Gå til innhold

Sover deres barn godt i barnehagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har hatt 3. innkjøringsdag i barnehagen i dag, og kl 14 ringte de og sa at de ikke fikk henne til å sove.

Snuppa vår har hele tiden hatt problemer med å sovne - både på dagen og kvelden. Vi har gått tur med henne for å få henne til å sovne frem til nå, og selv da har det vært problematisk. Særlig hvis det er noen andre enn oss som skal legge henne. Hun bruker ofte lang tid på å sovne om kvelden også, men sover lenge når hun først sovner. Sover 14-15 timer i døgnet.

Vi nevnte innsovningsproblmet for barnehagepersonalet den første dagen, og de var veldig beroligende og sa at de fleste sovnet fint etterhvert. Jeg er imidlertid litt bekymret... for jeg tror kanskje snuppa vår kan være en litt hardere nøtt.

Er det noen av dere som har hatt barn med søvnproblemer, men som det allikevel har gått helt fint med i barnehagen? Er det riktig at det går greit for alle når man tar tiden til hjelp?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det er riktig at det går bra for alle med tiden som hjelp. Det er nok ikke mange barn som mistrives i barnehagen, men noen tar det lengre tid med innkjøring enn med andre. Husk bare 3 dagen, min gutt trengte flere uker før han var helt klar og trivdes godt. Vet om flere som brukte lenger tid også, men alle stortives nå.

Angående soving kan jeg ikke hjelpe deg, gutten min har alltid sovet godt på dagtid, og gjør det også i barnehagen, noe jeg gruet meg til siden han er var på lyder.. men sover 2 timer hver dag i barnehagen.

Skrevet

Hei! -jeg er selv mor til en sånn "hard nøtt" og med jenta vår gikk det egentlig veldig greit. Selvom vi også ble oppringt en av dagene like etter oppstart da de ikke fikk henne til å sove. I begynnelsen tok det laaaang tid og de måtte trille og rugge mye på henne. De første ukene var hun sliten og utagerende hjemme fordi hun sov mye mindre i bhg enn hun var vant med. Men det gikk seg ganske fort til og nå sovner hun greit og sover godt i barnehagen.

I barnehagen der jeg jobber har vi også en liten hard nøtt og h*n er om mulig ennå hardere enn min egen lille nøtt. Vi gjør det sånn at vi legger dette barnet til sist fordi da er det stille og da har vi god tid til å trille dette barnet i søvn. Parkeres også denne vogna litt unna de andre vognene så h*n har det så stille som mulig. Det fungerer veldig bra.

Jeg tror det kommer til å gå fint for dere også. Gi det litt tid så blir jenta deres bedre kjent og tryggere og personalet blir ordentlig kjent med henne og hennes vaner og rutiner. Det skal gå ann å trives og sove godt både for de barna som sovner av seg selv og de som trenger litt hjelp til å finne roen.

Skrevet

Tusen takk for fine svar, begge to! Det var veldig beroligende å høre! Man blir jo litt bekymret sånn i starten... Dette er vårt første barn også, så har litt begrenset med erfaring med barnehager :-) Tenker jeg får ta en liten prat med barnehagepersonalet i morgen tidlig om ting som kanskje kan gjøre det enklere for dem. Så går det seg vel til etterhvert.

Skrevet

Mi har store soveproblemer. Første ukene sov hun ingenting overhode.

Nå sover hun mellom 15-40 min.

Så det har gått seg til:)

Skrevet

Ja, sønnen vår har alltid vært utrolig vanskelig å få til å sove på dagen. Sov ikke i vogn, kun i seng - og da inntil meg... kun meg - ingen andre.

Fjerde dagen i barnehagen sovnet han etter femten minutter i vognen, neste dag trengte de bare å rugge litt, to dager senere sovnet han i vognen uten at de gjorde noe som helst. To uker senere sov han ute i sovehuset sitt! (hvert barn har sitt eget lille sovehus ute(minner litt om hundehus;) Hadde aldri i mitt liv trodd at han kom til å slå seg til ro der... men der kryper han villig inn, legger seg og sovner på et blunk.

Han er den enkleste å legge av barna, og den som sovner raskest. Helt utrolig! :)

Alle jeg kjenner har barn som sovner lett i barnehagen, selv om de nødvendigvis ikke gjør det hjemme. Så gi det en sjanse!

• 4 uker senere...
Skrevet

Min har også alltid vært veldig vanskelig å få til å sovne på dagtid. Har helst måttet vugge og busse leeeenge, og helst på et mørkt stille rom. I vogn har hun ikke sovnet..

Var veldig engstelig pga dette da hun begynte i barnehagen... Forklarte problemet.

Men det har visst gått heeeeelt fint. Første dagene hadde de måtte trille henne (sover i vogn ute...) så bare litt byssing med vogna, og nå sovner hun med en gang.. Jeg var helt sjokkert over hvor lett det har gått. De er nok ekstra sliten i barnehagen også, så de sovner fortere.

Det går seg til!

Skrevet

Min sover desverre VELDIG dårlig i barnehagen. Fra 30-45min (veit ikke om de da regner tiden han er i vogna?), mot han gjerne sover 1,5-2,5 timer hjemme :-(

Beklager at de ikke var de oppmuntrene ordene du var ute etter, men slik er det nå altså.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...