Gå til innhold

Hva ville dere gjort???


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :)

 

Jeg blir alenemor i slutten av januar. Den opprinnelige planen var å begynne å studere nå i høst, men da jeg har blitt veldig dårlig og store endringer i studiet gjør det uegnet å ta pause fra nyttår ble det utsatt.

Jeg ønsker fremdeles å begynne på studiet, men det er to måter jeg kan legge studiet opp på:

 

Jeg kan vente til barnet er 1 år og 6 mnd ha barnet i barnehage, for så å begynne å studere fulltid.

 

eller

 

Jeg kan begynne høst 2010 og studere deltid de tre første årene (to fulltidsår over 3 år-samlingsbasert med 4-5 samlinger i semeteret) Da er barnet 6.5 mnd så jeg kan ikke ha barnet i barnehaget første semester, men siden det er samlingsbasert vil jeg hovedsaklig være hjemme på dagene. Da vil jeg ha barnet gå i barnehage fra h*n er 1 år, men antageligvis ikke fulltid de to første årene.

 

Det er jo litt tidlig å begynne å studere et halvt år etter en fødsel, ikke vet jeg om jeg vil ha tid til å gjøre noe hjemme heller med et barn rundt meg, og når det er samling må jeg muligens ha barnet med meg en av dagene siden mine foreldre og søsken er på jobb (men kan passe på dagtid i helgen) Til gjengjeld vil jeg jo få mer tid til barnet de følgende årene... Så det vil bli et litt tøft første halvår, men vil gi meg mer frihet de neste 2.5 årene... (det er ikke aktuelt med dagmamma når barnet er 6 mnd)

 

Totalt vil studiet ta like lang tid ved begge alternativene. Og det er viktig for meg å bli ferdig innen den tiden (for å kunne klare meg økonomisk)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan vet du at du blir alenemor i slutten av januar?

Skrevet

Hmmm.. Tid må du bestemme dette da? Jeg tror nok at jeg ville valgt å begynne deltid når ungen var 6mnd.. Egenstudier og slike ting kan gjøres på kveldstid osv.. Vet om andre som har klart det, og er du oppsatt på å klare det, så bør det gå.. Kan nok bli noen tunge dager innimellom, men det hadde det blitt uansett. Like greit å bli ferdig med det, om du beggynner i 2010 istede for 2011, blir du jo ferdig før.

Skrevet

Kanskje hun er gravid og ikke er sammen med barnets far, kanskje det ikke er noe fremtid for henne og faren sammen?

 

Cheece, er du tett eller?

Skrevet

Sikkert fordi hun er alene, og har termin i januar...

Skrevet

Jeg er gravid og ikke sammen med barnefar ja....

 

Om jeg begynner i 2010 vil halve utdannelsen være deltid og dermed ta fem år

 

Om jeg begynner i 2011 vil alt være fulltid og bare ta 4 år... altså vil jeg slutte samtidig.

 

Fordelen med å begynne i 2010 (deltid) er jo faktisk at det er deltid og jeg vil få mer tid og frihet i begynnelsen. Aberet er at det kanskje litt for kort tid etter fødsel, og at det vil bli tungt det første semesteret. Samtidig er det kanskje veldig lenge å gå hjemme i 1.6 år! Lurer på om jeg vil bli rastløs...

 

Jeg må jo bestemme meg innen 15 april, da er jo barnet bare 2.5 mnd, så det vil kanskje være vanskelig å "se an" barnet...

 

HI

Skrevet

Du kan vel uansett søke innen 15. april og så se an frem mot studiestart om du tror det lar seg gjennomføre eller ikke. Hvis du finner ut at det blir vanskelig, så søker du på nytt innen 15. april året etter, men da på heltidstudiet. Jeg kan ikke tenke meg at det blir vanskeligere å komme inn da fordi du har takket nei til deltidsplass året før. Hvis det er gjennom samordnet opptak, så må du jo ikke takke ja til plassen før i løpet av sommeren uansett.

Skrevet

Ja, det har du jo rett i! :) Det var lurt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...