Gå til innhold

Hjelp!! Sliter med ammingen..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på 3 måneder som jeg sliter med å få i mat.. Har altfor mye melk og får melkespreng og har allerede hatt 4 brystbetennelser (og ja, jeg pumper av litt innimellm). Ammingen er bare slit og ingen kos. Holder meg hjemme for jeg vet aldri hvordan det vil gå. Orker ikke å amme ute blandt folk med han hylende og melka sprutende ut. Vet snart ikke hva jeg skal gjøre. Føler meg helt mislykket.. Føler at alle andre sitter der og koser seg med matingen, og har rutiner på alt, mens jeg må gjemme meg bort for å prøve å få i han noe. Uff, ekstra negativ nå, men kjenner at dette sliter. Har i tillegg en gutt på 4, som har hatt spiseproblemer hele livet. Har hatt sonde, og har nå operert inn "knapp" i magen som han får mat igjennom. Han ble lagt inn på sykehus som baby, og vi tilbragte omtrent hele det første året på sykehus. Men han er frisk og fin ellers, bare spiseproblemer. Hva skal jeg gjøre? Er det noen måte å få ned melkeproduksjonen på (han liker ikke at melka spruter ut..og det hjelper ikke at jeg pumper ut litt først)? Skal jeg bare gå over til mme og gi opp hele amminga? Hjelp, hjelp, hjelp..blir gal..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

usj, dette høres kjedelig ut for deg. håper ikke du gir opp, men skjønner det tærer på. er det aktuelt å pumpe deg og gi han mm på flaske da? er jo i utgangspunktet flott at du har mye mm, men når det blir en belastning er det ikke noe særlig nei. jeg har en prematur jente, så har pumpa fra dag 1, og gjør det fortsatt. etter snella lærte seg å ta puppen har jeg levert all pumpa mm til morsmelkmottaket i stedet for å ha fryseren full av melk, kan du ikke søke råd enten på hs eller på barselpoliklinikk?

lykke til!

Skrevet

Pumpet i 8 mnd. med forrige og ga på sonde..Synes dette var veldig slitsomt, og lovet meg selv at jeg aldri skulle gjøre det igjen.. Ikke for å være negativ.. Har snakket med helsesøster, men hun mente det skulle gå seg til.. Får vel ta det opp igjen når vi skal på 3 mnd. kontroll.

Skrevet

skjønner det ikke er fristende å gå igjennom pumpinga en gang til ja. håper det ordner seg for dere! lykke til!

Skrevet

For det første DU ER IKKE MISSLYKKET, for det andre SÅ FLOTT at du har morsmelk og har ammet i 3 mnd!!!

Jeg skjønner imidlertid problemet, for vår nesteldste avvente seg sjøl delvis fordi jeg tvang han til puppen når han prøvde å trekke seg vekk idet melka kom strømmende. Til slutt nekta han for pupping annet enn om natta, mens flaske ville han ikke ha. Vi mata han med engangssprøyte i plast til han var 15 mnd, og han fikk komme til utredning for spiseproblemer (hadde perioder med oppkast og fullstendig matnekt). Nå er han to år og kan spise, men han er bare 11,0 kg. Opplagt at han burde vært sondet istedet for sprøytematet med utpumpet morsmelk.

Med vår siste gutt nå på 3,5 mnd får jeg heller ikke til ammingen (for dårlig suging, sovner). Pumpingen er et ork siden det bare var 14 mnd siden jeg pumpet meg forrige gang. Føler meg bundet til hjemmet og pumpa og alt dreier seg om mat- mat - MAT! På helsestasjonen skjønner de ingenting; "bare slapp av og senk skuldrene" er beskjeden derfra.

Til ditt konkrete problem: Du bør vel ikke pumpe deg, det gir deg ekstra mye melk. Du kan evt håndmelke eller i alle fall la melka strømme en stund før du legger småtten til, så må han jobbe litt mer selv for å få ut melka. Det viktigste er å ikke tvinge småtten; da blir han hysterisk og puppenekter som min. Går alt skeis er flaska intet nederlag!

Jenta mi fikk flaske fra dag 10, og mme fra 5 mnd. Har ikke hatt så rolig, lettstelt og fornøyd unge som henne!

mvh

Skrevet

Takk for trøstende ord! Stakkars deg som du har slitt. Kjenner meg så godt igjen i det du skriver. Vår første sluttet bare å spise da han var 2 mnd. og d ble satt ned sonde med en gang. Etter det har vi slitt med matingen av han i 4 år. Først har vi måttet lokke å prøve å få han til å spise selv 1 time før vi sonder så han ikke skal bli avhengig av sonden. Fram til han var 3, hadde han sprutbrekninger. Spydde hvis du la han ned på ryggen, hvis du lekte og sprang med han, hvis han gråt eller lo. Ingen som ikke har vært igjennom slike ting selv vet hvordan det er.

Over til det andre: jo melkeproduksjonen går opp hvis man pumper, men inimellom må jeg bare for ikke å få brystbetennelse.. Er klar over det med puppetvang, og har prøvd å ikke gjøre det men latt han styre selv. Håper virkelig dette går seg til.. Er så lei av MAT!!

Skrevet

Det skal visstnok være ganske enkelt å redusere melkeproduksjonen ved å ta p-piller noen få dager. Må gjøres i samarbeid med lege. Verdt å prøve? Lykke til! :)

Skrevet

Hei :) Så kjedelig at du sliter, er ikke noe gøy at det bare er strev å ingen kos :( Jeg hadde også fryktelig mye melk, og gullungen her spiste fort og effektivt, men alt for skjelden til min produksjon. Jeg håndmelket mye i starten, fikk melka til å renne godt før jeg la henne til. Da kom det ikke så mye i gangen, og hun måtte jobbe litt for å få nok mat samtidig som sprenget forsvant. Fryseren var full av melk her, men jeg pumpet skjelden. Jeg pumpet eller håndmelket kun til melka strømmet av seg selv, og samlet opp det som rant i en kopp. Da fikk jeg tatt bort det verste sprenget uten at produsksjonen ble stimmulert. Du kan iallefall prøve!? Og her har det faktisk gått seg til :) Tok tid, og vi strever fortsatt til tider, men det går da greit på sett og vis! Hadde det ikke gått greit så er det ikkeno nederlag å gi flaske! Syntes du er flink jeg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...