Gå til innhold

Til dere som har født før

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fødte for 4 uker siden, og har noen spm ang vekt og trening og knipeøvelser og pupper:P

første, jeg hadde perfekte strutte pupper før, trengte ikke push up eller noe, har ammet og hadde veldig mye melk, men holder på å slutte nå fordi lille jenta spiser så mye og har ikke tålmodighet med amming!, men gud som de henger! og jeg overdriver ikke, den ene henger veldig mye mer en den andre, og hvis jeg bare har t-skjorte på så ser det jo nesten flatt ut. er det mulig å trene brystmuskler opp igjen? noen som har gjort det? jeg trente jo mye før så tror det var derfor jeg hadde veldig strutte pupper.

men ihvertfall er det sjans for at de kan bli bedre?

og til knipeøvelser

hvor ofte gjorde dere det for at det ble bra nedentil? jeg føler egentlig jeg har kontroll og slikt, men har ikke gjort så mye øvelser for rett og slett så glemmer jeg det

og ang trening

begynte dere å trene etter renselsen var ferdig? for jeg har veldig henge mage fått og gått opp sikkert 5 str, bare store guttebukser som passer såvidt, vil ha tilbake lårene mine

og det ser ut som jeg har fått flere strekk merker ETTER fødsel, går det ann? blekner de etterhvert?

har strekkemerker over hele rumpa og nedover lårene( gruer meg til sommer og svømmehall turer:( ...

er det noen som har erfaring med kremer som fungerer og slikt til strekkmerker??

tusen takk for svar, ble litt langt dette, er overlykkelig over å være mamma, men jeg så veldig flott ut før savner bare kroppen min

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

Skjønner du har mange spørsmål - det hadde jeg også da jeg fikk førstemann for 3 år siden.

For det første vil ejg bare si at du må prøve å være så tålmodig som du kan. For min del tok det 3-4 måneder før jeg kom skikkelig i gang med amminga fordi jeg fikk både brystbetennelse og sopp og hadde mye smerter.

At du har mye melk og amminga går fint er jo helt supert! Det er også helt normalt at så små babyer som din spiser ofte, men jeg vil anbefale at du forsøker å fortsette alikevel. Det er så utrolig mye enklere å bare kunne ta frem brystet når barnet er sultent enn å måtte varme opp morsmelkerstatning og deretter vaske og koke flasker og smokker. Det er i alle fall min erfaring.

Puppene vil endre seg gjennom hele ammeperioden. Jeg husker jeg fikk struttepupper da jeg ammet, og at de deretter ble slappere etter hvert. Da jeg var ferdig med å amme ble de litt slappere enn før, men ganske normale. At puppene forandrer seg er bare en del av det å bli mor, og vi må nesten bare gjøre det beste ut av det tror jeg.

Amming har også den fordellen at man ofte får raskere tilbake kroppen sin i den forstadn at man går raskere ned i vekt. Jeg gikk opp 20 kg. sist svangerskap, og var nede (og under) vekten ejg hadde før svangerskapet etter 3-4 mnd. uten å trene noe spesielt annet enn å gå på daglige trilleturer med lille gullet ;0) Ellers har jeg venninner som begynte å trene før det var gått 6 uker, og da fikk de blødninger i underlivet, så det kan være lurt å vente noen uker til før du setter i gang med skikkelig treningsøkter tror jeg.

Jeg slet med bekkenplager sist svagnerskap g dette svangerskapet, og knipeøvelser har jeg blitt anbefalt å gjøre flere ganger for dag, noe jeg absolutt ikke alltid husker på. Det er derimot fint om du forsøker å gjøre dette i alle fall en gang per dag - egentlig bør vi gjøre dette hver dag uavhengig av om vi er gravide, nettopp har født eller ikke. Dersom du ikke har noen problemer så er det vel ikke noe stor sak å henge seg opp i, men det kan jo være en grei ting å gjøre når du f.eks. venter på grønt lys når du kjører bil, eller ligger og ser på favorittprogrammet på TV ;0)

Strekkmerker har jeg heldigvis (for min del) ikke erfaring med, så forhåpentligvis vil noen andre kunne gi deg noen råd angående dette.

Ellers vil jeg bare ønske deg masse lykke til, og husk å nyte hver dag som nybakt mor. Det er slitsomt - det vet jeg, men det er en utrolig verdigfull tid også. Kroppen din ahr du allerede lånt bort i 9 måneder, og om du må vente noen måender til før du får den tilbake igjen så er ikke det så mye i det store og hele tross alt....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...