Gå til innhold

Spørsmål ang skolegang, stipend og stønader.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går på skole, voksenopplæring, for å få studiekompetanse.

Skulle i utgangspunktet være elev i alle fagene (å få standpunktkarakter), men pga at skolen ikke får nok penger er det kun lærer i 2 av fagene frem til nyttår. Derfor velger jeg å være privatist å ta eksamen i de fagene. I tillegg er jeg privatisk i norsk, da det er anbefalt siden det er så sinnsykt mye stoff.

Til poenget: vi var forberedt på at dette året kommer til å bli tøft økonomisk, har tatt høyde for at i aller verste fall klarer vi oss på bare sambo sin inntekt ihvertfall frem til jul. Så kan jeg konstentrere meg 100% om skolen frem til da. Etter jul har jeg litt færre fag og hvis nødvendig må jeg prøve å finne meg en ekstrajobb.

Nå viser det seg altså at "værste fall" kommer til å skje.

Jeg hør snakket med tre forskjellige saksbehandlere hos NAV, en sa at joda jeg hadde krav på ytelser fra nav, en anne sa at neida det hadde jeg ikke, og en sa at det er ting og søke på, men ingen vits for meg for jeg kommer ikke til å få innvilget uansett.

Føler meg veldig trygg på at jeg har fått riktig hjelp til å finne frem i NAV-jungelen når ikke engang de som jobber det svarer det samme på det jeg spør om. Lånekassen er det visst heller ingenting å hente...

Er det noen her som har gått allmennfaglig påbygging for å få generell studiekompetanse via voksenopplæring?

Fikk dere stipend/lån/stønader av noe slag?

Som sagt, syns ikke jeg får hjelp hos nav til å finne ut om det er noe jeg kan søke på å få.

Barnetrygden rekker ikke langt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har nok ikke krav på noe fra NAV, men er litt usikker på hvorfor du ikke har krav på noe fra Lånekassen? Du er jo under utdanning. Jeg kjenner ikke reglene så veldig godt men jeg vil jo tro at du skal ha det selv om det er på deltid:)

Skrevet

Jeg fikk stødnader fra nav, men det var fordi jeg gikk på attføring.. Så om du ikke går på attføring/rehab o.l så tror jeg ikke det er så mye å hente fra nav.. Du kan vel evnt. få noe i studielån fra lånekassen tror jeg?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...