Anonym bruker Skrevet 16. september 2009 #1 Skrevet 16. september 2009 For noen år siden fortalte en nabo meg at på 90 tallet så var det veldig hard fokus på at psykisk utviklings hemmede skulle ha rett til et sex liv. I flere kommuner ble det satt i gang en rekke tiltak. Man kjøpte inn dildoer og underviste i det å onanere.Ikke nok med det, man utførte det også på en del beboere som ikke fikk det til selv. I noen tilfeller så brukte de unge ferievikarer til å gjøre jobben. Hun fortalte også at man i et tilfelle i hadde samlet flere beboere i en badstue og brukte en mannlig hjelpepleier som demonstrator av hvordan det skulle gjøres. Hun hevder også at det ble leid inn prostituerte. Etter rundt to-tre år roet det hele seg og man ble mernøktern. Hun mente også at en del av det som ble gjort var riktig. Mange ble mer harmoniske og rolige. Er dette virkelig sant? Virker utrolig.
Sol Skippertaksdronning Skrevet 16. september 2009 #2 Skrevet 16. september 2009 Aner ikke, men alle har vel rett til et sexliv? og der noen ikke får det til selv, kan veø være greit med en hjelpende hånd.
Anonym bruker Skrevet 16. september 2009 #3 Skrevet 16. september 2009 Ja, det er faktisk sant! Er ingen menneskerett med et sexliv, så jeg synes det er veldig på grensen hele greia! Jeg hadde iallefall ikke runket en annen en mannen min, selvom jeg var på jobb!
Anonym bruker Skrevet 16. september 2009 #4 Skrevet 16. september 2009 Vet ikke om dette ble gjennomført, men husker det var mye snakk om det og at det var mye om det i media en periode.
ana baroma Skrevet 16. september 2009 #5 Skrevet 16. september 2009 Jeg jobbet i HVPU-systemet på 90-tallet, og jeg husker debatten var heit akkurat da. Men samtidig var det såpass mye skepsis at vi aldri gikk til det skritt å "hjelpe" til med onanering o.l. Å veilede i dildobruk kan nok ennå være en oppgave for enkelte, men det er langt fra å veilede i for eks renhold av den, til å hjelpe til med å bruke den. Det er mange grenser (og lover) som tråkkes over i den forbindelse, og jeg tror ikke dette var noe som skjedde, iallfall ikke i stor utstrekning. Og skjedde det, så var det i beste fall på kant av loven, om ikke et lovbrudd. For hvor går grensen mellom å hjelpe og misbruk?
Anonym bruker Skrevet 16. september 2009 #6 Skrevet 16. september 2009 Har vel ikke hørt at det har skjedd i norge, men jeg vet at i danmark har det blitt leid in prostetuerte. Så en dokumentar om det for et års tid siden.
Anonym bruker Skrevet 16. september 2009 #7 Skrevet 16. september 2009 Det var mye offentlig debatt rundrt dette for en del år siden, og det gikk mye på om miljøarbeidere hadde plikt til å bistå eller veilede psykisk utviklingshemmede når det gjaldt seksualitet generelt og onani spesielt. Jeg tror nok naboen din overdramatiserer det hele litt. Prostituerte har jeg sterk tvil om at har blitt brukt her til lands, men i Danmark har man benyttet seg av seksualterapeuter. Det det i hovedsak dreier seg om er å veilede, og i noen tilfeller kanskje håndlede de som har en uheldig adferd seksuelt slik at de f. eks kan onanere på en mer hensiktsmessig måte og i mer hensiktsmessige omgivelser. Seksuell frustrasjon kan gi ulike reaksjoner om man ikke får utløp for det på en ok måte. Det er ikke mer dramatikk rundt dette enn det er rundt det å gi hjelp med personlig hygiene. Alle, eller iallefall så godt som alle, mennesker har et behov for seksuell tilfredsstillelse, det er ikke annerledes for funksjons - og utviklingshemmede enn andre. Heldigvis.
Anonym bruker Skrevet 16. september 2009 #9 Skrevet 16. september 2009 Fant et gammelt skriv som sier at man bør Hjelp personer som ønsker samleie med hverandre, dersom de ikke greier dette. Få opplæring i hvordan man onanerer. Hjelp til å onanere om man selv ikke greier det. Samt hjelp til å formidle kontakt med prostituerte. Akkurat det å hjelpe til med samleie er ikke helt ubegripelig heller ikke undervisning til å onanere. At en hjelpepleier demonstrerer dette på seg selv er langt over streken. Det samme å hjelpe pasientene direkte fysisk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå