Anonym bruker Skrevet 17. september 2009 #1 Skrevet 17. september 2009 Jeg er så og si aldi syk og godt er det. Likevel tar jeg av og til noen syke dager hjemme for å hente meg inn igjen. Jeg ser på dette som en langtids investering for å ikke bli utbrent.Det har jeg vært før og da var jeg borte fra jobb ett år.Det vil jeg ikke skal skje igjen. Syns dere jeg er sleip
Anonym bruker Skrevet 17. september 2009 #2 Skrevet 17. september 2009 tja.. du er jo hjemme uten å være syk, så egentlig er det jo sleipt. og jer er like god selv
Anonym bruker Skrevet 17. september 2009 #4 Skrevet 17. september 2009 I beste fall i grenseland for hva jeg synes er greit. Men jeg skjønner hvor du vil, og egentlig burde alle som har vært i din situasjon kunne få slike dager. Det er jo en kjennsgjerning at man blir lettere utbrent dersom man har vært det før. Og da blir man gjerne enda verre enn man var første gang. Så får du heller føle selv hva som er riktig for deg:)
Anonym bruker Skrevet 17. september 2009 #5 Skrevet 17. september 2009 ja jeg gjør det av og til. jobber på et rehabiliteringsenter, og med mye fravær på jobb, stress, barn, og helgevakter - så tar jeg meg en dag innimellom bare for å forhindre at jeg ikke tørner, hopper på første fly og rømmer fra hus og jobb!
Gjest Skrevet 17. september 2009 #6 Skrevet 17. september 2009 Nei, jeg synes ikke det. Hvis du har hatt langvarig sykefravær før og vet hva som skal til for å unngå det så synes jeg det er riktig å bruke en dag nå og da på det. Det blir billigere for jobben i lengden enn om du plutselig blir borte lenge.
Gjest Skrevet 17. september 2009 #7 Skrevet 17. september 2009 Men det beste er jo å ta ut feriedager. Det har jeg pleid å gjøre. Men du har kanskje ikke en fleksibel arbeidsgiver som forstår at folk trenger en fridag nå og da.
Dronningen! Skrevet 17. september 2009 #8 Skrevet 17. september 2009 Jeg skjønner tankegangen din HI men det jeg ikke fatter hvordan du med god samvittighet blir hjemme fra jobben mens andre må ta din del av den. Hva med å gå ned i stillingsprosent?
Anonym bruker Skrevet 17. september 2009 #9 Skrevet 17. september 2009 Jeg får ikke særlig dårlig samvittighet egentlig.Jeg er fortsatt en sv de med minst fravær.Skaffer barnevakt istedet for å ta fri når barnehagen har planleggingsdager også.Dessuten lurer jeg på om det ikke må være ganske mange som gjør dette for jeg syns folk er så mye syke- er de virkelig så mye syke
Gjest Skrevet 17. september 2009 #10 Skrevet 17. september 2009 Jeg har aldri hatt samvittighet til å bruke egenmeldingen uten å virkelig være syk, men så har jeg alltid hatt sjefer som har hatt forståelse når jeg kommer og spør pent om det er mulig å orge en feriedag eller en avspaseringsdag i nærmeste framtid fordi jeg er sliten. Muligens fordi jeg heller så og si aldri er syk?
Anonym bruker Skrevet 17. september 2009 #11 Skrevet 17. september 2009 Det synes jeg er helt ok! Jeg har vært i samme situasjon selv, kjenner av og til at om jeg ikke får en pause nå, går jeg i dørken. I mine øyne (og som jeg føler meg da) er jeg syk og trenger noen dager på å hente meg inn så det ikke skal bli enda værre, og trenge flere uker el mnd! Det handler om å kjenne sin egen kropp og høre på når densier i fra... (skal sies at det ikke er ofte jeg gjør så- har benyttet to egenmeldinger i løpet av året, ene gangen hadde jeg influensa)
Anonym bruker Skrevet 17. september 2009 #12 Skrevet 17. september 2009 Jeg gjør også det! En dag i sange/på sofaen innimellom gjør i hvertfall at ikke jeg går helt i knestående og blir liggende et par uker/mnd. Så kan jo arbeidsgiver velge da! Jeg har full kontroll og sparer på den måten samfunnet for enda flere sykedager! Gjør det med god samvittighet
Anonym bruker Skrevet 17. september 2009 #13 Skrevet 17. september 2009 Jeg gjorde det samme før. Og da mener jeg før jeg fikk barn. Nå etter at barna kom føler jeg det blir så mye fravær pga dem (sykdom, planleggingsdager, tilvenning til barnehage osv)at jeg ikke har samvittighet til å være borte fra jobb for min egen del. Har også gått på jobb når jeg selv har vært skikkelig syk (feber på 38,5, ørebetennelse osv) fordi jeg nettopp har vært hjemme med sykt barn og ikke har tid til å være mer borte. Merker veldig godt at de andre på jobb blir irritert hvis det er en periode med mye fravær, derfor prioriterer jeg fravær som har med barna å gjøre. Og når jeg går på jobb selv om jeg er syk holder jeg meg inne på kontoret mitt med lukket dør så jeg ikke smitter noen (vet det er en risiko, men har gått fint). Det er slitsomt, men må til nå i småbarnstiden. Med mindre du har veldig forståelsesfulle sjefer og kollegaer.
Anonym bruker Skrevet 17. september 2009 #14 Skrevet 17. september 2009 nei egentlig ikke! vist det gjør at du/vi alle holder ut i arbeidslivet pga at man tar noen få sykedager for å hente seg inn, så betyr jo det at man kan slippe å ende opp som langtids sykemeldt.. men at det ligger i grenseland, ja det gjør det. man er ikke hjemme vist man er frisk liksom.. men skjønner tankegangen din. har selv vært sykmeldt i 1 år, 80% rehab nå. 20% i jobb, kjenner jeg hadde klart mere. men er redd for å havne i den vonde sirkelen igjen, så tar turen tilbake til arbeidslivet sakte! men så har jeg en enorm "stilling" hjemme å da.. 5 barn med forskjellige behov o.l.. er også mye alene med de! å de kommer først!! å det opplever jeg å som å være i grenseland, at jeg "velger" å prioritere barna foran yrkeslivet.. men helsen min holder ikke til begge deler, dessverre (bare så det er sagt, plagene mine kom etter at 5.mann ble født) å her er det adhd, alvorlige allergier, eksem, mobbing på skolen ++ så mye av dagen går med til det.. + mange møter (pga mobbingen, rutiner til adhd barnet,lege turer pga allergi og eksem barnet++) så jeg har da fullt opp med bare de,hehe.. håper å komme meg i 50 % stilling snart nå da, trenger å komme seg ut litt:)) babler i vei jeg nå ser jeg... adhd jeg også skjønner du.
Anonym bruker Skrevet 17. september 2009 #15 Skrevet 17. september 2009 Jeg syns det er dårlig arbeidsmoral ja! Jeg syns det er mye bedre at om barna dine er syk at du da holder deg hjemme så får du slappet litt av da istedenfor. Jeg er en av de som aldri er borte fra jobb og jeg jobber veldig ofte extra for folk som er syke, jeg hadde blitt forbannet om det viste seg at de jeg jobber for bare er hjemme å slapper av på MIN fridag!
Anonym bruker Skrevet 17. september 2009 #16 Skrevet 17. september 2009 hehe, er du helt uvitende du over her...? avslapningsdag når barna er syke..? hallo?? mulig du er "heldig" å har syke barn som sover mye.. men ikke alle har det! her er det full fres, selv med feber..! så avslappning MY ASS!! ...)) enig i at det er dårlig arbeidsmoral.. men i det lange løp vil det nok spare samfunnet for mye sykmeldninger, rehabilitering, uføre o.l..! meen, bruk feriedager IKKE sykedager! man må bare prioritere når å hvor mye ferie en vil ha. sett av 1 uke å bruk de dagene utover året til å hente seg inn. da "snylter" man i allefall ikke..
Anonym bruker Skrevet 17. september 2009 #17 Skrevet 17. september 2009 Ja, jeg synes du har dårlig arbeidsmoral. Hvis du har påtatt deg en jobb som du vet er for hard for deg må du finne deg noe annet å gjøre eller få redusert stillingsprosent, ikke skulke jobben innimellom for sikkerhets skyld.
Anonym bruker Skrevet 17. september 2009 #18 Skrevet 17. september 2009 Fisefin anonym 12.57? Siden hun tar en dag nå og da som hun er utslitt, men ikke utbrent, så gjør hun det vel ikke bare for sikkerhetsskyld skulle jeg mene. Rart hvordan man i dag er forventet å drible full jobb, barn og hjem som ingenting og ingen forståelse for at det kanskje ikke er så lett å få redusert arbeidstid av arbeidsgiver. Ikke alle som har en jobb man bare kan bytte heller...
Anonym bruker Skrevet 17. september 2009 #19 Skrevet 17. september 2009 Jeg er enig i at dette er i grenseland, men argumentasjonen din er gyldig syns jeg. Hvis dette kan forhindre at du blir langtidssykemeldt, så helt ok. Må også poengtere at det ikke er alltid at man er avhengig av vikar eller at andre tar jobben når man er borte. For min del så venter jobben min til jeg kommer tilbake, og hvis jeg i tillegg klarer å svare en telefon eller to i løpet av dagen når jeg er syk, så går det helt strålende uten andres hjelp.
Gjest Skrevet 17. september 2009 #20 Skrevet 17. september 2009 Ja, jeg syns du er sleip og har lav arbeidsmoral. Tenker du ikke på at det går utover andre når du er borte? Om du ikke klarer å jobbe full stilling syns jeg du bør redusere stillingsprosenten din.
Anonym bruker Skrevet 17. september 2009 #21 Skrevet 17. september 2009 ikke alle som har råd til å senke stillingsprosenten sin. jobb må man ha, og ikke alle som kan få drømmejobben her i verden, men må godta det man har og får. synd, men sant. jeg blir fort utbrent selv når det e rmye jobb, og spesielt jobber jeg ikke liker. har en to-tre ganger fordelt over noen år tatt meg en fri dag - for ikke så hadde jeg fått sammenbrudd på jobb. men hva gjør man ikke for familien sin. fint at du overlord ikke har vært i samme situasjon, for den er jævlig kjip. man kan ikke bære alle andre sine bekymringer på sine skuldre, noen ganger, omså bare for noen timer en dag, så må man få lov til å ta hensyn til seg selv - for sin egen helses skyld.
Anonym bruker Skrevet 17. september 2009 #22 Skrevet 17. september 2009 Jeg ville ikke gjort dette. Når man er student eller skoleelev synes jeg det er heeeelt greit fordi det ikke går ut over noen andre enn deg selv. Men som arbeider synes jeg det er dårli arbeidsmoral. Selvfølgelig har jeg vært fristet til å gjøre dette selv, men aldri fått meg til å kunne gjøre det. Nettop på grunn av samvittigheten, og det er vel det som også kalles arbeidsmoral. Sjefen må finne en erstatter for deg, og mange steder er det ikke råd til å finne vikar, så da blir det mer på de andre å gjøre - som igjen fører til mer sykemeldinger på en arbeidsplass. Dette vet jeg for jeg har jobbet på et slikt sted.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå