Anonym bruker Skrevet 17. september 2009 #1 Skrevet 17. september 2009 I en artikkel står det "helsepersonelloven forbyr helseansatte å rapportere papirløse pasienter til politiet". Jeg har tråla gjennom helsepersonelloven, men jeg finner ikke noe sånt der. Finner ikke noe lignende heller :/ Vet dere hvor i helsepersonelloven det står? Evt om dette har blitt endret på dette året?
Anonym bruker Skrevet 17. september 2009 #2 Skrevet 17. september 2009 HI her igjen.. Altså, helsepersonell har jo taushetsplikt med mindre det er fare for liv.. Er det det den artikkelen henviser til?
Ireyna Skrevet 17. september 2009 #3 Skrevet 17. september 2009 sånn jeg forstår det må det være en omskriving av taushetsplikten, og gjelder sikkert i tilfeller der asylsøkere eller folk som oppholder seg ulovlig i landet dukker opp på sykehus, så har ikke personalet lov å melde fra til politiet, vil tro det er det artikkelen mener..
Anonym bruker Skrevet 17. september 2009 #4 Skrevet 17. september 2009 Hi her ENDA en gang Og hvor står det at alle har rett på hjelp? Jeg har tråla gjennom utleningsloven, helsepersonelloven, pasientrettighetsloven og menneskerettighetsloven.. Hvor har jeg ikke tråla godt nok?
Anonym bruker Skrevet 17. september 2009 #5 Skrevet 17. september 2009 Takk for svar. Jeg tenkte at det kunne være noe sånt, men litt dumt om jeg tolket feil og så står det et annet sted hehe..
Anonym bruker Skrevet 17. september 2009 #6 Skrevet 17. september 2009 Dette går under taushetsplikten, helt enkelt. En har ikke lov å bryte denne. Og da kan en ikke rapportere noe som ikke fører til fare for liv og helse, eller "rikets sikkerhet". Det er jo ikke direkte farlig for noen at en er papirløs, da. Om du var helsepersonell og fikk vite av en pasient at han var skyldig i et mord som hadde skjedd allerede, så må du bare holde kjeft om dette. Men fikk du vite at det var planlagt med ikke skjedd, så har du plikt til å melde fra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå