Gå til innhold

kan noen berolige meg litt...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var nettopp hos legen og hun ville ha meg inn på svanger.sk.poliklinikk til kontroll senere i ettermiddag. Grunnen er forhøyet blodtrykk som i dag var 150/95 og spor av protein i urinen. Alle urinprøver har vært fine før.. Har jeg nå fårr sv.skapsforgiftning eller kan det fremdeles utvikle seg til det? Har ikke ødem i kroppen.

Noen som har opplevd dette før? Hva kan jeg forvente meg..? hjeeelp...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei hei. Vet ikke helt om jeg kan berolige deg noe særlig, men jeg opplever noe av det samme som deg akurat nå. Var hos lege på tirsdag og hun ringte i går og ba meg komme igjen i dag pga protein i urinen og litt høyt blodtrykk. Hadde det i dag morges også, men har ikke noe ødem/vann i kroppen. Jeg ble sendt hjem igjen jeg, ikke noe tur til sykehus.Men ser at ditt blod trykk er litt høyere enn mitt. Fikk beskjed om å ligge å hvile mest mulig med bena høyt, og det var det. Blir litt bekymret jeg også, men tror nok at vi får vann i kroppen om det utvikler seg til sv.forgiftning. Du kan jo berolige deg litt med at du blir sjekket på sykehuset ihvertfall.Flott om du vil oppdatere her etter du har vært der:) Er jo i ganske lik situasjon:) Lykke til

Skrevet

Har ikke hatt svangerskapsforgiftning selv, men kjenner flere som har hatt det. De som får forgiftning har ofte ganske mye protein i urinen, spor er lite, og det er det mange av oss som har. Blodtrykket er for høyt, men det finnes blodtrykkssenkende midler du kan ta i svangerskapet, og du får nok beskjed om å ta det med ro.

Trøst deg med at du har en lege som er føre var og du kommer til kompetente mennesker på poliklinikken! De vet hva de gjør og du får den behandlingen du trenger. :)

Skrevet

Det skal jeg gjøre.. Hva er ditt blodtrykk på da? Mitt var 135/90 i forrige uke..

Skrevet

Du har ikke preeklampsi per definisjon, men om proteinutslagene i urinen stiger til +1 og er det ved to prøver etter hverandre faller du innenfor definisjonen de fleste sykehus benytter.

Jeg har som deg blodtrykk over grensa, men vipper bare mellom spor og +1 i proteinuri. Ikke mye ødemer, men det lille jeg har har kommet etter at blodtrykket hoppet. De på sykehuset virker ikke spesielt bekymra lenger, siden det har holdt seg stabilt der noen uker, men jeg har tatt preeklampsiblodprøver et par ganger (sjekk av leververdier og noen andre greier, de har vært fine) og jeg er inne på kontroll minst to ganger ukentlig med ctg, blodtrykk og urinprøve. Ene dagen var frosken litt daff på ctg, og da ble det også en ekstra ultralyd - det de ser etter der er spesielt at veksten er grei og at blodgjennomstrømningen til/fra morkaken er fin.

Vil tro det er noe slikt du kan forvente deg på poliklinikken, selv om praksis selvsagt kan variere fra sykehus til sykehus. Om det skulle utvikle seg tegn på forverring vil man stort sett bli lagt inn for å kunne overvåkes tett. Lykke til! =)

Skrevet

Hadde svangerskapsforgiftning forrige gang, og sitter nå å ser på mitt gamle helsekort. I uke 36 hadde jeg et blodtrykk på 150/105, +3 i protein og 1-2 i ødem. Blodtrykket gikk litt ned igjen etter et par dager, men i uke 37 var jeg opp i et blodtrykk på 160/100, +3 i protein og 2 i ødem. Ble da lagt inn og nøye overvåket. Blodtrykket ble ikke bedre og fødselen ble satt igang i uke 37. Første dag i uke 38 ble sønnen min født. Jeg ble litt dårlig etterpå pga svangerskapsforgiftningen (svimmel og mistet delvis synet, men ble bra etter ca et døgn). Ser av fødselsskjemaet mitt at jeg hadde et blodtrykk på 160/110 da fødselen startet. Men jeg vil ikke si at denne episoden har skremt meg noe særlig. Så lenge du blir godt fulgt opp er det ingen fare. Kom nettopp hjem fra en kontroll på sykehuset selv, da proteinet igjen er på +3, 2-3 i ødem og blodtrykk på 140/90 for et par dager siden. Ultralyd viste en stor unge, allerede 4 kilo i uke 36+6. Ctg var bra og blodtrykket har ikke økt så jeg ble sent hjem igjen. Det ble tatt ekstra blodprøver også, men de har jeg ikke fått svar på ennå. Så lenge jeg nå blir fulgt nøye opp, er ikke jeg bekymret. Det er nesten så jeg ønsker en svangerskapsforgiftning, for da settes fødselen i gang!!!!! (Jada, begynner å bli utrolig tung og lei). Ny kontroll igjen til tirsdag. Vær bare litt ekstra oppmerksom på hodepine, synsforstyrrelser og press oppunder brystet. Da skal du ringe føden.

Skrevet

jeg hadde preklampsi med den første ungen min. hadde da høyt blodtrykk, protein 2+-3+, og ødem 3... tror en må ha alle faktorene før at det ER svangerskapsforgiftning... i tillegg hadde jeg frontal hodepine og synsforstyrrelser, som også er typisk for preklampsi...

det som er skummelt er jo hvis det utvikler seg til eklampsi og kramper.. men du blir nok tatt hånd om og fulgt opp leenge før det eventuelt skjer.

lykke til :o)

Skrevet

Takk for alle svar :)

Da har jeg vært på sykehuset og alt stod bra til med babyen.

Merkelig nok var blodtrykket høyt, men ikke riktig så høyt som det var før på dagen. I tillegg hadde jeg ingen proteiner nå... :D

Så da fikk jeg beskjed om å fortsette med hyppige kontroller hos fastlegen for å følge utviklingen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...