Gå til innhold

Dere som ble sydd etter fødsel...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan hadde dere det i tiden etter fødsel? Jeg fødte for 9 dager siden, og ble sydd en del. Har ikke noe fomening om hva som er vanlig, så jeg vet ikke om jeg er blitt sydd mye eller lite.

De første dagene på sykehuset spiste jeg paracet men etter at jeg kom hjem for 1 uke siden hadde jeg ikke behov for det. Men i går og i dag føler jeg meg helt mørbanket i underlivet (støl, øm, stammer....) og sliter med å sitte og gå normalt. Føler meg helt utslått. Har tatt et par paracet begge dager, uten at det har hjulpet noe særlig. Er dette normalt, eller kan det være noe "galt" der nede?

I tillegg har jeg fått hemoroider. Har smurt meg med Alcos-Anal og Sheriproct (ikke samtidig, men måtte lete litt før jeg fant Sheripocten i skapet...). Vet ikke om dette kan ha påvirket noe kanskje?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ble klippet og sydd, men ikke så mye. Hadde noe aldeles for j..... vondt når jeg lå på sykehuset, akkurat sånn som du beskriver det du har det nå. Men da jeg kom hjem så bedret det seg mye. Visst det har forverret seg nå, så kan det kanskje være lurt å ta en liten sjekk hos legen, greit å få noen som vet litt mer til å se på det. :-)

Skrevet

hadde ikke dette problemet.. litt stramt og ømt, men ikke så jeg plages av det. Og jeg måtte sy endel ;) Du er sikker på at d ikke er betent da? Det skjer jo ofte, og da vil jeg tro at det kjennes mer ja...

Skrevet

Be om å få en sjekk hos legen eller jordmor du, for å være sikker på at det ikke er betent eller noe. (Du hører vel fremdeles til på barsel ... er det ikke 2 uker etter fødsel man bare kan henvende seg der?)

Husk at det kan være lurt å skylle underlivet i dusjen etter toalettbesøk i starten, men det skal vel strengt tatt ikke være nødvendig 9 dager etter.

Noen ganger kan man også oppleve at det klør/svir litt ekstra når sårene begynner å gro, men det skal ikke bli så vondt som det du beskriver.

Bruk av scheriproct og alcos anal skal ikke ha noen betydning for sårene/riftene, så tviler på at det er årsaken.

Skrevet

Jeg ble sydd, men ikke så mye...2-3 sting. Jeg hadde litt ubehag de første 6 dagene, men den sjuende dagen gjorde det mye mer vondt. Jeg fikk en gu (jeg var fortsatt på sykehuset) og det var blitt litt rødt og hissig på et av stingene. Det skulle gå over av seg selv, sa hun. Det gjorde forsåvidt det, men det tok 4-5 uker før det var helt bra igjen.

Skrevet

Jeg er vel en av skrekkeksemplene her jeg sitter med nyopperert underliv 4 år etter fødselen som skadet det.

5 dager etter fødselen gikk alle stingene opp men de på sykehuset trodde meg ikke og ville IKKE ta meg inn på sjekk.

2,5 uker etter fødsel var det så vondt at jeg fikk moren min(hjelpepleier) som var på besøk til å sjekke det og hun konstaterte at alle stingene var gått opp.

3 uker etter fødsel ble jeg opperert på nytt. Fikk betennelse etter bettenelse og stingene gikk opp igjen. De kunne da ikke sy på nytt men måtte la det gro slik det var.

Det tok 6 mnd før det var grodd. Jeg hadde da ett 2,5 cm brett arr som gikk hele veien utvendig og innvendig.

Legene rådet meg til å vente med ny opperasjon til jeg hadde fått de barna jeg ville ha.

Så da unge nr.2 og siste unge var født sendte legen min henvisning til sykehuset 9 uker etter fødsel.

Fikk time på sykehuset da ungen var 1 år og fikk da vite at jeg måtte ha sluttet å amme noen mnd før denne opperasjonen for å ha ett naturlig hormonnivå i kroppen.

Fikk time til opperasjon nå den 3.september og hadde store forventninger. De første dagene så det fint ut, men så kom dag 5 og stingene begynte nok en gang å gå opp.

Ringte sykehuset på dag 6 og de ville ikke ta meg inn på sjekk men ba meg ta grønnsåpebad. Noe jeg gjorde to ganger den dagen som annbefalt.

Men på dag 7 når jeg satt i badet sprakk hele såret og blodet randt.

Ble hentet av ambulansen kl 15.00 og de prøvde å sy meg igjen kl.17.00.

Det ville ikke slutte å blø og de prøvde å stoppe det med å legge inn en "tampong" som skulle legge press på såret.

Kl. 21.00 måtte de sy enda en gang og gi meg medisin intravenøst for å levre blodet for å få det til å slutte å blø.

Jeg har aldri vært så redd i hele mitt liv .

Så da sitter jeg her på dag 6 etter ny syingen og venter på å gro.

Tør ikke gjøre noe nå for at det skal gå galt igjen.

Jeg har heldigvis en super mann som tar alt som må gjøres med barna og huset.

Så om du er engstelig ikke godta at de ikke vil sjekke deg. Jeg tror det meste kunne vært unngått hadde de tatt meg inn da jeg ringte 5 dager etter fødsele.

Skrevet

Ja, hva skal man si! For en opplevelse! Krysser mine fingre og tær for at du består sydd denne gangen her! DON'T MOVE! ;-)

Ble sydd en del. Revnet grad 2. Dvs ganske langt bak, men uten at analsfinxter var involvert. Var veeeeldig hoven og kunne ikke sitte uten ganske stort ubehag. Ammet liggende de første to ukene. Her ble det ikke bra, og så dårlig igjen, men bare jevnt bedre. Jeg må innrømme at alle de stingene de satte merket jeg ikke nor særlig til. Eventuell lugging fra de druknet liksom i stangekyllingen ;-)

Sluttet forøvrig å prompe ufrivillig etter en måneds tid... Skikkelig pinlig, og jeg begynte å fantasere om nerveskader og at det aldri skulle bli bra. Turte aldri å titte i speilet heller...

Følte vel ikke at kroppen (generelt sett, men særlig med tanke på underlivet) var i gjenge igjen før etter et par måneder.

Nå, snart et halvt år etter har jeg vært hos gynekolog og fått satt inn spiral. Han kunne fortelle meg at alt så flott ut, og at det lille arret som jeg har ikke skal gi meg noen plager. Noe å minnes det å snakke om sex og underliv med beina i bøylene... 8-)

Mitt hotteste tips, og noe jeg skal huske på neste gang, er å dusje underlivet fra dag 1! Grudde meg så veldig at jeg drøyet litt. Gjorde underverker, også 9 dager etter. Det hjelper å kjøle ned, og vask er bra! Ville derimot ikke vært i tvil om å ta en tur på sykehuset, bare for å ta en sjekk. Skal ikke tulle med Det Aller Helligste ;-)

Skrevet

Å fy fader mphs, det hørtes jo helt grusomt ut!! Ønsker deg masse god bedring. Selv trodde jeg at jeg hadde hatt en forferdelig opplevelse, men det kan ikke sammenliknes.

Jeg både sprakk og ble klippet under fødselen, legen brukte nesten 2 timer på å sy meg sammen. Stingene i en dyp rift gikk opp etter 2 dager, såret var 2,5 cm langt.

Det var så grusomt å tisse at jeg valgte å denge hånden min i flisene på veggen for å kjenne smerte en annen plass.

Jeg fikk beskjed om at de ikke kunne sy på nytt hvis det hadde gått mer enn 6 timer etter at de sydde første gang. Jeg fikk cylocain gele (lokalbedøvelse) som jeg måtte smøre meg med 30 min før hver gang jeg skulle tisse. Dette var vell i ca 2 uker.

Jeg fikk etterkontroll på sykehuset og da sa de at det likevell hadde grodd kjempefint, og at jeg ikke trengte å sprette meg opp for å sy på nytt.

Nå gruer jeg meg veldig til min neste fødsel!!

Skrevet

Å herregud mphs, får helt fnatt av å lese historien din....*grøss* Håper det ordner seg nå da! Helt tragisk at folk ikke kan høre etter når man prøver å si at noe er galt, da.... Lykke til :-)

Skrevet

Ja jeg har ikke tenkt å risikere noe denne gangen og håper virkelig det gror bra nå.

Vet ikke om jeg klarer flere runder nå for den siste runden har satt sine spor mentalt merker jeg.

Skrevet

Jeg ble sydd med 5 sting etter fødsel, 3 sting på ene siden utvendig og 2 sting innvendig. Det var vondt og det sved veldig de dagene jeg var på barsel, men tenkte at det sikkert ville gå over av seg selv etterhvert. Det ble bare verre... Det stammet, lugget, sved og var generelt veldig ubehagelig/vondt. Klarte ikke sitte uten å ha tykke puter under rumpa. Etter 10 dager var det så ille at jeg ikke kunne rette opp ryggen og gå ordentlig oppreist, og det begynte å komme gult puss ut. Da tok jeg kontakt med Føden... Fikk komme dit med en gang. Det viste seg at de innvendige stingene var sydd altfor stramt og at kroppen selv prøvde å støte bort stingene som et fremmedlegeme. Måtte fjerne de 2 innvendige stingene, og da ble alt mye bedre. Fra å gå krokrygget inn på undersøkelsesrommet kom jeg rakrygget ut igjen, bokstavelig talt. Vasket med medisinsk grønnsåpe 2-3 ganger daglig i en ukes tid etterpå med godt resultat.

Skrevet

jeg hadde en lignende historie som mphs, men jeg fikk faktisk hjelp! Jeg revnet grad 3B, og ble sydd i narkose - etter en uke hadde jeg så vondt at jeg ikke lenger brydde meg om ungen min, og etter en kikk på egenhånd, ringte jeg min lokale jordmor (bor laaangt unna sykehuset) og hun sendte meg til sykehuset og jeg ble sydd under narkose en gang til. skjedde igjen, men nå ble jeg ikke sydd men gikk til kotroller hos gynekologen først annenhver uke så en gang i måneden... Den 4. måneden vurderte dem å fikse såret - dvs, åpne det, skjære kantene og sy på nytt, men da grodde jeg etter å bruke sårsalve på.... Sliter med en del arrvev, og nerveplager, men jeg skjønner ikke hvorfor dere har blitt nektet sårrevisjon - jeg fikk det jo en gang og tilbudet om den andre, alt innenfor 4 måneder....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...