Gå til innhold

PS bare til opplysning:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ull kan brukes av alle hele året,men er spesielt viktig når vi utsettes for kulde,fuktighet eller temperatursvingninger.

Ull kan brukes både sommer og vinter,høst og vår.

Ull isolerer både mot kulde og varme og sørger derfor for en jevn kroppstemperatur.

Ull isolerer også i våt tilstand.

Ull er tungt anntennelig,i motsetning til bomull og de fleste syntetfibre.

Ull er hygenisk.

Ull er ikke statisk og tiltrekker ikke støvpartikler slik de fleste syntetfibre gjør.

Så til dere som er helt hysterisk for at folk tar på ungene sine ull allerede. De vet ihvertfall at barna sine er gode og varme og ikke fryser,men at de heller ikke svetter. For Ull er regulerende.Og vi får en jevn kroppstemperatur,uansett årstid,varmt eller kaldt.

En ting til, har fått mass skryt av barnehagepersonalet for å ha brukt dette.Selv i august og september. Hadde bare andre tenkt sånn.

Det er jo en våt tid.Selv om barna har på seg yttertøy.lett for å bli våt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel. Og vi er de som er av annen erfaring.

Nå er min bare baby enda. Men litt ull har jeg da rukket å ha på han. Både i vår og nå i høst, og det som skjer hvis det er mildt/varmt og han har på seg ull er han han blir glovarm og dyvåt av svette.

Bestemte meg for å teste ut litt i sommer. Så på en av de middels varme dagene la jeg han i vogna for å sove på lammeskinn, kun med ullbody, og et tynt ullteppe over seg. Og den som våknet opp en time senere, med vått hår og klam body ja det var han. Så hvilken forklaring har du på det?

Dette har jeg opplevd nå i det siste også, med litt kjøligere vær, men ikke iskaldt. Blir fort svett og klam.

Av egen erfaring blir jeg ikke varm i ull. Jeg er en frostpinn, og er stort sett alltid iskald på føtter og fingre. Og det skal mye til før jeg blir varm, uansett hvor få eller mange lag jeg har på meg. Våt ull syns jeg er ekkelt, jeg syns det føles kaldt, ikke så kaldt som våt bomull f eks. Men direkte varmt føles det heller ikke.

Jeg gir ulla en sjanse selv om jeg ikke har alt for positive erfaringer. Men å skryte den hemningsløst opp i skyene ser jeg ikke grunn til.

Skrevet

Ull har nok mye bra for seg-men for oss med atopiske barn funker det bare ikke..vi må ha fleece..bruker vi ull på ungene, ser de ut som flådde rotter..Og det funker ikke med de ullklærne som har bomull innerst heller..like flådde da og..

Skrevet

Jeg er en av de som elsker ull - men bare når det er kaldt. Har ennå ikke begynt med ull til ungene, men det er nok ikke lenge til, de går stort sett med ullundertøy hver eneste dag fra oktober til april. Bruker det stort sett selv også.

Om sommeren får jeg hetetokter hvis jeg tar på meg den tynneste ullsokken eller ulltrøya jeg har, det er helt forferdelig. Mannen min derimot liker veldig godt å gå med feks ullsokker året rundt. Tror derfor det er ganske individuelt hvordan det oppleves med ull om sommeren.

Skrevet

Hih, "flådde rotter"...:P Ganske god beskrivelse! Jeg har en datter som er atopiker og ull er et banneord for henne. I dag var jeg på Coop Obs og kjøpte fleeceundertøy til henne og hun elsket det!

Hun sa at det var mykt, varmt og det KLØDDE ikke! Så nå skal jeg tilbake og hamstre mange flere pakker :)

Tenk så fint for henne å være varm og god på vinteren, uten å klø? :)

Skrevet

Tror du har misoppfattet litt HI.

Det er nesten som du skriver, men det er forskjell på ullen. Janus f.eks og Alpakka er ull som puster. Men vanlig ull av mix, er som dere sier, ikke noe bra.

Om jeg ikke har tatt helt feil da. Er iallefall slik jeg har oppfattet det.

Skrevet

jeg ELSKER ull jeg også, men det når det er minus grader og kaldt!!!!!!!! Min sønn på 1 år har masse ull i både janus, joha cubus osv og han blir svett på ryggen hvis han går med det når det er mildt ute..... så alle er forskjellig!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...