Gå til innhold

Medisiner i barnehage


Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnehagen vil ikke gi medisiner (antibiotika) til datteren vår på to år. De sier vi skal komme midt på dagen og gi henne det. Vi har et stykke å kjøre.

Jeg har spurt alle foreldrene med barn i barnehage jeg kjenner om de er kjent med at barnehager nekter å hjelpe til med medisinering, men ingen har hørt om slik praksis. Har dere?

 

Noen med erfaring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

i barnhagen jeg jobber i gir vi medisiner. hørtes rart ut!

Skrevet

Jeg har jobbet både i barnehage og i småskolen og der jeg har jobbet har vi gitt medisiner til barn som har hatt behov for det. Siden jeg ikke har tatt medisinkurs så måtte jeg få disp. fra fylkeslegen til å kunne gi reseptbelagt medisin, men utover det så var det ikke noe problem.

Skrevet

Ja, det er det alle sier, men barnehagen står på sitt.

 

HI

Skrevet

Har ikke hatt problemer med det.

Men tror kanskje det er nye regler på det.Kan du ikke gi henne selv når hun blir hentet.

Skrevet

til nå har barnehager fått nåv og gi reseptlagt medisin ved at di rette papirer fylles ut. men det er barnehagen som står til ansvar om det skulle skje noe med barnet. derfor er det mange plasser di har sluttet med dette.

 

det blir innført ny låv ganske snart på at dette blir det helt slutt på. det blir ikke låv og gi unger noe form for medisin i barnehagen.

 

visst ungen din er så syk at hun må ha antibiotika så burde du eller mannen din være hjemme med barnet. barnehagen er ikke en sykestue! jeg skjønner at barn kan være i noelunde god form fordet om det må ha en medisinkur. men det er ikke barnehageannsatte sitt ansvar ta vare på syke barn. og et barn er ikke FRISK om det må ha medisiner...

Skrevet

Hun skal ha medisin ved tolvtiden, så det blir for sent i firetiden, som er aller tidligst mulig for oss å hente. Mannen min er der nå...

 

Jeg tenker litt på hva som skjer hvis de får barn med behov for medisiner daglig i denne barnehagen. Stakkars de foreldrene.

 

HI

Skrevet

Jeg kan love deg at et barn på slutten av en antibiotikakur er frisk nok til å gå i barnehage. En antibiotikakur er gjerne 10 dager lang, og etter et par dager er feberen og symptomene helt borte, men kuren må like fullt tas fullt ut for å forhindre at vi får antibiotika-resistente virus.

 

HI

Skrevet

Vår barnehage gir i utgangspunktet ikke medisiner til barn, med unntak ved kroniske sykdommer (og da skal de ansatte som gir medisin ha god opplæring). Dette står i reglene man aksepterer når barnet begynner i barnehagen. De oppfordrer til at man ber om resepter som gjør at man ikke trenger å gi medisin i barnehagetiden.

 

Dersom dette ikke går, kan de ta på seg å gjøre det allikevel (hvis man f.eks er nødt til å ta en kur der man også må ta medisin midt på dagen, og ikke kan få en annen type). Men da må man avtale med en av de ansatte, barnehagen vil ikke pålegge ansatte å gi medisin dersom de ikke føler seg komfortable med det.

 

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...