Vildemamma Skrevet 16. september 2009 #1 Skrevet 16. september 2009 Jeg ønsker ikke å være overdrevent opptatt av dette med vektøkning i svangerskapet, MEN jeg er litt frustret: Jeg passer veldig godt på hva jeg spiser, og trener aerobic fire ganger i uken. Målet mitt er å ikke legge på meg mer enn femten kg, noe som strengt tatt ikke burde være en umulig oppgave. Likevel føler jeg at kroppen min bare tiltrekker seg fett - vektnålen flytter seg en hel kg over natten, og cm på lårene har gått opp 4 cm siden jeg ble gravid. Er nå i uke 19, og frykter for resultatet hvis dette fortsetter.... Etterhvert vil jeg heller ikke ha mulighet til å trene like mye (og hardt) som jeg gjør nå, så da blir det vel enda verre. Er det sånn at noen, rent biologisk, bare BLIR store når de er gravide? (Føler hvis jeg sitter helt stille i sofaen kan jeg høre meg selv ese....). Noen som opplever/har opplevd det samme?
Maisie Skrevet 16. september 2009 #2 Skrevet 16. september 2009 Kan jo være vann også. Det vil jo forsvinne etter fødselen. Høres ut som du er veldig opptatt av vekta, siden du måler omkretsen av lårene dine. Dersom du spiser sunt og trener/er mye i fysisk aktivitet, så synes jeg du "gjør ditt" til at vekta ikke skal gå for mye opp. Men man kan ikke alltid selv bestemme over kroppen sin under et svangerskap.
mamman til to gutter Skrevet 16. september 2009 #3 Skrevet 16. september 2009 Hvis man er slank før svangerskapet, så er det naturlig at man går opp mer enn om man er overvektig før svangerskapet og på hvor mye du trener så høres det ut som du er slank fra før. Å veie seg hver dag er det egentlig aldri noe poeng i, da opplever man sånne ting som du har gjort nå uten at det trenger å være noe "sannhet" i det. Vei deg maks en gang i uka og gjerne bare hver gang du er hos lege/jordmor. Så lenge du spiser sunt og trener (bare pass på å ikke overdrive, et svangerskap er ikke et godt tidspunkt å komme i superform eller bli supersterk hvis man ikke har trent mye fra før), så vil det du legger på deg forsvinne igjen i løpet av barseltiden. Det er ikke sikkert alt forsvinner de første ukene etter fødsel, for det er naturlig at man veier litt mer den tiden man ammer også, men på sikt vil alt forsvinne uten at du må jobbe veldig mye for det.
mamman til to gutter Skrevet 16. september 2009 #4 Skrevet 16. september 2009 Jeg glemte å skrive at jeg gikk opp 15kg i forrige svangerskap og alt + 6-7kg ekstra forsvant i løpet av det første halvåret etter fødselen uten at jeg gjorde noe spesielt for det. Du trener jo masse i tillegg, så hos deg vil nok ikke de kiloene du mister komme på igjen sånn som hos meg:-)
L-O-V-E&prinsen+spireimagen:) Skrevet 16. september 2009 #5 Skrevet 16. september 2009 tror ikke du skal stresse med vekta... kari jaquesson trente aktivt og spiste sunt med begge guttene sine,men hun la på seg 20 og 22 kg for det... så der har du et godt eks på at noen legger på seg selv om de lever sunt! Kan snakke utfra meg selv... frem til uke 30 hadde jeg lagt på meg 6 kg, men så KOM me for fullt! jeg skjønner hva du mener, jeg følte at jeg este mer og mer for hver dag som gikk!!! Jeg gikk 8 dager over tiden og la på meg 8 kg på DISSE 8 dagene... *huff* så totalt ble det 18 kg,trodde alt skulle renne av med EN gang, men da jeg kom hjem veide jeg fortsatt 10 kg mer enn utgangspunktet på 58. det var et SJOKK! men bare i løpet av 2 uker så hadde jeg gåttned disse, og etter 1 mnd så veide jeg 53... så var plutselig blitt veldi tynn... prøver bare å si at amming og baby tærer mye på kroppen, og tror jeg la på meg såpass mye for at jeg TRENGTE det! Nå veier jeg 58 igjen, og er gravid med nr 2, kommer ikke til å brukte like mye tid/energi på å tenke på vekta denne gangen... Lykke til=)
Myy Skrevet 17. september 2009 #6 Skrevet 17. september 2009 Jeg skjønner deg godt, for det er vel ingens drøm og sitte igjen med en hau av kilo etter fødselen. Meeen, noen kilo blir det på alle og en hver uansett. Dette hører jo med til det og få barn. Siden du trener så mye som du gjør og er så nøye med kosthold så kommer du helt sikkert ikke til å ha noe problem med og ta av deg kiloene etter fødselen. Men dersom du "eser" helt unormalt ut ville jeg sjekket om ikke du har vann i kroppen. Ei jeg kjenner gikk opp 15 de 4 frste mnd på grunn av vann i kroppen. (et litt ekstrent tilfelle tror jeg. Men det skjedde nå med henne)
Vimsetrollet Skrevet 17. september 2009 #7 Skrevet 17. september 2009 Jeg har hatt det litt som deg. Forrige gang jeg var gravid hadde jeg et mer unsunt kosthold enn jeg har nå, og jeg trente ikke i det hele tatt og gikk opp 18 kg (disse trillet/ammet jeg imidlertid av meg etterpå). Etterpå har jeg gått på Grete Roede, tatt av 15 kg og fått helt andre spisevaner og trimvaner - og er mye mer fornøyd med kroppen min, og ikke minst den fysiske formen min. Målet mitt denne gangen var å gå opp mindre enn sist - men vekta har bare økt på, og jeg har gått opp mer i svangerskapet nå enn jeg hadde "på samme tid" sist. Dette har jeg vært kjempefrustrert over - har veid meg nesten hver dag, og vært såååå fokusert på vekta. Nå har jeg prøvd å snu fokuset litt, og tenkte at så lenge jeg føler meg sprek og opplagt, er det greit. Var veldig tung i kroppen sist, og det var et ork å reise seg fra sofaen - men sånn har det heldivis ikke blitt enda. Jeg er i uke 23 nå, og det ser faktisk ut som vektøkningen har stoppet litt opp og - deilig! Så prøv å ikke tenke så mye på det (selv om det ikke er lett) - fokuser heller på at du holder deg i form - da tror jeg barseltiden vil gå lettere, og du skal se at kiloene forsvinner igjen!
TBM28 er lykkelig 4barnsmamma Skrevet 17. september 2009 #8 Skrevet 17. september 2009 Jeg selv har levd "usunt" med mine 3 første, og jeg har lagt på meg 8 kg med de 2 første og 3 kg med nr 3. Så det med livstil har ikke noe å si når en er gravid tror jeg.... Men nå snakker jeg utfra mine egne erfaringer
Vildemamma Skrevet 18. september 2009 Forfatter #9 Skrevet 18. september 2009 Hei LilleVims82, Jeg kjenner meg veldig godt igjen i det du skriver, og det er også grunnen til at jeg blir litt frustrert. Gikk opp 18,5 kg under forrige svangerskap, men hadde da 8 stillesittende måneder hvor jeg puttet i meg det meste.De 18,5 kiloene var vel derfor kanskje velfortjente;) Mange ammer og og triller av seg disse kiloene etter fødselen, men det gjorde ikke jeg. Det krevde ganske hardt, målrettet arbeid for å komme ned i en rimelig vekt igjen, og siden den gangen har jeg prøvd å bevare min "nye livsstil" som du også beskriver. Jeg var derfor bestemt på at denne gangen skulle jeg ikke gjøre samme tabben om igjen, og har derfor prøvd å opprettholde gode spise- og treningsvaner i graviditeten. (Er uke 19). Jeg ønsker, som du sier, å kunne komme meg opp av sofaen uten at det føles som et ork, og i det hele tatt føle meg sterk og frisk i kroppen. Derfor blir jeg litt motløs når vektnåla løper avgårde med meg, og det virker som om kroppen min lever sitt eget liv - totalt upåvirket av min innsats. Det var også grunnen til at jeg endte opp med å måle omkretsen på lårene, ettersom kilo ofte er misvisende. (Alle som har gått på Grete Roede får etterhvert et nært forhold tl målebåndet). Så jeg får håpe at vekten min, som din, stopper litt opp etter den største vekstperioden som er mellom 18-24. Sånn, da skal jeg slutte å snakke om vekt, og heller glede meg over denne fantastiske perioden i livet:)
Turbomamma<3<3<3 Skrevet 18. september 2009 #10 Skrevet 18. september 2009 Kan jo hende at vekta di stangnerer litt i en periode også, men at du går opp en del akkurat nå. Ikke ta sorgene på forskudd. Kan hende det ikke blir slik denne gang. Men mulig kroppen din trenger det..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå