Gå til innhold

Melkespreng

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fødte ei jente på lørdag som var og nå har melka kommet for fullt. Lillemor klarer ikke å tømme brystene, så det er konstant spreng. Fikk beskjed på barsel om at jeg ikke skulle pumpe for da ville jeg stimulere melkeproduksjonen ytterligere, men hvis jeg ikke får tømt meg, vil ikke det kunne føre til brystbetennelse da?

Håper på gode råd, for dette er forferdelig vondt, kjennes ut som knallharde klumpepupper

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytter denne opp, trenger sårt råd!!

Skrevet

gå i dusjen- ta en vaaarm dusj og håndmelk deg. bruk olje på brystene. stemmer at du kan få brystbetennelse- og det er skikkelig vondt! dersom du har mulighet anbefaler jeg deg å bli morsmelkgiver, jeg har nå vært det i 8 mnd, og vet at melka kommer veldig til nytte på nyfødtintensiven. selvom jeg har pumpa fra dag 1 grunnet prematur fødsel har jeg mye mindre melk nå. før kunne jeg pumpe 400 ml etter snella var ferdig å die, nå kommer det kanskje 200 ml- så blir mindre melk selvom man pumper.

håper du får løst opp i klumpene og slipper betennelse. lykke til!

Skrevet

send meg gjerne pm dersom du lurer på noe ang morsmelkgiver :) det er selvfølgelig ikke noe som passer for alle, og det er krevende nok å være hjemme med en liten en. jeg måtte pumpe uansett siden snella dro hjem fra sykehuset med sonde, så da var det et enkelt valg å donere resten av melka til morsmelkmottaket...

Skrevet

Jeg fikk så mye spreng at sønnen min ikke klarte å få tak når han endelig våknet for å få mat, så jeg tok til slutt og pumpet litt. Jeg pumpet ikke tomt, men jeg pumpet nok til at ikke puppene var helt sprengharde. Da fikk sønnen min tak og fikk tømt dem enda litt til. Dagen etter hadde jeg fortsatt alt for mye melk, men ikke sånn at det var vondt.

Det er ikke lurt å pumpe tomt og ikke lurt å pumpe ofte, men å pumpe litt en gang øker ikke produksjonen, det forhindrer bare at du får vondt og tette melkeganger. Det er hvertfall min erfaring:-) (melka du pumper ut kan du fryse og gi på flaske senere)

Skrevet

Gratulerer med jenta!!!

Jeg husker jeg selv hadde så vonde store pupper da melka kom at jeg visste ikke hvordan jeg skulle ligge i senga - gjorde vondt uansett.

Det er driiiitvondt når melka kommer for fullt på den måten. Man føler seg som en liten kropp med svææære pupper. Dersom du hadde noe vann i kroppen vil dette gjerne ta veien om puppestellet også og gi ekstra trykk. Utrolig!

Men hold ut, det går over. Dersom du ikke er innstilt på storproduksjon bør du la det gå seg til av seg selv. Men klem gjerne ut den verste sprengen i en varn dusj det hjelper utrolig på.

Skrevet

Gratulerer med babyen!! :-) Gutten min er 3 uker og da melken kom hos meg, hadde jeg også en vannvittig spreng og babyen klarte ikke å suge tomt. Jeg var også livredd for brystbetennelse, men fikk ikke det. Bare pass på så du ikke fryser. Hold ut et par dager så stabiliserer melkeproduksjonen seg og da blir det mye bedre. Ikke lurt å pumpe nei, for da stimulerer du produksjonen. Du kan evt. håndmelke ut litt før babyen din skal drikke, for å lette litt på den verste sprengen.

Skrevet

HI: klarte du å få løsna litt på klumpene? håper det- klumpete bryster er vondt!

Skrevet

hei igjen, gikk inn på ammehjelpen.no der anbefalte de å pumpe begge bryst tomme for så å legge jenta til brystet og la henne die på begge bryst så lenge hun ville, for så å la henne die på annet hvert bryst slik at hvert bryst fikk minst 3 timers pause. Hjalp godt i natt, hun sov veldig godt og da hun fikk den gode feite melka etter jeg hadde pumpet meg. Nå er det fortsatt hardt, men jeg håndmelker litt før hun dier, og håper det vil gå over om noen dager når produksjonen har stabilisert seg litt. Hdde det slik med storebror også, og hadde aldri noe problemer med amminga da, så jeg håper det gir seg snart. Varmepute er også veldig godt fikk jeg erfare i går!

Takk for gode råd alle sammen! Av erfaring har jeg sikkert nok melk til å donere, men jeg orker rett og slett ikke styret med den evinnelige pumpinga, har lyst å ha litt frihet uten å dra på den pumpa..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...