Anonym bruker Skrevet 16. september 2009 #1 Skrevet 16. september 2009 Bare lurer på om det er vanligere enn man tror... I følge tallene skal jo så mange ha det, men jeg kjenner ingen. Det er jo ikke det noen snakker om vil jeg tro. Lurer på om noen rundt meg har det uten at jeg vet det? Mye rart man skal lure på, greit med et anonymforum...
Anonym bruker Skrevet 16. september 2009 #2 Skrevet 16. september 2009 Det er jo ikke så mange registrerte da. Ca 3 700..... Det er ikke mange. Det er vel omtrent samme tallet som de som dør av influensa hvert år. Bare at de med HIV/AIDS lever mye lenger enn før. I 2006 var det 15 som døde av AIDS, 2007 var det ingen(hvertfall er det ikke registrert).
Anonym bruker Skrevet 16. september 2009 #3 Skrevet 16. september 2009 Det er nok endel som fødes hvert år der mor er HIVpositiv. Men det er ikke normalt at babyen får det nå til dags. Takker være gode medisiner. Det som er at de som er HIVpositive hører ofte med under spesielle grupper. Eks rusmisbrukere og innvandrere er grupper der HIV er hyppigere. Og når man kanskje ikke har så mye med mennekser som tilhører disse gruppene så ser man de heller ikke. Jeg jobbet en plass der vi var borti testing av nyfødte som hadde risikoen for å få HIV. Noen fødsler i året var det, og det var i et fylke som hadde forholdsvis store tall sett mot resten av landet, men i løpet av de to årene jeg jobber der var det ingen av de små som ble smittet frem til rett etter fødselen i allefall. Norge er jo et rikt land, med god oppfølging og behandling for de som er i slike situasjoner. Kommer det asylsøkere inn til Norge uten opphildstilatelse som er i en situasjon der mor er HIVp og skal ha barn så blir de ikke sendt ut, men får all den hjelpen de trenger her!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå