noe blir oversett og andre ting ignorert. Så lenge han ikke skader seg, andre eller ødelegger ting så får han skrike fra seg også.

 

Angående drikke på natten.... Har du prøvd å sende med henne en flaske med vann i sengen når hun legger seg? Her har storebror med seg en aventflaske med vann. Den er full på kvelden og om morgenen er den ofte tom. Han ordner seg dermed selv med drikke i løpet av natten.

Skrevet

Her trasser de gjerne samtidig så jeg tar den ene og denger den andre med...

 

*å neeeeeeei, det var bare oppi hodet mitt innimellom det ja:p*

 

Jeg forsøker så langt det går å roe situasjonen, er vi hjemme og ingenting annet funker setter jeg den ungen som har låst seg helt fra meg og lar den trasse ferdig.

Er vi i butikk eller tilsvarende drar jeg stort sett hjem. De roer seg i bilen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...