Ireyna Skrevet 17. september 2009 #1 Skrevet 17. september 2009 Lurer litt på hvor mange her inne som har hund og hva slag du har? Selv har jeg akkurat fått min, jeg og samboer hentet lille nurket vårt første helga i august, så hun er 3,5 måned nå. Hun heter Emma, er en drever/border collie blanding og er fantastisk Vi har strenge regler for hu, får ikke være på soverommet eller i sengene, ikke på badet, må ligge i buret, er hjemme alene på dagtid, må sitte pent før hu får mat, får ikke lov å lekebite osv. Men så har vi til gjengjeld et prakteksemplar av en hund Ikke bjeffer hun til folk eller ringeklokke eller støvsuger eller noe, hun er trygg, god, rolig og blid og elsker mennesker Og sykler, men det er en annen sak
Anonym bruker Skrevet 17. september 2009 #2 Skrevet 17. september 2009 Vi har hund :-))) En gutt av rasen meksikansk nakenhund :-))) 2,6 år :-))) Pappaen og søsteren er nakne, moren har pels.. Han har pels da og er svart, ligner nesten på en labrador.... Har hatt endel problemer med han da pga dårlig sosialisering og at jeg fikk han da han var litt over et halvt år... Men han har blitt så rolig nå :-)))) Kjempe glad for at jeg ikke avlivet han.. (han har bitt mennesker...) Hadde en tråd her for ett halv år siden el noe ang det... Viktig å lære seg å forstå hunden, da vet man også hva hunden er usikker på og utrygg på og heller holde hunden unna sånne anledninger.. Man kan aldri være 100% sikker på en hund uansett.....
Gjest Skrevet 17. september 2009 #3 Skrevet 17. september 2009 Vi har en kjempesnill rottweiler,Rocco Han er 5 år nå. Har dessverre begynt å bli litt "dårlig" i beina sine,men vi håper han lever mangen år til Han leker godt med ungene,men vi passer alltid godt på,man kan jo aldri vite! Selv om jeg er egentlig ganske sikker på at han aldri ville gjort de noe vondt En veldig familiekjær hund
Anonym bruker Skrevet 17. september 2009 #4 Skrevet 17. september 2009 Har en blandingshund på 2 år som er stolt storebror til lillesøster, og elsker å leke med henne og passer på at hun har det bra. Samt at han spiser opp alt det hun hiver på gulvet, så han forguder henne virkelig
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 17. september 2009 #5 Skrevet 17. september 2009 Ja, har en schæfertispe på 1.5år som heter Xena ) Fikk henne for 6mnd siden, og støtte på problemer som: Hun kunne ikke gå i bånd, bjeffet på mennesker og hunder, var vant til å sove i bur, angst, underkastet seg ved ordet nei, vant til å ligge i senger og sofa.. Nå er hun blitt en hund som ikke underkaster seg (altså, legger ørene flatt bakover i det hun synker ned i bakken og tror hun har drept noen, for å bruke det ordet...). Det tok tid å få henne til å bli trygg, men etterhvert så har det ordnet seg. Hun slet også med sosial angst og i tillegg angst for å være alene. Når hun ble satt på plassen sin om natten fordi vi skulle legge oss - ulte hun hele natten. Jeg bestemte meg for at hun skulle få ligge på soverommet, men på gulvet. Istedenfor å bruke ord, bruker jeg masse håndbevegelser for å vise henne retningerm hvor hun skal ligge ++ Fungert kjempebra, og hun forstår håndbevegelser mer enn ord. Hun er lydig som.. Hun er LYDIG når hun er løs. Uten bånd. Når hun har bånd på seg, da er litt mer vrang. Men, hun var ikke vant til å gå i bånd, så det har vi trent masse på. Brukt klikkertrening og stopp-trening. Nå er hun kjempeflink ) Bjeffer h\på hunder gjør hun enda, men tvert jeg bruker hånda og "sier" stopp - stopper hun. Har hatt stor fremgang på henne og er glad for det. Sofaen og senga var bare en håndbevegelse og hun har aldri ligget der. Jeg er STRENG. Men rettferdig streng. Lystrer med engang. Halen logrer og hun "smiler" hver gang jeg sier: Flink jente! Jeg bruker ikke bur, og syns det er unødvendig bare man gir en plass som er kun hunden sin. En rolig og fredfull plass har hun fått ) Hun skjønte ikke hvorfor hun ikke ble innestengt i et bur - men hun trives utrolig godt nå. Når vi spiser tigger hun ikke. Ligger rolig på plassen sin fra maten er på bordet, til den er tatt av. Deilig å se! En hund som sjarmerer alle i senk. Snill som dagen er lang, og er særlig tolerant. At hun er vant til barn er lett å se. Er så snill med barn... Men, jeg vil også understreke at jeg tar de ansvaret å ha dyr på et høyt plan og det er viktig å lære de ting. Når tingene fungerer og hunden hører på deg, er ikke jobben ferdig. Det er da den begynner ved å holde fast. Ikke la ting skli ut. Og selv om man har verdens snilleste hund, kan den bite. Viktig å være obs også..
Anonym bruker Skrevet 17. september 2009 #6 Skrevet 17. september 2009 har en carin terrier tispe på 1 år... hun er ikke lydig, hun biter i klærne. hærjer i senga vår. leker å hærjer hver eneste dag, ligger sjelden i ro! gutten på 8 måneder syns hun er kjempeskøy!!!
jordbær mathilda Skrevet 17. september 2009 #7 Skrevet 17. september 2009 Vi har strihåret dachs,liten og søt men veldig sta! Han er 3 år.
Ireyna Skrevet 17. september 2009 Forfatter #8 Skrevet 17. september 2009 Siden det var flere her som har hund og åpenbart er flinke med de, kanskje noen har noen tips til hvordan jeg får dyret mitt til å komme når jeg roper navnet? Har prøvd med godbit hver gang, men hun ser liksom ikke godbiten og gidder ikke komme Skulle gjerne hatt litt mer kontroll og tillit sånn sett, at hu kommer når jeg roper Ikke noe problem når vi er inne, men med en gang vi kommer ut og det er lyder og lukter blir hu ukonsentrert
Anonym bruker Skrevet 17. september 2009 #9 Skrevet 17. september 2009 Ha har en rottweiler/staff tispe og en schæfer tispe. Får snart noen schæfere til i hus da vi driver litt med avl.
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 17. september 2009 #10 Skrevet 17. september 2009 Da ville jeg begynt med treningen inne. Begynne med klikkertrening. For så å etterhvert få noen andre i huset til å bråke og "prøve" å avlede oppmerksomheten hennes. Gå ut, men på ett rolig sted. La hunden få LØPE av seg før du begynner med dette da! ) Mye ros og godbiter. Bruk bånd, slik at hver gang hunden SER på deg, skal du klikke og belønne. Dette kan du lese om hvis du googler Kindereggmetoden av Arne Aarrestad. Bruk gjerne andre ord og som "på plass" for eksempel. Etterhvert vil du kunne rope: ****, på plass - og hunden kommer i full fart og setter seg ned ved beina dine. Det er viktig å innøve slike metoder inne, også ved bånd, før du slipper fri. Da blir mestringsøvelsen mye større. ) Kjøp gjerne boken: Klikkertrening for din hund, 100% hverdagslydighet og Ikke skyt hunden og dempende signaler. Jeg har lest de bøkene og har en helt annen oppfatning av hvordan jeg styrer hunden. Jeg bruker selv veldig mye teknikkene i boken dempende signaler, fordi det er slik hunder gjør det. Ved å bare snu hodet bort, lærte hun at jeg ikke ville bli sleika fordærva i ansiktet ;o) Håper noe var til hjelp.. =)
Ireyna Skrevet 17. september 2009 Forfatter #11 Skrevet 17. september 2009 Tusen takk for tips! Skal prøve å se litt! Skal jo også på valpekurs med henne om en liten m¨åned, hadde jo vært morsomt å imponere litt
Anonym bruker Skrevet 17. september 2009 #12 Skrevet 17. september 2009 Har ei Cane Corso tispe. Hun er vennlig og glad, ikke noen problemer med henne:) Bruker heller ikke bur, og er enig med hun som har schæfer, håndbevegelser er nyttig. Eller kroppsspråk i det hele tatt.
Gjest Skrevet 17. september 2009 #13 Skrevet 17. september 2009 Har ei Gordon Setter tispe som nå er 4mnd. Har hatt henne siden hun ble født, men måtte dessverre avlive mora da hun ble "galen" etter å ha fått valp. Trist:( Men valpen er fin og flink. Går med mye mosjon og trening, men hun kan gå, delvis, pent i bånd, ligger på plassen sin (selv om jeg mistenker at hun sniker seg opp i senga på natta;), kan sitte, ligge og bjeffer ikke. Meldte henne på valpekurs, men det var fullt over det hele. Så jeg satser på å få oss med på et lydighetskurs etterhvert - for trening og sosialisering. Har flere venner som har hund så hun er godt sosialisert, men det skader ikke mer litt mer. Og kurs er alltid kjekt å ha:)! Hun er langt fra perfekt, men det skal nå ikke hunder på 4mnd. være, og det er mye energi som kommer ut ved sko-stjeling osv. Men så lenge jeg er konsekvent så løser det seg etterhvert. Og hun er trent opp fra dag 1 til å ikke ligge i bur og nå kan hun være alene (maks 4 timer om gangen) uten å "rasere" huset. Hun er trygg og en god hund:)!
Anonym bruker Skrevet 17. september 2009 #14 Skrevet 17. september 2009 Har en American Aktia:) Og en liten datter, det går kjempe fint, tror det er bra for barn å vokse opp med dyr. Dette er en ganske stor hund som jeg kommer til å bruke kløv og pulk på, morsomt for de små=)
2 prinsesser + liten spire=) Skrevet 17. september 2009 #15 Skrevet 17. september 2009 Vi har ei lita rottweilertispe som heter Amy. Verdens beste hund med verdens beste personlighet:D Har også to katter - og de går så godt sammen at det er en fryd:D
Anonym bruker Skrevet 17. september 2009 #16 Skrevet 17. september 2009 Vi har 5 hunder, 2 Amstaffer på 7 år og 3 mopser i forskjellig alder. Driver med oppdrett av mops :-) I tillegg har vi 2 katter på 12 år.
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 17. september 2009 #17 Skrevet 17. september 2009 Åå, mopsene er nydelige! ) Kan du si litt om personligheten til en mops? Har nesten aldri vært borti mopser og lign, mer schæfer, retriver, jakthunder og fuglehunder ++ Mammaen min har så lyst på en mops, men som dreven schæferhund eier i 30år, har hun aldri tatt steget med å få en annen rase. Jeg er lik selv, og skaffet meg en schæfer så fort sjansen bydde seg... ;o)
Anonym bruker Skrevet 17. september 2009 #18 Skrevet 17. september 2009 Jeg har to hunder. En Bordercollie/tervuren tispe på 6 år og en bordercollie tispe på 2,5 år. jeg har lært dem at dersom jeg knipser i fingerene og peker så skal de høre og gjøre som jeg sier. Dette er de kjempeflinke til. Dersom de en sjelden gang ikke hører kommer jeg med en skarp lyd "æh" og da hører de. Kjempedeilig å slippe å måtte kjefte dersom det er noe! De er så nydelige sammen. Nusser stadig og ligger vedsiden av hverandre og sover
Anonym bruker Skrevet 17. september 2009 #19 Skrevet 17. september 2009 Mopsene er noen kjempeherlige hunder. Mye hund i liten pakke:-) De kan være litt for tøff for sitt eget beste til tider, her i huset sjefer mopsene med amstaffene for å si det sånn;p Er selskapshunder da, med det som hører med. Myyye kos og oppmerksomhet er et must, og de vil gjerne være med overalt hvor eieren er. Krever ikke noe spesielt utover det å få være med eieren, men jeg liker når de er i god fysisk form. De skal være kraftige ja, men ha godt med muskler. Våre mopser går på akkurat de samme turene som amstaffene. Synes absolutt du skal anbefale din mor mops som neste hund:-)
Anonym bruker Skrevet 17. september 2009 #20 Skrevet 17. september 2009 Har ei Siberian Husky tispe på 3 år. Verdens snilleste, og den mest kjælne hunden jeg har vært borti
Anonym bruker Skrevet 17. september 2009 #21 Skrevet 17. september 2009 jeg har en mops. hun er så søt med en fantastisk personlighet. rolig inne og leken ute. snill med andre hundre, men skeptisk til skrikende barn. vi har 2 skoler og en barnehage på de to sidene av oss. siden et av barna kastet stein mot henne har hun vært redd for å gå ut mens skolen er åpen. men inne er hun en engel. fin rase for de som ikke har så veldig mye peilig på hunder. ønsker meg en mops til, men må vente til jeg kjøper hus
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 17. september 2009 #22 Skrevet 17. september 2009 Hehe, høres jo litt gøyale ut også ) Styreren i bhg der sønnen min går, har 3 kinesiske nakenhunder. Hun sier det er utrolig mye sjarm i de små hundene, mer enn den golden retriveren de har. Og jeg klarte ikke å skjønne det i begynnelsen. Men, så det etterhvert. Og den måten den lille hunden herset med golden retrieveren var merkelig å se! Jjeg hadde virkelig ikke sansen for slike små dyr før, men nå etter å ha vært med de hundene har jeg en helt annen oppfatning. De hundene til styreren fulgte også veldig mye hakk i hæl på eieren sin - og koste i fanget og lign. Ved en anledning hoppet den opp på bordet. Jeg kunne ikke annet enn å si: Det er mye "søtere" å se en sånn liten hoppe opp på bordet, enn en svær schæfer eller retriever. ;o) Og hun var enig, hehe:p Mopser har jeg faktisk aldri hilst på, har gått forbi mopser og lign - men aldri fått vært med en mops. De er bare så utrolig nydelige, med det ansiktet. Skikkelige sjarmører ) Litt gøyalt at de tiltross for sitt lille ytre, er så stor! Skulle vært morro å bli kjent med en annen rase, for jeg er oppvokst kun med schæfere - med naboer som har hatt andre store hunder. Mammaen min har en dårlig skulder, og er helt uaktuelt for henne med en svær hund. Kanskje en mops kunne faktisk vært noe for henne, selv om hun tviler.... ;o)
LizzyG Skrevet 17. september 2009 #23 Skrevet 17. september 2009 Ja, har en kinesisk nakenhund og en bullterrier. Veldig fint at du har begynt å trene med lille Emma, men husk at hun er faktisk bare en liten valp, og ikke krev så fryktelig mye av hun hele tiden. La hun heller få leke masse og legg små treningsøkter innimellom leken.
Anonym bruker Skrevet 17. september 2009 #24 Skrevet 17. september 2009 Vi har en newfoundlandshund. Han er utrolig stor (veier 82 kilo), men like snill som han er stor. Trenger vel ikke nevne at han aldri har vært i sofa eller seng, det er han for stor til! Han rusler rundt løs på gården her, og går ut og inn som han vil. Finner vi han ikke, så har han gått til en innsjø i nærheten for å bade. Han tror han er et menneske, og hadde nok virkelig begynt å lure hvis vi hadde satt han i bur eller satt han i bånd:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå