Gå til innhold

Noen som har en oppskrift på god epplekake? (Langpanne)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal lage på jobb i morgen...

Tusen takk

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eplekake i langpanne

Dette er en god og stor oppskrift på eplekake. Kaken kan du dele opp i passe store firkanter og ha i fryseren. Sett et frossent kakestykke et par minutter i mikroen - og vips - så har du perfekt temperert eplekake klar til servering, gjerne med en kule vaniljeis.

Ingredienser:

500 g smør

500 g sukker

8 egg

500 g hvetemel

3 ts bakepulver

3 ts vaniljesukker

Fyll:

8 store epler

100 g mandler

3 ss perlesukker

1 ss kanel

Fremgangsmåte:

Pisk smør og sukker til luftig smørkrem. Pisk inn ett egg om gangen til luftig krem. Rør inn de tørre ingrediensene. Ha deigen i en stor, bakepapirkledd langpanne (30x40 cm).

Skrell eplene og del dem i båter som så skjæres i tynne skiver. Stikk epleskivene tett i tett godt ned i deigen i et pent taksteinmønster. Strø over hakkede mandler, perlesukker og kanel.

Stek kaken midt i ovnen ved 190°C i 40-45 min. Avkjøl. Hvelv kaken ut av formen og fjern bakepapiret. Del kaken opp i passe store firkanter med en skarp kniv.

Tips:

Deigen er stor, så bruk en stor bakebolle når du rører sammen deigen.

Husk at angivelsen på epler er omtrentlig. Hvis eplene er middels store, bør du bruke ca 10 stk.

Har kopiert oppskriften fra www.detsoteliv.no

Har laget den eplekaken et par ganger, og den er ganske god :)

Skrevet

Tusen takk=) DA skal jeg lage den i morgen tidlig=)

Skrevet

Dette er den beste eplekaka som fins :) men husk å bruk meierismør :)

Skrevet

Verdens enkleste og beste EPLEKAKESNOP

Fyll en stor ildfast form (eller en liten langpanne) halvfull med små eplebiter (ca. 8 epler). Strø masse kanel og litt sukker over eplebitene.

Deretter blander/smuldrer du sammen en tørr blanding av 2 dl mel, 2 dl sukker og 1 egg. Drysses over eplene. (+ evt. hakkede nøtter)

Hell deretter 2 dl smeltet smør over det hele (Ja, dette er en skikkelig kaloribmbe!)

Stekes i ca. 30 min ved 200 grader. Den skal være gyllen og sprø på toppen. Serveres varm med vaniljeis.

Må prøves!

Skrevet

Tusen takk alle sammen.. Her var det mye godt!

kaka ble kjempe skuksess!!! Alle syntes den var kjempe god, og den var enkel og få til! Folk trudde ikke at det var første gang jeg lagde den kaken=)

Brukte ikke meieri smør, men kan tenke meg den blir ENDA bedre!

Skrevet

Prøv med litt vaniljekrem under eplene før du legger resten av massen på... nam nam nam!!! :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...