Gå til innhold

Bekkenløsning??.. Kan noen hjelpe meg??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ung (20 år) og venter mitt første barn. Er 5 mnd på vei. Jeg har jo hørt litt om bekkenløsning før, men ikke så mye. Det var da jeg leste på et forum her inne at når personen hadde begynt å kjenne det i ryggen så hadde vedkommende begynt og lure om det var bekkenløsning. Jeg har ikke lagt på meg noe særlig hittil, kanskje bare en kilo eller noe sånt, men blir alikevel ganske fort sliten i ryggen.

Hvor fort er det normalt og få vondt i ryggen uten at man har bekkenløsning?

Og hva er symptomer dersom man har bekkenløsning?

Jeg var utsatt for en rideulykke litt før jeg ble gravid og fikk bekkenet slått ut av stilling. Var hos kiropraktor som satte det på plass gjentatte ganger, men pga barnet kan jeg ikke ta MR eller røngten. =/

Kan en lege eller jordmor kjenne at bekkent sitter riktig rett før fødselen?

Håper noen kan svare meg på noe av det jeg lurer på..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

tror det er ganske vanlig å bli litt sliten i ryggen selv om man ikke har lagt på seg noe særlig, en fysioterapaut kan ta noen tester på deg for å kjenne om du har bekkenløsning ell låsning. jeg har bekkenlåsning å kjenner det i rompa, nedover bena og litt i kors ryggen.

Skrevet

Tror nok man kan bli sliten i ryggen uten at det er bekkenløsning. Men er det smerter er det jo mer sannsynlig at det kan være det. Jeg har kraftig bekkenløsning, fikk det tidlig og er liten og relativt tynn. Så vekt trenger ikke ha noe å si. Men med din bakgrunn ville jeg oppsøkt proffesjonell hjelp. Vet ikke hvor du bor i landet, men jeg kan anbefale Elisabeth på "bekken og barn" på Skøyen. Hun er kiropraktor og dette senteret spesialiserer seg nettopp på bekken og barn. I tillegg til dette kan jeg anbefale fysioterapeut for å undersøke deg, gi deg daglige leverråd og øvelser. Og vanntrening hjelper mange. (Sikkert masse mer tilbud også, men dette er hva jeg benytter meg av og kan anbefale).

Er sikkert lurt for deg å få avklart hva det er du sliter med, spesielt med tanke på rideulykken og hva du evt kan gjøre for å forebygge mer plager. Lykke til! =)

Skrevet

Tusen takk for flott svar =) Jeg skal jammen benytte meg av tipsene! Jeg jobber ved siden av studiene som badevakt så har jo gratis tilgang på basseng også!

Skrevet

Det er for meg ikke den brennende smerten som når jeg er sliten, når det er muskulært.

Det er smerter uten å ha gjort noe, tror det er individuelt hvor man har vondt. Men jeg merker det best i rompa, beina, og hoftene. Det er vondt å sette seg rett ned på halebeinet, stivt i hoftene når jeg har vært i ro - vansker med å begynne å gå igjen. Stråling nedover i beina som gjør at foten kan svikte litt under meg. Går breibeint som jeg er høygravid allerede - ubehagelig å gå vanlig. Ellers de siste dagene har det kjentes ut som den ene rompeballen er i konstant spenn, men når jeg tar på den er den myk, så er dypere inni, en nerve som ligger i klem eller noe kanskje.

Ellers var det ubehagelig i skambeinet å sykle, men merker det ikke der nå til vanlig. Jo mer jeg gjør jo vondere blir det. For eksempel en lang tur burde kunne ha myka opp, men går som ei gås på slutten, blir bare verre :-)

Vært sykemeldt siden uke 13, altså i 6 uker. Trodd det skulle bli mye fortere verre, men føler jeg har holdt det i sjakk. Klart tatt mange forhåndsregler, blir skremt når det begynner så tidlig..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...