Gå til innhold

Hvor mye "tvang" bruker dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på 15 mnd vil ikke skifte bleie, vaske ansikt og hender eller pusse tenner. Jeg kan prøve å avlede, vente litt og foreslå det på nytt etc, men noen ganger holder jeg ham fast og tvinger igjennom dette de få sekundene eller minuttene det tar. Etterpå er han jo like blid. Er det feil å gjøre dette? Føler at det er grenser for hvor mye jeg kan diskutere og inngå promisser med et så lite barn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er det også slik og jeg må velge mine krangler...

Når vi skal skifte bleie så gir jeg meg selvfølgelig ikke- bleien må jo skiftes! Men jeg kan godt la han stå istedenfor å tvinge han til å ligge;) Da slipper jeg èn krangel... Vaske seg og vaske håret er han heller ikke overbegeistret for, men der gir jeg meg ikke. Da får han heller grine seg gjennom to min mens jeg vasker og tørker! Er jo som du sier at det går jo like fort over;)

Tannpussing derimot er desverre et mareritt her! Har prøvd å holde han fast og "tvangspusset" en gang, men da gråt han til han mistet pusten lenge før han tilslutt kastet opp:( Da følte jeg meg som en overgriper mer enn en mamma!

Barn har godt av å ha faste og klare grenser og det setter de faktisk pris på! Et barn uten klare grenser blir fort forvirret og usikker!

Det er egentlig bare dumt å "diskutere" med så små barn, men som sagt- velg dine krangler! Hva er viktig for deg og hva er kanskje "egentlig ikke så farlig"....

Men hvis du først har sagt noe må du jo stå for det og følge opp så da lir det jo noe "tvang".... Kan jo ikke stå å dikkedere hver gang de skal kle på seg heller...

Skrevet

den voksne må bestemme, men husk at du antagelig tar litt "sats" når du skal gjøre det fordi du vet hva som kommer. det merker pjokken og gjør situasjonen værre.

hva med å la ham vaske ansiktet selv f.eks.

prøv å få ham til å "delta".

Skrevet

Vel, det gjelder å være kosekvent, så går det over har jeg lagt merke til. Når vi vasker håret har jeg nå greid å få datteren min til å se opp mens jeg holder haken opp. (DA får hun ikke vann i øynene, og da ordnet alt seg, før bøyde hun automatisk hodet fram.) Tok lang tid før jeg fikk vekk den, men det gikk. Dusjet ofte sammen og visste henne hvordan jeg gjorde det. Vaske ansikt: Bruker ofte setninger som: Nå blir du så fin. Nå skal vi gjøre deg fin igjen osv. Har funket veldig. Når vi er ferdig får hun skryt og vi ser i speilet hvor fin hun ble og kluten hvor møkkete hun var. Hender er bare gøy her. Hun vasker de selv med såpe og vann! Sitter på kneet mitt foran vasken. Samtidig som jeg kan ha litt kontroll. Pusse tenner har vært begge deler. Begynte med at hun satt å så seg i speilet også tok jeg fingeren på leppen å visste henne tennene. ÅÅÅ så fine tenner. Mamma få se de fine tennene dine. Der er en og der er en. Samtidig som jeg pusset. Jeg pusser i samme rekkefølge hver kveld. Noen ganger må hun legges på stellebordet når hun protesterer, men da ordner det seg, Hun gir lett opp da.

Skrevet

Snupp begynte å bli helt umulig å skifte på ved 11 mnds alder. Kom på kontroll en gang på hs og så at det var små blåmerker på armen hennes etter alle fingrene min... veldig kjekt. Jeg tvinger henne til å ligge på ryggen når jeg tar av bæsjebleier, men kler gjerne på og av stående. Jeg tvinger til å pusse tenner, men prøver å trikse henne til å gjøre det frivillig først. I tillegg har jeg utført en gråtekur light ved legging de siste dagene. Syntes det var grusomt å holde henne fast ved stelling når hun begynte å bli helt galemathias, men alternativet er at hun går med hodet først i flisene.

Skrevet

Altså, vasking, skifting av bleie og tannpuss er jo snakk om omsorg, og gjennomfører man ikke slike ting så kan man snakke om omsorgssvikt.

Jeg prøver å finne måter å avlede på, eller gjøre ting lettere. Dersom det ikke fungerer så blir det tvang. Men som noen over her skrev, lillegutt får lov til å stå når vi skifter bleie, jeg har ikke noe behov for å tvinge han til å ligge på rygg siden han ikke liker det. Han får lov til å stå - men må stå stille. Tannpussen er et minihelvete - men nå har han fått jeksler og det er viktig at tannpussen blir gjort ordentlig, så da må han heller hyle seg gjennom det, mens han omtrent holdes i skrustikke... Ikke særlig koselig, men slik er det bare - tenner må pusses:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...