Anonym bruker Skrevet 16. september 2009 #1 Skrevet 16. september 2009 Vet ikke foranledning men vet at den har knurret til vedkommende den bet og herset med hunden til denne personen. Det er en voksen, hundevant person. Jeg ønsker ikke at mine barn skal være sammen med denne hunden, er nå litt lei meg for dette. For jeg kan ikke dra dit med ungene når hunden er så ustadig. Den har aldri gjort dette før, den er 1 år og 3 mnd, altså hunden. Kommer ikke til å si at de må kvitte seg med hunden, og vet ærlig talt ikke hva de kommer til å gjøre. Men synes dette er veldig trasig for de er jo såklart veldig glad i hunden. Før har jeg alltid tenkt som så at biter en hund, så er det takk og farvel, men jeg kan ikke diktere hva de skal gjøre, men håper jo nå selvsagt at de kvitter seg med den... Huff ikke enkelt dette, og vet ikke hva jeg vil med innlegget. Men at ungene nå skal ha kontakt med den, det går ikke. Den må uansett i bur om vi kommer på besøk. Noe annet er ikke å snakke om.
Anonym bruker Skrevet 16. september 2009 #2 Skrevet 16. september 2009 Så lenge man ikke vet hvorfor hunden bet så er det vanskelig å si. Det kan jo ha vært for å forsvare seg selv? Og hunder herjer nå rundt, leker, biter, knurrer litt osv. for å ordne rangen i flokken. Så det er ikke noe uvanlig. Tror ikke du skal bli helt hysterisk her
Anonym bruker Skrevet 16. september 2009 #3 Skrevet 16. september 2009 Er ikke særlig vant med hunder jeg.... De skal finne ut mer om foranledningen da, må vel forhøre meg litt. Mulig det kan ha vært rivalisering de to hundene i mellom. Men jeg har uansett vansker med å stole på den. Stolte vel ikke på den fra før heller, men har tenkt at det har vært valpefakter, for den er veldig voldsom i sin fremtreden. Samtidig kan min minste godt leke seg fredelig rundt hunden, uten å bli "plaget". Den bryr seg ikke om ungen. Men selvsagt får hunden aldri være alene med barn.
Anonym bruker Skrevet 16. september 2009 #4 Skrevet 16. september 2009 Hunden gikk tross alt ikke til angrep på en annen hund, den bet et menneske! Et hundevant menneske sådan, som da per defininisjon vet hvordan man IKKE provoserer en hund. Hunden bør avlives, da den tydeligvis ikke er trygg!
Bøtteknott Skrevet 16. september 2009 #5 Skrevet 16. september 2009 Jeg har hatt samme erfaring som deg. Hunden til svigers bet svigerfar i armen. Men siden jeg vet forandledningen, så kan jeg derfor nogenlunde forstå hvorfor hunden reagerte slik den gjorde. Jeg er et hundemenneske selv, og vet at man uansett aldri skal stole på en hund. Og særlig med barn. Men jeg kommer fortsatt til å ta med sønnen min dit, og hunden skal få hilse på hver gang vi kommer. 'Og når knotten blir større, regner jeg med de kommer til å leke og kose sammen. Men aldri alene. Der stoler jeg hverken på hunden eller barnet. Hvis jeg var deg ville jeg spurt hvorfor hunden bet. Og er det ingen annen grunn enn at den bare plutselig bet, så ville jeg nok vært litt mer reservert når det gjelder barna. Nå er jo riktignok hunden fortsatt valp (den er tenåring, og det fører med seg litt opprør), så kanskje den roer seg ned når den passerer 3 år.
Anonym bruker Skrevet 16. september 2009 #6 Skrevet 16. september 2009 Det er det jeg tenker jeg også:s Men skal nå se det an litt, er ikke opp til meg. Det er opp til meg å holde hunden unna ungene, og det ser jeg ikke på som noe problem. Men får jeg sjansen til å si meninga mi, gjør jeg det. HI
Anonym bruker Skrevet 16. september 2009 #7 Skrevet 16. september 2009 Tror ikke det var det at den bare plutselig bet, det var nok en foranledning, men den vet ikke jeg...
Anonym bruker Skrevet 16. september 2009 #8 Skrevet 16. september 2009 De fleste hunder ansees ikke som voksne før de er rundt 2/3 år så at den var valpefakter enda er helt normalt. Du får bare være litt påpasselig med barna, høre med dine foreldre hav som hadde skjedd og aldri la ungene være alene med hunden.
lille og lille spire Skrevet 16. september 2009 #9 Skrevet 16. september 2009 Min hund er aggresiv, ikke mot meg, typen og familien min. kan knurre og har bitt . Biter ikke ofte, men 1 gang er nok . Tar ikke noen sjanser. Han går enten med munn kurv eller sitter i bur om vi har besøk, eller at barna er hjemme. Tok noen uker før han vente seg til munnkurven. Så lenge den er vant med den, er det på en måte som et "plagg" som halsbåndet eller dekkenet. Det plager han ikke, og jeg slipper å gå rundt å være på vakt hele tiden- Men han er aldri alene sammen med barn eller fremmede fortsatt. Stol ALDRI på en hund som har knurret eller bitt.
Mamman til E.+S. Skrevet 16. september 2009 #10 Skrevet 16. september 2009 Hei. Jeg jobber med hunder til daglig,og synes dere bør sjekke/forsøke å finne ut hvorfor hunden gjør slik den gjør.Har etpar bra tips: ta kontakt med veterinær,få bestilt en time,slik at dere evt.kan utelukke smerter/sykdom hos hunden.Hunder viser som regel ikke at de har vondt,men kan ofte reagere med knurring/biting hvis det er noe galt. Om ikke vet.finner noe,ta kontakt med www.manimal.no,Gry Løberg er landets fremste atferdsterapeut,en kjempehyggelig dame med masse kunnskap.Hun kan gi dere gode råd videre.Ellers er Terje Østlie en person å kontakte,han kan teste hunden for dere,og veilede videre.Han holder til på Elverum(har dessverre ikke nr.hans for hånden). Det er leit når slikt skjer,og jeg skjønner deres frustrasjon veldig,veldig godt!!Dessverre er det ofte mulighet for at det kan skje igjen,når hunden først har bitt en gang. Håper dere finner ut av det,og får undersøkt hunden,slik at dere kan ta en avgjørelse på hva som bør skje videre. Hilsen
Clue Skrevet 16. september 2009 #11 Skrevet 16. september 2009 Hunder herser med hverandre, og det kan se og høres ganske så brutalt ut uten at de mener alvor i det hele tatt. Hunder har rett og slett et annet språk enn oss. Hunden knurret, det er også endel av språket, og betyr "hold avstand, jeg vil ikke ha deg så nær". Hvis den ikke blir hørt på det, så kan den bite. Det er mye bedre at hunden knurrer (sier fra først) enn at den bare biter uten videre. Hvis hundene lekte/herjet, vil nok ikke hunden ha så stor kontroll på seg selv i forhold til menneskene rundt den akkurat da. Det kan være en grunn at den bet, at den rett og slett var for høyt oppe på stress, eller glemte seg rett og slett. Det er ikke sikkert den er ustabil eller kommer til å bite i andre situasjoner, så vent og se hvordan dette går i stedet for å tro det verste nå. Hunden er ung, den er i pubertet, og skal finne plassen sin blandt andre hunder og i familien. Den tøyer grensene, akkurat som andre tenåringer.
Anonym bruker Skrevet 17. september 2009 #12 Skrevet 17. september 2009 Takk for mange svar, forventet egentlig bare svar om at den må avlives, men jeg vet ikke... Men det med munnkurv er nå lurt når han skal ut med andre f.eks. Men når vi er der med minsten vår hvertfall, så er det buret. Ikke diskuterbart heller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå