Gå til innhold

overvektig og engstelig for den i magen....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var hos jordmor igår, og terminen er veldig usikker. Vi har alle (lege, meg selv og familie) trodd jeg nå skulle være i uke 14, men hun greide ikke å kjenne hvor livmora var, og vi fant ikke hjertelyd. Er dette normalt? Hvor kort kan det hende jeg er på vei da? :/ blir nervøs jeg... :(

Har ikke hatt noen blødninger, og jeg testet positivt 4.august på graviditetstesten, så jeg burde minimum være hvertfall 10 uker på vei eller hva? Vi kunne ikke regne termin utfra siste mens, da jeg egentlig gikk på p-piller (men glemte noen ganger pga hytteturer ect), fordi jeg pleide å hoppe over mens, så jeg husket ikke sist jeg hadde mens.

Huff veldig forvirret og engstelig, men fikk ny time hos jordmor neste fredag, kun for å høre etter hjertelyd da.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er dette ditt første svangerskap?

I så fall skal du vite at det er helt normalt å ikke finne fosterlyd i uke 14. Det er flere faktorer som er med på å bestemme hvor enkelt lyden høres; hvor langt man er kommet i svangerskapet, kvaliteten på apparatet som benyttes, fosterets stilling, morkakens plassering og mengde underhudsfett hos mor.

Det er i utgangspunktet ikke vanlig å begynne å lytte etter fosterlyd før man har vært på ordinær UL (som vanligvis utgjør 2. svangerskapskontroll), så med andre ord lytter man da fra ca uke 24 (som vanligvis utgjør 3. kontroll).

Hvis det er stor tvil i forhold til hvor langt du er kommet, er vanlig prosedyre å henvise til tidlig UL for å konstatere svangerskapets lengde. At jordmor ikke fant livmoren, trenger ikke bety at du ikke er 14 uker på vei. Det kan ganske enkelt skyldes at den ikke har kommet noe særlig opp av bekkenet enda, noe som vil være tilfellet hvis du har et rommelig bekken.

Jeg synes du skal be fastlegen henvise deg til UL, og ikke bli fortvilet hvis jordmor ikke finner lyden på fredag heller. Hvis fastlegen ikke vil henvise deg, er det fullt mulig å oppsøke en privatpraktiserende gynekolog og betale en UL selv.

Lykke til med svangerskapet! :-)

Skrevet

Selv om jordmor skal være speisalist på graviditet og fødsel, så er det nødvendigvis ikke altid sånn. Da jeg gikk med førstemann gikk jeg til jordmor, og jeg var absolutt ikke fornøyd med henne. Jeg er også en stor dame, og jeg følte ofte det at hun kløna veldig mye mer enn det legen gjorde... f.eks. legen fant hjertelyden med en gang. nøla ikke. Jordmor leita og leita, så lenge at jeg til slutt ble stressa. Jordmor kløna også veldig med magemålene, noe ikke legen gjorde. Det har gjort at jeg ikke har så veldig lyst til å gå til jordmor nå. Så jeg skal prøve å slippe å måtte gå til jordmor. jeg kan heller gjøre det på slutten når timene er tettere, men har ikke noe lyst til det nå.

Du får jo time til ul om noen uker, og da får du jo en sikkrere termin.

Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for svar! :)

Ja dette er mitt første svangerskap. Jeg veier ca 88 kg før jeg blei gravid. Har ikke gått opp noe særlig, kun noen gram.

Jeg har hatt en helt annen opplevelse enn du nr 2 som svarte, jeg har det mye bedre hos jordmor enn hos legen. Legen er kort, og hu har ikke sjekke magen eller noe.

Hos jordmor kjente hu etter livmor, og prøvde som sagt å lytte på hjertelyden, uten hell.

Hvor langt nede på magen skal man egentlig lytte om man ikke er så langt på vei?

Jeg har allerede fått innkallelse til UL, men det er ennå 1 måned til. 15.okt.

Skrevet

Jeg gikk til jordmor med nr en, halve svangerskapet med nr to og de to siste svangerskapene har jeg gått kun til lege. Det er jo der jeg havner uansett dersom noe er galt... :) Men første svangerskapet er greit å gå med jordmor fordi en da får en del info som legen ikke har. Pluss hvis man har lyst å føde hjemme er det jo greit å kjenne henne og avtale hvordan man gjør det praktisk. :) Min jordmor var helt ok, men når jeg har vært der et svangerskap, så regner jeg ikke med at det kommer noe nytt. :)

Skrevet

Jeg er gravid for 2.gang nå, da er det vanligere å få mage tidlig enn når man er 1.gangsfødende. Jeg har også kommet litt kortere enn du har, jeg er 12uker nå og jeg kan ikke kjenne livmoren i det hele tatt. Jeg kunne ikke kjenne den i uke 14 i forrige svangerskap heller. Jeg var ikke hos jordmor rundt den uka, så jeg vet jo ikke om hun ville kjent det, men jeg var hos lege som sa at hun lyttet aldri etter hjertelyd før ultralyd, rett og slett fordi det ikke er alltid man finner hjertelyden og da blir alltid de gravide mye mer nervøse enn om man ikke prøver i det hele tatt.

Ta det helt med ro og så får du se babyen på ultralyd om noen uker:-)

Skrevet

Hei - har ikke så mye mer å tilføye enn de over. Men vil bare si at det ikke er unormalt å ikke legge på seg så tidlig. Jeg gikk ned noen kg de første to mnd, og så kom det sakte litt og litt på.

Er du veldig urolig og bekymret, kan du jo bestille en privat UL. Da får du målt hode og lårben på fosteret, og ut i fra det ser de hvor gammelt det sannsynligvis er. + får høre og se hjertet.

Men når jordmor eller lege ikke mener du trenger det tidligere enn den timen du har, så er det nok fordi at dette ikke er unormalt.

Skrevet

Takk takk igjen alle som har svart :) Gjør meg roligere :D Får se neste fredag da, om hu finner noe hjertelyd da. Gleder meg massse til UL hvertfall :) Har hatt noen stygge mareritt om at jeg er på UL og at de ikke ser noe som helst i magen, at det rett og slett ikke er noe barn der :( Det er jævlig... Men er jo bare en "drøm". Huff ante aldri at jeg kom til å være så bekymra for det lille som forhåpentligvis vokser i magen min, det var jo ikke engang planlagt, men med engang jeg så de !!4!! positive testene jeg tok på bursdagen min, så blei jeg helt overlykkelig! :D Var egentlig den beste bursdagsgaven jeg kunne få :)

Men huff ja, skal prøve og roe meg ned litt, og svarene deres har hjulpet meg masse allerede! :) Er bare så ekkelt å ikke vite hvor langt jeg egentlig er på vei, skulle ønske jeg kunne dra på UL imorgen liksom hehe :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...