Anonym bruker Skrevet 16. september 2009 #1 Skrevet 16. september 2009 ... er ikke "misunnelige" på dere som orker/gidder/liker/whatever å gå hjemme med barna deres. Vi er rett i slett i mot at det prioriteres å bruke 2 milliarder (!!!) av samfunnets penger på å finansiere noe som helt klart er en privatsak, nemlig å ta seg et par friår etter at man har fått barn. Vi mener disse pengene kunne ha blitt brukt til langt bedre formål, f.eks. nødvendige operasjoner, sykehjemsplasser, opprustning av skoler, svømmeopplæring av barn, midtdelere på traffikerte veiere, utbygging av jernbanen (vi må snart begynne å tenke bittelitt lengre enn ensa rekker, sånn rent miljømessig), bedre økonomiske vilkår for de som må stelle syke barn hjemme osv osv. Det er DET som er grunnen til at folk er i mot kontantstøtte. Det må da være mulig å fatte?
Anonym bruker Skrevet 16. september 2009 #2 Skrevet 16. september 2009 Jeg har vært i mot kontantstøtten siden den kom for 10 år siden. Jeg har i mellomtiden mottatt den for begge barna, ikke fordi vi trengte den men fordi vi kunne få den:) Jeg synes fortsatt at den er helt idiotisk slik den er i dag, men noen andre kriterier....så kanskje ? Jeg stemte blått, ikke pga. KS, men pga politikken. Eneste positive med rød/grønt er at den forsvinner under dem.
Anonym bruker Skrevet 16. september 2009 #3 Skrevet 16. september 2009 Skjønner du ikke at brødhodene her tror at vi som er imot den leverer barna våre i barnehagen før de er 10 mnd.
Anonym bruker Skrevet 16. september 2009 #4 Skrevet 16. september 2009 Vi? Snakk for deg selv! Jeg er i mot både barnetrygd, betalt permisjon, kontanstøtte og støtte til barnehageplasser. Får man barn bør man ha såpass god økonomi at man betaler dette selv. Det er den eneste grunnen fra min side. Blir barnet sykt (ikke kronisk syke) bør man bli trekt i lønn for de dagene man er borte. Bør ikke være statens oppgave å lønne deg når du ikke kommer på jobb. Å svømmeopplæring til barn er noe av det dummeste jeg har hørt at staten skal sponse. Dette kan da fint foreldrene lære barna selv, og de som ikke har mulighet har full mulighet til å sende barnet på svømmetrening. Du må FATTE at ikke alle har samme grunner for å være mot en sak.
Anonym bruker Skrevet 16. september 2009 #6 Skrevet 16. september 2009 Men da er jeg spent da, på å høre hvorfor DU er i mot kontanstøtten? Siden du ikke har samme grunn som alle (?) andre?
Anonym bruker Skrevet 16. september 2009 #7 Skrevet 16. september 2009 Det er det tåpeligste jeg har hørt. Man må være rik for å få lov til å få barn? Så du er veldig for abort skjønner jeg, for det er nemlig slik at mange blir uplanlagt gravid, selv med prevensjon. Er du helt tett, eller mener du faktisk at de eneste kvinnene som skal kunne ha mulighet til å få barn er de som har vært yrkesaktive noen år og dermed har spart til et "friår"? Hilsen studentmor, som ikke hadde hatt annet valg enn abort hvis du hadde regjert.
Anonym bruker Skrevet 16. september 2009 #8 Skrevet 16. september 2009 Nå er det ingen som mener barnetrygden burde endres, men jeg har alltid, og vil alltid mene at den bør brhovsprøves etter inntekt, og graderes etter inntekt.' Det er nemlig hull i hodet at ALLE får samme sum, og mange merker ikke at den kommer inn, engang. De har den rett på sparekonto for barna. DET er feil, det. Da er det bedre at de med dårlig økonomi hadde fått mer i barnetrygd, og de med god økonomi ikke fikk i hele tatt. Som min søster med god inntekt sa; "vi regner ikke med barnetrygden, for det er så lite". Mens jeg selv har opplevd at hadde det ikke vært for nettopp barnetrygden, så hadde det vært en del dager jeg ikke hadde hatt mat, rett og slett. Nå har jeg det ikke slik lenger, og jeg hadde egentlig ikke merket så mye til om den forsvant fra mitt budsjett. Da mener jeg at det hadde vært rettere å la de som tjener lite få den og da i økt sum. For jeg har kjent på hvordan det er å være fattig. Kontantstøtten er ikke så nøye med, men husk at dagmammaprisene økte med ca 3000 i måneden den dagen den ble innført. Og derfor vil det påvirke flere enn foreldre om kontantstøtten forsvinner...... Jeg hadde nemlig dagmamma da den kom, og over natten økte prisen der med 3000.....
Anonym bruker Skrevet 16. september 2009 #9 Skrevet 16. september 2009 Jeg tror anonym over her forsøker å harselere med min innlegg, ved å overdrive og tillegge meg en masse rare meninger... Tror ikke hun mener det hun skriver. Men så var det ikke så lett helt skjønne hva hun mener, heller:) HI
Anonym bruker Skrevet 16. september 2009 #10 Skrevet 16. september 2009 Min sønns dagmamma tok 3000, akkurat det samme som ks var på da den ble innført. Veldig grei deal.
Anonym bruker Skrevet 16. september 2009 #11 Skrevet 16. september 2009 Får man barn bør man ha såpass god økonomi at man kan betale kostnadene for barepass selv, evt. passe dem selv om det lønner seg.
Anonym bruker Skrevet 16. september 2009 #12 Skrevet 16. september 2009 Nei, alle skal få lov å få barn. Uhell kan skje, men da får du utsette studiene dine og ta deg en jobb til barnet begynner på skolen.
Anonym bruker Skrevet 16. september 2009 #13 Skrevet 16. september 2009 Jeg har også vært i mot kontantstøtten hele tiden. Da jeg fikk nr 1 var jeg student, alenemor og fikk ikke barnehageplass. Da tok jeg glatt i mot de 3000 kronene og gav den videre til dagmammaen, selv om jeg egentlig var i mot hele greia (lav moral...) Nå, med sistemann, kunne jeg brukt samme dagmamma som sist og tjent masse på ordningen. Men økonomien (og moralen) er steget litt, så jeg søkte ikke:)
Anonym bruker Skrevet 16. september 2009 #14 Skrevet 16. september 2009 -kontanstøtten er dyr for samfunnet, og dessuten er den ikke knytta til noe krav om å være hjemme med barna, men er for dem som ikke bruker barnehage. Merkelig ordning, at man får penger for å ikke benytte seg av en tjeneste. Jeg har holdt meg frisk i hele mitt liv, da burde jeg vel få en god slump penger utbetalt da, for at jeg har spart staten for kostnader til helsetjeneste..? At pengene har gått til svarte dagmammaer er jo også en sak, samt at den fører til at de barna som absolutt hadde trengt å være i barnehage ikke kommer dit.
Anonym bruker Skrevet 16. september 2009 #15 Skrevet 16. september 2009 OK 12:42, jeg er ogå imot kontantstøtten, men åpenbart av andre grunner av deg. Skulle hver og en av oss betalt det det faktisk koster å ha en barnehageplass hadde det ikke gått. En barnehageplass koster 7-8000 kr i mnd, og det ville vel de færreste av oss hatt muligheten til å dekke, særlig hvis man i tillegg skulle ha kuttet barnetrygden. Å kutte betalt permsjon skjønner jeg ikke at du tør nevne engang. Vi tjener 850.000 kr i året, vi ville ikke hatt råd til å ha maks 1 barn. En medarbeider på Rema1000 ville ikke hatt råd til barn i det hele tatt. Hva er det du egentlig ønsker med denne politikken?
Anonym bruker Skrevet 16. september 2009 #16 Skrevet 16. september 2009 Tror dere at dere får mindre skatt om kontantstøtten forsvinner? Hehe
Anonym bruker Skrevet 16. september 2009 #18 Skrevet 16. september 2009 Kontantstøtten har på den andre siden gjort at flere dagmammaer har råd til å jobbe hvitt. Det må jo være en positiv effekt, om enn ikke det som var målsetningen med støtten. Synes det er en merkelig form for støtte, men er selv avhengig av den for å betale dagmamma akkurat nå, så det hadde vært krise for meg personlig om den forsvant over natten.
Manhattan skyline Skrevet 17. september 2009 #19 Skrevet 17. september 2009 Når nå full barnehagedekning er så godt som oppfylt, forsvinner forhåpentligvis hele KS-dritten. Mitt største argument mot kontantstøtte heter integrering. Bla fordi familiekulturen er en annen, er det mange innvandrere som lar være å sende sine barn i barnehagen. Dette resulterer i at en del barn begynner i norsk skole uten å kunne norsk spesielt godt. Dette skaper ikke nødvendigvis skoletapere, men de får i alle fall en mye større oppgave foran seg enn om de hadde gått i barnehage i feks tre år før skolestart. I tillegg signerer jeg andre her som mener at KS koster for mye penger, penger vi med fordel kunne ha benyttet på feks skole og miljø.
Anonym bruker Skrevet 17. september 2009 #20 Skrevet 17. september 2009 Helt greit å fjerne kontantstøtten....så lenge ALLE barn får barnehageplass. Som noen nevnte over her: Skal bare de rike få barn fordi vi andre faktisk IKKE har mulighet til å gå hjemme ett år uten penger inn i kassa? Så lenge alle barn får barnehageplass så er det jo greit!
Anonym bruker Skrevet 17. september 2009 #21 Skrevet 17. september 2009 Det som er så fint med den ordningen er at de rike kan gå hjemme og ha barna i barnehagen uten at det koster dem særlig. Staten betaler jo det uavhengig om jeg velger å jobbe eller ikke.
Anonym bruker Skrevet 17. september 2009 #22 Skrevet 17. september 2009 Det jeg ønsker med denne politikken er at man ikke skal tilrettelegge for at ressurssvake mennesker velger å skaffe seg barn etter barn før de har fått sitt eget liv på beina. De gangene det skjer skal de selvfølgelig få hjelp, slik at barnet deres blir en ressurssterk person som voksen. Men skal vi klare å hjelpe slik barn må det blir færre av dem og ikke flere. Vi bør ikke tilrettelegge ukritisk for at flest mulig skal skaffe seg barn når trenger tida, kreftene og masse hjelp fra staten for å få orden på livet sitt.
Anonym bruker Skrevet 17. september 2009 #23 Skrevet 17. september 2009 Kåres herved til den mest fornuftige av alle konstantstøtte-trådene!
Anonym bruker Skrevet 17. september 2009 #24 Skrevet 17. september 2009 Jeg har aldri mottatt ks selv om jeg ikke er i mot det. Jeg sier ja til kontantstøtte til dem som faktisk ikke har noe valg enn å ha barna hjemme litt ekstra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå