Gå til innhold

Flere som er sykemeldte? Frustrasjon over systemet...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei,

åh, jeg er så sint og fortvilet over "systemet", dvs NAV. Jeg er i mitt andre svangerskap og har det utrolig tøft og vanskelig. Jeg er mye syk og har mye vondt - er utrolig sliten! Bekkenløsning, hodepine, nakke- og ryggsmerter. Så jeg har vært sykemeldt - jeg har prøvd å jobbe 50% en stund, men det gikk ikke. Så jeg ble sykemeldt 100% igjen.

 

Nå har jeg mottatt et brev fra NAV om at de stanser sykepengene mine, dvs jeg har mistet rett til sykepenger fordi jeg har vært sykemeldt mer enn 8 uker - og de mangler en legeerklæring!!! Hva er sykemeldingsdokumentet om ikke en erklæring fra lege om at jeg er midlertidig arbidsufør??? Så jeg ringte NAV, og neida, en sykemelding er ikke godt nok. Men hvorfor sender de ikke forespørselen til legen? Hvorfor sende den til meg? En erklæring fra meg holder ikke, og det skjønner jeg jo. Men hadde det ikke da vært bedre å ta kontakt med legen??? Nei, det hadde de ikke rutiner på og det var ikke de som lagde rutinene. HURRA!!!! For et system. Jeg sitter nå å gråter fordi jeg føler meg stemplet som en snylter, en som forsøker og utnytte systemet. Men sannheten er at jeg ØNSKER å jobbe. Jeg liker jobben min, jeg syntes ikke det er spesielt spennende å være hjemme hele dagen. Jeg syntes ikke det er kjekt å ha det vondt, være kvalm mm. Og jeg syntes det er vanskelig å bli så dårlig av å jobbe 1 dag at jeg må ligge i 2, å ikke klare å ta meg av sønnen min.

 

Jeg trengte ikke dette nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

uff da :( høtes ikke bra ut. jeg er også sjukmeldt og kommer ikke til og jobbe noe mer før etter svangerskapet.. eller etter permisjon :)

 

dette er ikke gøy, ønsker deg masse, masse lykke til og håper dere får ordnen på det fort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff! hørtes ikke bra ut. Trodde ikke systemet var sånn, stoler på at når sykemelding er levert så er alt annet greit. Håper det ordner seg for deg!

 

Jeg er selv aktiv sykemeldt pga bekkenløsning. Men vet at nav kan stoppe det når som helst.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:-)

 

Jeg er sykmeldt 50%, og min arbeidsgiver fikk dette skrivet fra NAV. Vi snakket om dette,og fant ut at det er ingen løsning på at jeg jobber mer. Hun skrev en "erklæring", om hva som gjorde det vanskelig for meg å jobbe. Slik at jeg fortsatt kan få penger. Snakk med arbeidsgiver og lege. Ønsker deg lykke til, og jeg kjenner til den følelsen av å være maktesløs. Det er ikke akkurat noe koselig.

Klem;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det på samme måten - VIL jobbe - elsker jobben min, men det går bare ikke. Jeg er svimmel, blit tungpustet og når jeg da har en jobb der man må løpe i de travleste periodene - så funker ikke det. Sliter med dårlig samvittighet overfor arbeidsgiver, men har fått beskjed av legen om å tenke på meg selv. Hvilket jeg er klar over, men det er vanskelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg er sykemeldt, men for håpentligvis kun ut neste uke. Fikk beskjed fra en venninne at om man går lenge sykemeldt i svangerskapet bør man snakke med fastlegen sin om a gå på svangerskapspenger (el noe sånt - husker ikke helt hva hun kalte det), istedenfor å gå så lenge sykemeldt. Dette pga at om du blir dårlig etter fødselen, eller når du skal ut i jobb igjen etter permisjon, eller blir gravid rett etter permisjonen er over, kan ikke NAV nekte deg sykepenger. Dette fordi man kun kan gå sykemeldt i ett år, mens om man får svangerskapspenger (tror jeg det het) får man ikke problemer med helsesystemet i ettertid om man skulle være uheldig og bli dårlig senere, om man blir sykemeldt igjen.

 

Noe å vurdere for dem som er blitt langtidssykemeldt og ikke skal i jobb igjen før permisjon. Snakk med fastlegen din om dette og hør hva hun/han mener er det beste for deg, så slipper du å få NAV på nakken i lang tid framover.

 

Lykke til! Håper det ordner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg gått til jordmor leller legen å spørt om de kunnne søke om svangerskapspenger, Da går det ikke utover sykedagen dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd, jeg begynner heldigvis å komme i bedre form og skal gå opp i 50% noen uker fremover - håper det går bra. Om jeg skulle bli dårlig igjen skal jeg absolutt søke om svangerskapspenger.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svangerskapspenger er kun for de som er friske men har en jobb som er til fare for fosteret der arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge.. Om du er dårlig skal du sykemeldes!!! Når det gjelder dette brevet du har mottatt så er det et standard brev som nav sender ut til ALLE som har vært sykemeldt i 8 uker om ikke legen har skrevet en utfyllende sykemelding (han må skrive på del 2 på sykemeldingen og begrunne hvorfor du ikke kan friskmeldes) Dette gjør de fordi det nå er mer fokus på å få folk tilbake i jobb istedet for at man skal være langtidssykemeldt.. Med andre ord er det bare å ta kontakt med legen så ordner han dette, ikke noe å stresse med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen her. Heldigvis så har jeg ikke problemer med NAv, men jeg skjønner godt hva du mener med å føle seg som en snylter. Det var skikkelig nedtur å ikke klare å jobbe, og den dårlige samvittigheten som vi kvinner er så god på, gnager til tider ganske godt.

 

Håper tingene ordner seg for deg, og glem den dårlige samvittigheten. Det er mye viktigere å ta vare på deg selv og barna dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...