sykkelpumpe Skrevet 17. september 2009 #1 Skrevet 17. september 2009 Det kommer igjen og igjen. Permisjonen min er over om to mnd. pappaen skal være hjenmme i 6 uker, så juleferie og 6. januar er det slutt. Da skal vi jobbe begge to, og minsten har ikke barnehageplass! Samtidig bor vi i en kommune som skryter av full dekning. Dette fordi alle som fylte ett år innen utgangen av august fikk plass med et nødskrik. Gunstig med en sånn lov, gitt. Gunstig for hvem??? Politikere som kan slå seg på brystet og fortelle om alt det flotte de gjør for barnefamilier. Alternativet for oss? Vel håper og finne en dyktig dagmamma, da er det jo greit. Har sett på andre alternativ som og selge huset for og flytte inn i en mindre leilighet for og kunne leve på en inntekt. Men dumt og gjøre det i et halvt år. Svigermor som dagmamma? Hun er 76 år og har sviktende helse. Mamma og pappa bor 150 mil borte og eier og driver tre butikker, de kommer ikke fra. Høre med banken om og fryse lånet, ikke lysten på det. Det ordner seg nok, for det gjør det alltid for snille piker, men må si at jeg rett og slett føler meg diskriminert fordi jeg fikk barn på feil tid av året! *SUKK*
Hera Skrevet 17. september 2009 #2 Skrevet 17. september 2009 Har ingen råd å gi deg, for er midt i samme situasjon. Barnehageplass er luksus!! Vi sliter fra April:0( Det "morsomme" er at vi ikke får barnehageplass fordi vi søkte for sent. Men når jeg spør om vi hadde fått plass om vi hadde søkt til fristen så får jeg svaret nei..... Grunnen er at de må ha personnr til barnet, og hva gjør vi når barnet er født 13. mars, og pga påske så får vi ikke persnr. før i midten av april(søkte samme dag som nr. kom), og søknadsfrist var 1. mars. Så skjønner din håpløse situasjon. Men som du sier, det ordner seg vel for snille piker!
Gjest ->>- Skrevet 17. september 2009 #3 Skrevet 17. september 2009 Ditt barn har akkurat samme rett som andre barn på tilbud om barnehageplass ved første oppstart av barnehageår etter fylte ett. Alternativet til å ha en grense for når barna må være født før for å ha lovfestet rett på plass, er at man har masse barnehageplasser stående tomme i påvente av at ungene skal fylle ett år utover. Ikke spesielt økonomisk. Selvsagt er loven gunstig. Fra ingen rett til barnehageplass til rett til barnehageplass for alle som er fylt ett innen 31. august. Klart det er en forbedring.
Gjest Skrevet 17. september 2009 #4 Skrevet 17. september 2009 Jeg forstår din frustrasjon utrolig godt. Samtidig er det økonomisk ruin å skulle ha ledige plasser til en hver tid. Kommunene har bare så vidt rå til å skaffe barnehage plass til alle etteåringer som søker. Hvordan skal de kunne takle å gå og ha mange ledige plasser? Hvis du bor i nærheten av Oslo kan du jo undersøke barnepasseren.no, der kan du kanskje finne en hvit dagmamma med ok referanser. Ellers har du også barnehage.no tror jeg det heter. Der finner du en oversikt over private barnehager. De minste familiebarnehagene er ofte de hvor det er enklest å få plasser, på godt og vondt. Ellers lønner det seg å ha kontakt med de andre i barselgruppa di. Kanskje en av dem velger å være dagmamma? Eller kanskje du kan være dagmamma og ta permisjon fra jobben et halvår? Du er sikkert ikke den eneste i denne situasjonen. Lykke til!
sykkelpumpe Skrevet 17. september 2009 Forfatter #5 Skrevet 17. september 2009 Selvsagt er det en forbedring. Veldig glad på to veninners vegne som fikk barnehageplass. Men det hjelper ikke dem som har barn født 2. september (kjenner nemlig noen som har det problemet) Det løser en del problemer om man har den plassen, som vi og flere andre ikke har. Ble avvist på to hovedopptak med førstemann, så jeg er rimelig lei av og aldri vite hvor jeg skal gjøre av ungene mine når jeg må jobbe. Blir mye tankevirksomhet av sånt...
sykkelpumpe Skrevet 17. september 2009 Forfatter #6 Skrevet 17. september 2009 takk for tips om barnepasseren, den skal jeg ta med meg. Barselgruppa mi består av ei til, det er en annen historie... Vet det finnes alternativer. Og man må jo få løst det, og vet jeg ikke er alene-dessverre:(
tomat15 Skrevet 17. september 2009 #7 Skrevet 17. september 2009 Vi hadde samme problem som deg. Yngste er født i desember 08. Valgte likevel å søke innen fristen med oppstart fra januar 2010. Barnehagekontoret har nesten ledd av oss og fortalt at vi ikke har noen rettigheter før aug 10. Det som har skjedd er pga vår søknad til bydelen har vi nå blitt oppringt av 2 private familiebarnehager som lurer på om lille vil begynne i januar. De har via bydelen fått vite at vi ønsker bhg plass fra da. Det som nå har skjedd er at de private familiebarnehagene faktisk har litt problemer med å fylle opp da så mange har fått plass i kommunale bhg. Anbefaler deg på det sterkeste å kontakte familie barnehagene som er i nærheten av der du bor. Vi kan nå faktisk velge mellom flere. Besøker de og kjenner litt på magefølelsen. Lykke til. Som du sier, det ordner seg for snille jenter:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå