Candy girrrl Skrevet 17. september 2009 #1 Skrevet 17. september 2009 Nabojenta på 6 har full SFO. Så kommer hun bort til oss og er her. Sier hun må hjem halv åtte. Sender henne syv. Så er hun allerede meldt på flere fritidsaktiviteter og klubber som tar all tid etter skole. Og hun er i delt omsorg. Så er annenhver uke hos hver av foreldrene. Nå er hun det mest ekstreme tilfelle. Men ser mange andre seksåringer som allerede fyller flere ettermiddager i uken etter SFO.
Trønderbærta Skrevet 17. september 2009 #2 Skrevet 17. september 2009 Jenta mi har delt bosted, annenhver uke, når hun er hos meg er hun på sfo til ca kl halv fem (jeg jobber til kl fire), og mandager er hun på dans, og så er hun en del ute med venner, men varierer sterkt, har også en del besøk her hjemme. Jeg synes det er lite tid sammen med henne, men synes også at det er positivt at hun har venner og er sosial , annenhver uke ordningen blir det forhåpentligvis endring på snart skal i møte om det neste uke, da jeg synes det blir litt vel mye for henne. Har også søkt annen jobb, slik at jeg får mer tid sammen med barna, og om jeg får den jobben, så har jeg muligheter til å hente henne tidligere enkelte dager
Gjest Skrevet 17. september 2009 #3 Skrevet 17. september 2009 Det er vel ikke så mye at folk ikke føler for å se ungene sine som at det har blitt høystatus å ha full avtalebok, også på barnas vegne. Jeg skjønner ikke at ungene orker jeg. Som barn hadde jeg selv et tett program med trening fire av fem kvelder og konkuranse annen hver helg (drev aktivt med sport) og det er dødsslitsomt! Det er ikke noe jeg unner barna mine i hvert fall.
Gjest Skrevet 17. september 2009 #4 Skrevet 17. september 2009 Jenta mi på 6 år bor hos meg annen hver uke. Hun går på jazzdans hver onsdag,og resten av uka så er hun ute og leker med nabogutten etter middag- Hun blir henta av min samboer halv 4 på sfo,vi spise 4 og så går hun ut kl 5 og kommer hjem 7-halv 8. Hun vil være ute hele tiden,og jeg synes nå heller hun skal få være det
Candy girrrl Skrevet 17. september 2009 Forfatter #5 Skrevet 17. september 2009 Hvorfor skal et barn som har vært med andre barn hele dagen også bruke hele ettermiddagen på venner i en alder av 6? Hjelp meg å forstå.. Greit når de er 10. Men de er jo små barn ennå.
Emil & Røra Skrevet 17. september 2009 #6 Skrevet 17. september 2009 Men er det med tanke på barna eller foreldrene du tenker at barnet bør være hjemme? Barn vil vel heller leke med andre barn enn foreldrene sine? (selv om jeg skjønner at drømmen er superstimulerende foreldre med spennende fellesaktiviteter på ettermiddagen). Men hvorfor kan ikke barna av og til leke hjemme hos jenta? Send dem over dit da vel!
Gjest Skrevet 17. september 2009 #7 Skrevet 17. september 2009 Så du mener jeg skal tvinge Emma til å være inne når hun egentlig vil være ute?
Candy girrrl Skrevet 17. september 2009 Forfatter #8 Skrevet 17. september 2009 Jeg mener et barn på 6 overhode ikke er gammel nok til å bestemme sin dag selv. Men man er forskjellig. Sånn er det med den saken.
Gjest Skrevet 17. september 2009 #9 Skrevet 17. september 2009 Kanskje ikke, men det må jo være opp til den enkelte forelder å avgjøre om barnets forslag til opplegg er en god ide eller ikke, og det hender jo faktisk at også seksåringer vet selv hva som er best for dem :-)
Gjest Skrevet 17. september 2009 #10 Skrevet 17. september 2009 Nei hun bestemmer ikke over sin hverdag,men når jeg ser hun har lyst å leke med vennene sine ( som ikke går på sfo og hennes skole) så gidder jeg ikke å nekte henne det bare fordi jeg vil ha henne inne. Viss jeg synes jeg ikke får sett henne nok,så inviterer vi hjem vennene ett par timer. Men som du sier,folk er forskjellige,og godt er det!
Gemini77 Skrevet 17. september 2009 #11 Skrevet 17. september 2009 Men har ikke barna noe de skulle ha sagt da? Hvis barna ønsker å være ute og leke med de andre etter middag så skal man nekte de det?? Jeg hadde en utrolig fin barndom hvor jeg var veldig aktiv. Jeg trente håndball, turn og spilte piano. Jeg har bare gode minner, og følte meg trygg innenfor min egen familie, og den tryggheten av å bo i et godt miljø hvor jeg kunne løpe ut og være ute til sengetid.
Verdens tøffeste mamma Skrevet 17. september 2009 #12 Skrevet 17. september 2009 Kan godt hende enkelte ikke har samme behovet for å se barna sine. Da jeg vokste opp, var vi stort sett ute og lekte hele dagen etter barnehage og skole, kun avbrutt av middag.. Har aldri tenkt over at mine foreldre ikke vile se meg eller være sammen med meg..
Tommage♀♂ Skrevet 17. september 2009 #13 Skrevet 17. september 2009 Jeg gikk hverken i bhg eller sfo, og vi var da også ute hele dagene sammen med venner! Da jeg begynte på skolen fikk jeg ikke gå ut før jeg hadde spist midag og gjort lekser, og det føltes som tvang å sitte hjemme med lekser mens de andre var ute og lekte. Enig i at masse fritidsaktiviteter på ettermiddagene blir for mye, men frivillig lek med venner er da helt ok. Barna er jo da trygge på at de kan komme hjem når de måtte ønske, og finne voksne der. Og vil de heller være hjemme en dag er det også veldig allright=)
Gjest Skrevet 17. september 2009 #14 Skrevet 17. september 2009 Samme her. Vi var stort sett ute hele tiden og på kalde dager så lekte vi inne hos hverandre. Har aldri tenkt over at foreldrene mine ikke ville være sammen med meg - det ene henger liksom ikke sammen med det andre. Derimot så setter jeg pris på at jeg fikk være en fri unge, leke med andre barn, bli selvstendig og lære meg frihet under ansvar:)
Gjest Sauen har 2 jenter =) Skrevet 17. september 2009 #15 Skrevet 17. september 2009 Når vi var små var vi ute hele dagen etter skolen. Var hjemme og spiste middag, og så var det ut igjen. Var enten inne hos venner, eller ute og lekte i gaten. Vi storkoste oss, og syns det var kjipt å måtte gå inn for kvelden=) Tror absolutt ikke unger har vondt av det, er nok kjedeligere å sitte hjemme og glo sammen med foreldrene. Vi må huske at barn har et helt annet syn på tid enn voksne, og en time med foreldrene på kvelden virker som mye mer enn en time for en voksen... Jeg har aldri tenkt på at jeg så foreldrene mine lite, men når jeg tenker på det var vi jo ute hele tiden...
Knotten & lille persille Skrevet 17. september 2009 #16 Skrevet 17. september 2009 Inspirert av denne tråden spurte jeg poden på 8 år hva han syntes var best; finne på noe med mamma etter middag eller ut å leke med vennene sine? Han kikket bare dumt på meg, "finne på noe med deg liksom? Hallooo, du er gammel!" :-) Jeg synes jeg ser han altfor lite og må faktisk "booke" han litt tid i forveien slik at han er forberedt på at han skal gjøre noe sammen med oss. Om jeg prøver å finne på noe hyggelig for oss uten å gi beskjed blir han somregel småsur fordi han heller vil ut å leke.....var sånn da han var 6 år også.
Emil & Røra Skrevet 17. september 2009 #17 Skrevet 17. september 2009 Jeg har møtt flere barn med smertetilstander og utbrenthet hvor mye av årsaken er at de er stresset og aldri har tid til å roe ned. Dette har vært barn som har hele uken planlagt og ofte har flere organiserte aktiviteter om dagen. Tid med venner som man velger selv er ikke stressende. Det som er viktig er at barna har tid som ikke er satt av til noe som helst og som de kan disponere som de vil. Jeg tror middagen er kjempeviktig for familien. Da er man sammen og får pratet. Jeg tror for mange nedprioriterer fellesmiddagen på grunn av fritidsaktiviteter.
Vilja<3 Skrevet 17. september 2009 #18 Skrevet 17. september 2009 Jenta mi er 9 år nå, men hun har alltid vært en utejente. Fra hun var ca 6 har hun vært mye ute eller på besøk hos venner etter sfo, men jeg har prøvd å fordele det så de er like mye inne hos oss. Jeg har ofte tenkt meg at hun kunne være mer inne egentlig. Noen ganger hiver hun i seg middagen for venninnene venter utenfor ol. Men hun må være inne klokken 19, da har vi litt kosetid før hun legger seg. Hun er også med på turn, kor og fotball så det går litt i ett. Men vi følger henne opp, er med på kamper, oppvisninger ol. Hun er ikke ei jente som liker å være inne å se på tv, spille spill, tegne eller slike ting. Hun vil helst være ute å klatre i trær, sykle, hoppe på trampoline osv:) Ser ingen problem med det. Men det er viktig å noen ganger ha en familiekveld der en f.eks lager noe god mat og gjør noe hyggelig sammen.
Emil & Røra Skrevet 17. september 2009 #19 Skrevet 17. september 2009 Veldig mange barn har det jo sånn og trives med det. Andre har det sånn fordi familien "lever sånn", men er egentlig en type som trenger mer ro. Mange barn går på høygir og har ikke lært seg hvordan de faktisk kan slappe av. De tror også man må gjøre masse og være flikne i masse for å være verd noe... Misforstå meg ikke, jeg mener ikke at dette gjelder ditt barn. Du vet best hvordan barnet ditt har det. Mine erfaringer er fra barn jeg har møtt i jobben (BUP).
3småtroll♥ Skrevet 17. september 2009 #20 Skrevet 17. september 2009 Hmmmm...da jeg var liten og da min mor, og hennes mor osv var små så var det jo "sunt" å være ute å leke;) Jeg ser på det slik enda jeg! Mine jenter på 5,5 og 6,5 år er også ute i gata og leker hver dag utenom torsdager da de er på ballett. Jeg syns det holder med en organisert aktivitet i uken da skole og lekser også krever tid og energi for eldste. Men etter skole/sfo (har bare 50% sfo) er det lekser, middag med hele gjengen også er det på med klær og ut å leke med venner! Syns det er kjempefint at alle ungene i gaten leker med hverandre jeg! De er fra 3-10 år gamle og noen ganger er nesten alle samlet i hagen vår;) Må jo bare være positivt! Selvfølgelig har de jo innetid slik at de får badet, spist kveldsmat og bli lest for! Det er jo en kosestund som vi og de setter pris på og det kaller jeg kvalitetstid!
Emil & Røra Skrevet 17. september 2009 #21 Skrevet 17. september 2009 Det går i ett for min treåring også - med vennelek, men jeg ser jo at her i området er det treåringer som har tre organiserte aktiviteter i uka etter barnehagen. Å leke ute hver dag med venner - det er jo supert, men å måtte stresse for å rekke en aktivitet hver dag og ikke få tid til å leke med venner - det er usunt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå