E, T & T og ei te Skrevet 16. september 2009 #1 Skrevet 16. september 2009 Min samboers og hans far har sittet å snakket om arv i dag. Faren har giftet seg på nytt for 9 år siden, og hadde fra før en formue på vel 500.000 cash, samt to hus og en hytte. Selv sier han at alt han eide før ekteskapet, vil gå i arv til hans barn pga ny arvelov. Mens det de skaffer sammen vil være felleseie. Jeg har sjekket ang.arv her på nettet, men finner ingen "ny" arvelov som bekrefter det han sier. Slik jeg forstår loven, er det slik at de eier en halvpart hver, samt at kona får 1/4 av arven. Det vil si at min sambo og hans bror får kun halvparten av alt det deres far eier, pluss at de må gi 1/4 av det igjen til kona. Så kona vil i dette tilfelle sitte med 70% av alt?? Faren må ha misforstått her vel? De har ikke inngått særeie, og det han da gikk inn med i ekteskapet vil fordeles likt mellom ektefellene, og ikke være "hans" slik som han hevder? Hvis faren vil at hans sønner skal arve, så må han da i tilfellet gi dette som gaver, nå før hans bortgang for å sikre sønnenes arv, hvis ikke vil over halvparten gå til kona? Har jeg rett?
Gjest Skrevet 16. september 2009 #2 Skrevet 16. september 2009 Litt usikker, men barn vil være livsarvinger og livsarvingene vil arve 75% og ektefellen 25%.
E, T & T og ei te Skrevet 16. september 2009 Forfatter #3 Skrevet 16. september 2009 ja, av den halvparten ja.. ektefeller eier 50 % hver. Dvs far har 50% å gi bort i arv og kona 50% å gi bort i arv. Men i tillegg skal kona ha 1/4 av hans arv, altså 12,5 % av barnas 50%. Hun vil da sitte med 62.5 % samlet. Det spiller ingen rolle hva han eide fra før de ble gift? Han har ikke enerett på det han hadde før han gikk inn i ekteskapet? Kona har da likevel rett på halvparten av det???
Gjest Skrevet 16. september 2009 #4 Skrevet 16. september 2009 Så lenge de ikke har særeie så tror jeg ikke det. Da vil boet fordeles etter arveloven. Men har de særeie på 50% hver av boet? Om ikke så må man jo se på hva som står i hvem sitt navn. Han kan heller ikke gå omveier ved å testamentere bort da livsarvinger og ektefelle går forann uansett (oppad til 1 million)
mamman til to gutter Skrevet 16. september 2009 #5 Skrevet 16. september 2009 Jeg aner ikke hvor du kan finne noe skriftlig på det, men jeg er ganske sikker på at det man har med seg inn i et ekteskap + arv man får i løpet av ekteskapet, tar man også med seg ut av et ekteskap. Sånn at ved evt død her, så vil samboeren din og søsknene arve 75% av alt, ikke av 50%. Ta kontakt med en advokat evt jussbuss og hør hva som er reglene.
UnePune äntligen hemma! Skrevet 16. september 2009 #6 Skrevet 16. september 2009 http://www.lovdata.no/all/nl-19720303-005.html
Gjest Skrevet 16. september 2009 #7 Skrevet 16. september 2009 Det man har med seg inn i ekteskapet tar man med seg ut sånn per definisjon, så med mindre din svigerfar har skrevet halvparten over på sin nye kone, er boligene rettmessig hans, det samme med kontantbeløpet. Dog det de har opparbeidet sammen må jo fordeles, og der i kan det jo være verdiøkelse av bolig og en del tilsvarende ting. Men i hovedsak så vil altså ikke hans nye kone overta det han tok med seg inn i ekteskapet, så lenge eierforhold er uendret.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå