Gå til innhold

Noen her som har tatt gastroskopi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i så dårlig form om dagen- flyr på do og er slapp og skjelven. Barna våre og min farmor har cøliaki så nå holder jeg på å skal testes for det. Slo ikke noe ut på blodprøvene, men så er det visst ikke alle det gjør det på... Så nå er det nok gastroskopi neste, men jeg vegrer meg egentlig for å be om det for det høres så forferdelig ut! Barna mine har jo fått narkose når de har tatt det, men man får jo ikke det som voksen:(

Er det ille? Gjør det vondt eller er det bare ubehagelig?

Fint hvis noen kan fortelle meg litt:=)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg forteller deg sdannheten om min opplevlese rundt det jeg, det er helt vanvittig grusomt!!! Når de skyver den stive slangen ned i halsen og skal forbi forkjellige lukkemusklaturer osv, og det presset man kjenner når man går ned i magesekken, jeg lå stille og gråt og siklet som en gal.

Skrevet

Jeg synes ikke du har noe å grue deg for.

Har vært igjennom dette 2 ganger.

Det "verste" synes jeg er den bedøvlsen som sprayes i halsen. Da får du en følelse av at halsen hovner opp, men dette er bare en følelse altså :) Egentlig slapper musklene i halsen mer av, slik at du har bedre plass til å få puste.

Så er det bare å legge seg ned, lukke øynene og tenke på skjønne barn, siste ferietur etc. Det hele er over på få minutter :)

Skrevet

jeg er sykepleier, og har vært med pasienter og tatt gastroskopi.

Men jeg har også selv tatt det.

Jeg ringte på forhånd og ga beskjed om at jeg skulle ha beroligende. Jeg har en forferdelig brekkrefleks og takler ikke ting langt bak i halsen.

Jeg fikk beroligende inn i en blodåre, og etter det var jeg så døsig at jeg ikke merket mye til undersøkelsen. Kjente jo at det var ubehagelig og slikt, men brydde meg liksom ikke.

Anbefaler deg å be om beroligende hvis du er lettbrekkelig og gruer deg forferdelig. Dette er ikke noe de kan nekte deg.

Andre takler undersøkelsen uten store problemer :)

Skrevet

Fikk også beroligane sprøyte i blodåra, da blir du litt halvsjenkt..hehe...er til a anbefale

Skrevet

Joda, har vært igjennom det flere ganger. Det er ekkelt, man brekker seg og sikler! Men jeg kan ikke si jeg har syntes det har vært vondt, så ubehagelig er nok ett riktig ord. Man får bedøvelsespray i halsen, den smaker litt bittert, men greit. Får håpe du finner ut hva som er galt da. Jeg har ulceøs collitt (usikker på skrivemåten), men før dem fant ut av det så ble jeg testet for Cøliaki og alt mulig annet tarm/mage problemer. Ønsker deg lykke til, og synes ikke du skal grue deg så masse. Be om å få noe beroligende om du føler for det:0)

Skrevet

Har vært igjennom det og colonoskopi...=/ Utrolig ille...

Ikke meningen å skremme deg, men jeg var til privatist første gangen.. Ha sprayet bedøvelses sprayen i ganen min, så den hjalp ikke så veldig. Og jeg brakk meg i 15-20 minutter.. Siklet og brakk meg, og fikk beskjed om å slutte å brekke meg!!!! Som om jeg kontrollerte det!

Så jeg hadde en forferdelig opplevelse om både det og colonoskopien..

Har tydeligvis vanskelige tarmer, så han sto og stanget på samme plass i 1 time og 15 min...!! Angst.. Fikk narkose neste gang, på sykehuset. Skal aldri gå til privatist igjen...

Skrevet

Gastroskopi er ubehagelig, men ikke vondt. Bedøvelsessprayen var litt guffen, for det kjentes ut som at jeg var lam inn i halsen. Mange får beroligende. Jeg tok uten beroligende, syntes det var ekkelt, gråt noen tårer, men det var over på få minutter.

Lykke til=)

Skrevet

Jeg har også tatt gastroskopi, og det var ikke illi i det hele tatt.

Jeg fikk beroligende (hadde med meg sjåfør, kan ikke kjøre etterpå) og merket knapt hva de gjorde. akkurat som jeg var sinnsykt drittas i 2min. Hadde aldri tatt den undersøkelsen uten beroligende.

Lykke til:)

Skrevet

Eg har ogås tatt gastroskopi. Eg har ein kjempe brekkerefleks og kan spy bare ved å holde eit ark med leppene!!!! Hender at ein må ty til munnen for å holde nøkkelknipe feks, eg brekker meg hvis eg holder noko for lenge i munnen......

Eg tok gastro uten beroligans (hadde spray i halsen da som alle får), eg fokuserte på å puste rolig, slappe av og ikkje tenke på den slangen som skulle ned. Eg holdt også på å brakk meg masse når den passera og etterpå. Dei slutta å dytte slangen når dei hadde komme forbi det "kritiske punktet" slik at eg skulle få slappe av att og slutte å brekke meg. Ho som utførte den var kjempe flink, sjukepleiaren som var med var kjempe flink og det heile var over på kort tid!!! Overlegen var overraska over kor greit det hadde gått for han hadde ikkje hørt noko som helst. Brekkerefleksen er bedre på unge mennesker enn på gammle men hos meg gjekk det kjempe fint til tross for at eg brekker meg av fint lite.... Ja det er ubehagelig, men hvis ein ikkje tenker på det og heller tenker på andre ting og klarer å slappe av så er det ikkje så ille.

Kolonskopi var jo ingenting, det verste der er å drikke den gugga og sitta på do i mange timar i strekk.....

Eg vil anbefale deg å ta det med ro, fortell om din uro og at du kanskje trenger beroligans men det beste er jo å få det gjort uten.....

Lykke til!!!

Skrevet

Jeg synes faktisk noe av det verste var fastingen før og etter undersøkelsen ;-) (noen som sa matvrak???)

Min opplevelse av gastroskopien (uten beroligende) er at det var veldig ekkelt med disse brekningene, også føler man seg utrolig sårbar på benken der med et rør ned gjennom halsen.

Når jeg i tillegg var skikkelig sulten (hadde ikke spist siden kvelden før fordi jeg hadde time i 12-tiden, også ble de forsinket) og litt redd så ble jeg nokså sjelven og uvel.

Jeg kan ikke huske denne bedøvelsessprayen som spesielt guffen, så den tror jeg ikke er noe å grue for.

Men ... vondt var det ikke :-))

Skrevet

Tusen takk for alle svarene!

Godt å se at de fleste beskriver det som ubehagelig og ikke vondt;)

Jo da- jeg skal vel klare dette jeg også- særlig når jeg leser om alle dere andre som har gjort det;) Kan vel ikke være noe verre for meg,..

Skrevet

Jeg har også tatt det - og jeg er en pyse av dimensjoner - og det gikk helt fint :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...