Gå til innhold

Litt om livet

Sanasol har 2 herlige jenter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jo lillemor vært på intensiven i over en måned, og hun blir bare større og sterkere, i dag var hun 1800 gram. Hun har vært på cpap (pustemaska) mesteparten av tiden, men vi har begynt å trene mer og mer av, nå opp til 5 timer om gangen. Det eneste som er "feil" er at hun har puste- og pulspauser, såkalte apneér. Det er helt vanlig for premature, men pokker så skummelt at den lille kroppen bare stopper. Hun er flink til å hente seg inn igjen selv, og pleierne venter gjerne opp til 20 sekunder før de gjør noe. Jeg og pappa'n rister i henne ganske med en gang, for da setter hun i gang igjen. Det blir fryktelig skummelt å komme hjem, jeg kan tenke meg at jeg kommer til å ligge våken og bare sjekke pusten hele natta. Nå går jo alarmer av med en gang det er avvik, og det er jo veldig trygt og godt, men vi kan liksom ikke ha pustealarm resten av livet hennes (selv om mamma helst vil ;-) Hun har begynt å få litt mer lyd, selv om hun fremdelses minner mer om en liten kattunge enn en baby i lyden. Fordøyelse går greit, hun får en del ernæringstillegg som er vond å fordøye, og det sliter hun litt med. Hun har hatt en øyetest, og den var fin, men det var litt tidlig så hun må ha flere.

Jeg har fått beskjed om å begynne å forberede meg på å komme tilbake til Ullevål, muligens allerede neste uke. Når hun er helt ferdig med cpap skal hun inn på nyfødt sengepost, som er siste stopp før døra. Det blir veldig spennende og litt skummelt. Der skal vi lære spisetrening og hva man gjør om ditt og datt skjer, regner med at det blir litt generell livredding. Hun skal ha mindre apparater rundt seg, og det blir mer mamma og mindre sykepleiere. Da blir det opp til meg å sørge for henne, og det blir sikkert godt. Det beste med sengeposten er at der er ingen kritiske tilfeller, alle som er der er kun der for å lære å klare seg selv og det sier jo litt om hvor langt hun er kommet. Hun er i uke 33 nå, og helt i rute med hva de forventer utviklingsmessig. Hun er viljesterk og flink til å vise hvordan hun har det, hun skjermer seg med hendene når hun trenger pause og klarer til og med å løfte det lille hodet om hun vil snu. Vi har blitt så glade i den bitte lille jenta, og på tross av all dritten som har skjedd så kan vi ikke helt tro hvor heldige vi har vært. Hell i uhell, det er helt utrolig :-)

Hun har fremdeles en del tester igjen før hun helt kan friskmeldes, og evt senskader vet vi jo ikke noe om enda, men det får vi ta som det kommer. Vi trodde aldri aldri aldri at det skulle gå så bra som det har gjort, så vi er antakeligvis verdens lykkeligste familie akkurat nå! :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så godt å høre at det går så bra med dere alle. Veldig koselig å høre om hvordan det går :).

Klem fra oss!

Skrevet

så utrolig å lese om hvor sterk hun er blitt! Det er virkelig et lite mirakel :-)

Skjønner godt at du er kjempenervøs for pustestoppene som hun har, det hadde jeg fått hetta av tror jeg. Mener man kan få kjøpt en sånn pustealarm som man har i sengen og som alarmerer dersom den ikke registrerer pustebevegelser på så og så lenge....

og jaggu måtte jeg google meg frem til en link: http://www.mammapuls.no/detail.aspx?catID=515&artID=3239

Det er jo helt utrolig at hun snart skal flyttes over på nyfødt sengepost!

Helt utrolig fantastisk :-)

Klem

Skrevet

Hei.

Jeg blir helt rørt jeg når jeg leser om hvor bra du takler alt dette Heidi. Iris er tydelig en sterk liten jente. Det går fremover og jeg synes det er rart å tenke på at snart er hun like mange uker 34+ som M var da hun ble født. Blir sikkert en overgang nå som dere skal over på annen avdeling og etter hvert hjem. Skjønner at det med pustestoppene sikkert er tøft. Men det gir seg nok etter hvert med tiden. Bra at dere får god opplæring og hjelp. Er helt sikker på at dere ikke blir sendt hjem før de mener det er tiden for det. Da også sikkert med åpen retur. Det fikk vi tilbud om da vi dro hjem på "prøve" de første dagene.

Så utrolig bra at pumpingen din fungerer supert denne gangen.

Koselig at du holder oss oppdatert..

Skrevet

Takk for tips om pustealarm, legene de anbefaler faktisk å ikke kjøpe det. Mange som både desinfiserer hjemmene før de kommer hjem og kjøper litt for mange duppeditter til premature. De sier at man skal ta forhåndsregler men ikke bli hysteriske (det er jo en tynn grense). Men greit å vite at det finnes ;-)

Pumpingen går vel greit (er bare SÅ lei!) men jeg gruegleder meg til å prøve amming, og det skal vi vel prøve på til uka. Det er jo et litt...tja sårt punkt fra sist vi prøvde, men det er pleierne klare over. Vil ikke risikere en depresjon til midt i alt dette, så vi tar det piano. Det som er litt kjipt er at man sitter midt i et rom med andre foreldre, så det er lite privatliv, men jeg setter meg som regel med ryggen til uansett og er i vår egen lille verden. Snart tipper jeg hun er over 2 kg. og det er helt sprøtt! Halvkilo unna der Mia var da hun var på sitt minste, så nå begynner hun å bli på en størrelse jeg kan kjenne igjen :-)

Skrevet

Sender deg og lille jenta di en stor klem og ønsker dere ALT GODT !

*carpe diem*

:)

kLEM

Skrevet

Så moro å lese oppdateringer fra dere! Og for en flott utvikling lillesnuppa har! Her går det jo fra seier til seier :)

Lykke til med amminga, du er jo en del erfaringer rikere fra forrige gang og vet selv hva som er best for dere:)

Store klemmer til dere tre jentene:)

Skrevet

Nå sitter jeg her med klump i halsen og tårene triller..... er så rart å følge med hele denne historien.... dere er jo så sterke alle sammen!!! Og Iris da, tenk deg å være så viljesterk hun hadde bestemt seg lenge før hun ble født at dette skulle hun klare.

Og tenk i dag sto flagget for 2 KILO, det er helt utrolig!!!

HURRA FOR IRIS!

Gleder oss for mere oppdateringer etterhvert!

Stor klem fra oss

Skrevet

Jeg blir helt rørt av å lese om dere! Synes dere takler dette så bra og at dere har så fin holdning!

Det er jo en helt ny hverdag, ikke bare med 2 barn men alt det andre også. Jeg er er glad ting har gått seg så bra til og at dere får så mange koselige milepæler å feire!

Vi gleder oss til hver oppdatering fra dere og nyter de nydelige bildene av jentene!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...