Gå til innhold

La henne sove, eller vekke henne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vesla på 5 uker sover fortsatt. Hun legger seg sammen med meg/oss om kveldene foreløpig og sover da normalt greit nok. Først 4-5 timer for melk, så ca 3 timer og da står vi enten opp om vi må, eller hun sover 2-3 timer til. Så står normalt opp mellom 8 og 9.30 med henne. Vi sliter gjerne litt med å få henne til å sovne for kvelden (kan bruke en times tid på dette), men når hun først sovner så sover hun og det er bare å gi melk og hun sover godt videre. Til og med bleieskift er ikke noe problem (bæsjer ofte 1-2 ganger om natten. desverre.), sovner som en stein igjen etterpå.

I natt derimot har hun vært skikkelig urolig, våknet etter kun 2 timer og sutret. Fikk melk og bæsjet og fikk ny bleie og mer melk, men ville ikke roe seg før pappaen tok henne på armen og gikk med henne. Så sov hun urolig i noen timer til, fikk mat og urolig i 1-2 timer til før en ny bleie og mat. DA sovnet hun skikkelig, klokken 6.30 i dag. Sov i 3 timer, fikk mat og nå sover hun fortsatt som en stein der oppe mens jeg har stått opp, spist osv. Nå er jo klokken 10 og jeg vet ikke helt hva jeg bør gjøre. Bør jeg vekke henne slik at det ikke blir altfor sent på dag, eller bare la henne sove siden hun tydelig er sliten etter natten hun også? Meningen er jo å få henne til å sove godt om natten og få mer normal leggetid etterhvert. dett blir jo egentlig helt bakvendt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns bare du skal sjekke om henne, og la henne sove videre:) De første månedene,sover de somregel litt sånn "ujevnt" men det går seg til etter hvert :)

Ha faste rutiner før natten, så kommer babyen inn i rytmen etter hvert ;)

Skrevet

Jeg skjønner at du vil passe på rutinene, men hun er bare 5 uker og da må de nesten bare styre det litt selv. Jeg hadde latt henne sove da hun tydligvis er trøtt. Jeg har aldri vekt mine unger og de fant rutinene sine etter tre-fire mnd. Hun har jo både ny bleie og mat i magen, så jeg hadde bare tatt helt rolig og satt meg i sofaen med en kopp te...:)

Skrevet

Hadde latt henne sove, hun er for liten til at dere skal begynne å regulere dagsovingen sånn at hun skal sove på natten. Mener jeg. :o)

Skrevet

HVordan sover hun om dagen da? Hvis du kan kutte ned på noen lurer på dagen så hun ikke er helt uthvilt til natten..? Jeg ville nok vurdert å vekke nå så man ikke kom inn i feil rytme, men igjen så er det så synd å vekke disse små. Jeg har en liten jente som har et godt sovehjerte. Hun legger seg nå kl 7 og sover da til 8.30-9.30 dagen etter. Da hun var baby (hun er nå 17 mnd) så la hun seg senere, men kunne sove til kl 12-13 dagen etter. Gikk fint det, men selvfølgelig så man ikke la de sove så lenge hvis man ønsker å få de tidligere i seng etterhvert.

Hvis det ikke er helt prekært for deg å få sovet veldig godt selv i natt, så hadde jeg kanskje prøvd denne gangen med å la henne sove ut nå, og se hva som skjer til natten. Blir det helt tull så blir du strengere fra i morgen... Men søvn avler jo søvn, og med snuppa mi så sov hun best om natten om hun hadde sovet godt på dagen.. :-)

Skrevet

Dagsovingen hennes er mildt sagt variabel enda ;-) Hun kan sove "hele dagen" noen dager, og være en del våken og urolig andre dager. Det mest vanlige er vel at hun har en 3-4 våkenøkter på ca 1-2 timer i løpet av dagen og så sover hun innimellom dette. Hun kan være oftere våken også, eller være småvåken i 10-20 minutter innimellom dette, eller bare ha 2 skikkelige våkenøkter. Så hun sover egentlig ganske mye, men ikke alltid så rolig og trenger gjerne å ligge på armen/brystkassen for å sove, eller sover bare i vognen når vi går med den. Hun har gjerne en økt på 1-3 timer der hun kan sove ganske rolig i sengen også på formiddagen, men ikke alltid.

Her sov hun ganske godt og ye i går, men altså urolig i natt. Må jo ha vært noe som plaget henne, for hun har faktisk aldri styrt slik om natten før. Da hører jeg på dere og lar henne sove litt til, hun er vel bare sliten stakkers liten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...