Anonym bruker Skrevet 17. september 2009 #1 Skrevet 17. september 2009 En liten tankevekker etter rekrutteringsbehov i barnehage for en tid tilbake. Vi kostet på astronomiske summer i annonsering i de store avisene i byen, finn.no, og de andre jobbportalene. Etter 20 søknader kom det ikke èn norsktalende søker. Ingen hadde utdannelse, få hadde erfaring. Hva forteller det oss om hvem som vil jobbe med barna våre? Er det rart det er vanskelig å rekruttere dyktige folk i bransjen- når man ser hva mødrene her inne krever av barnehagen? Vaske trusene til barna, nei- vi nordmenn gjør ikke sånt, vi! Så da må nesten noen andre komme å ta over jobben i barnehagene også- for det er visst også- fra foreldrene først og fremst- erklært som en "drittjobb"... Så førskolelærere, fagarbeidere og andre barnehagepersonale; Vi har en langt lerret å bleke skal vi beholde yrkesstoltheten vår! Vanskelig å få gode kandidater...
Anonym bruker Skrevet 17. september 2009 #2 Skrevet 17. september 2009 Jeg er utdannet lærer, men jobbet en stund i barnehage og trivdes veldig godt med barna og kollegaer i barnehagen. Var en naturbarnehage og vi var masse ute, på tur osv. Men foreldrene var makalause. Klaging, sutring, kreving osv. Forventningene til oss som jobbet i barnehagen var skyhøye. Alt fra å vaske matbokser etter lunsj til å skulle følge barna hjem når foreldrene ikke kunne hente ("jammen det er jo på veien din uansett"). Jobbet ikke der så lenge. Selv om dagene var fine klarte mange foreldre å knekke lysten min og jeg hoppet høyt da jeg fikk jobb i skolen.
Anonym bruker Skrevet 17. september 2009 #3 Skrevet 17. september 2009 Jeg fikk hakeslepp av den tråden hvor mødre nærmest krever at de barnehageansatte skal vaska barnas avføring av klærne fordi det er så ekkelt å ta i det... Hva syns de ansatte da, tro? Om å plukke i andres avføring?? Er det rart dyktige folk flykter fra barnehagene sier når jeg?? Forferdelige tanker enkelte av dere mødre har om andre mennesker!!
Anonym bruker Skrevet 17. september 2009 #4 Skrevet 17. september 2009 Glad for at barnehagen til barna våre har klart å rekruttere bra folk, som ØNSKER å arbeide med barn. De har førskolelærere på alle avdelinger (to på småbarn, en på storbarn), det er en god blanding av menn og kvinner, og alle snakker godt norsk, inkludert de med innvandrerbakgrunn (bortsett fra svensken da, som snakker mer svorsk ;-) ).
Anonym bruker Skrevet 17. september 2009 #5 Skrevet 17. september 2009 Da tror jeg det er store forskjeller rundt om i landet! jeg prøvde for en stund tilbake å få jobb på barnehage. Søkte på mange fordi dette var det største jobbønket jeg hadde. Jeg ble ikke innkalt på intervju engang! Jeg har utdannelse innen helsesektoren, gode karrakterer, lite fravær, gode referanser fra tidligere arbeidsgivere. Det eneste jeg ikke har er erfaring, fordi ingen har jo gitt meg sjansen!! Dersom det er så ille som du sier Hi så er det jo rart at jeg ikke engang har blitt innkalt til intervju!
Anonym bruker Skrevet 17. september 2009 #6 Skrevet 17. september 2009 Om jeg får flyttet til tromsø skal jeg ta utdannelser for å jobbe i barnehagen og det gjør meg ingenting å skylle bæsjtruser, det gjør jeg da nå og da både med mine egne barns undertøy, mine nevøer og nieser, og ellers barn vi har besøk har på meg engangshansker men det er helt greit.. vil ikke ha bæsj liggende å mugne i en pose, er ikke sikkert foreldre kommer inn og henter den engang
Anonym bruker Skrevet 17. september 2009 #7 Skrevet 17. september 2009 Tror du vil få deg noen overraskelser den dagen du kommer ut i jobb og oppdager at det rett og slett ikke er tid til å prioritere slik ekstra-service
Anonym bruker Skrevet 17. september 2009 #8 Skrevet 17. september 2009 Dårlig arbeidsmoral og lite service innstillt, sier jeg om dem som ikke kan stelle ungene skikelig, og sender barna hjem med halve glonter i en pose. Vil du jobbe i barnehage må enhver halvtulling skjønne at barenbesj er del av hverdagen. Nå jobber ikke jeg i barenhage, men om det var et barn på leking her og det kom besj, så hadde jeg ikke putta alt i en pose og sagt værsegod.
Anonym bruker Skrevet 17. september 2009 #9 Skrevet 17. september 2009 Jeg har lenge vært ringevikar i 3 barnehager og er første pri når noen slutter eller blir syke/permisjon osv. Men ikke alle orker å leve i uvissheten og velger andre jobber som alternativer.
Anonym bruker Skrevet 17. september 2009 #10 Skrevet 17. september 2009 pssh, tar 3 minutter å klæsje bæsjn ut av trusa og skylle den litt.. det går så raskt før jeg hiver den i vaskemaskinen her hjemme, og barna driter seg da ikke ut daglig dum du er!
Anonym bruker Skrevet 17. september 2009 #11 Skrevet 17. september 2009 3 minutter er faktisk mye når du har masse andre unger rundt deg som trenger hjelp, oppmerksomhet osv. Hva prioriterer du da?? ps. folk som mangler folkeskikk og kaller andre for dum burde strengt tatt ikke jobbe med barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå