Gå til innhold

farlig med solarium under svangerskapet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hører så mye delte meninger om dette.. er det virkelig skadelig for barnet om jeg legger meg litt i solariumet?

tok sol før jeg ble gravid, og tåler både vanlig sol og solarium ganske godt. har aldri blitt brent inne i der;)

nå har jeg aldri tatt ekstremt mye solarium, alt med måte tenker jeg, og det samme gjelder vel når jeg er gravid?

er i 17.svangerskapsuke foresten...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg spurte en jm for noen år siden, og hun sa at dette ikke var skadelig for ungen. Er jo litt rart hvis det skulle påvirke beibien... Mn det kan jo hende de har forandret mening siden da...

Skrevet

takk for svar så fort:)

det var litt kjekt og høre at jeg kan nyte solariumet en gang i blandt;)

regner med at jeg må være flinkerer enn ellers til og smøre meg?

Skrevet

I solarium skal man ikke smøre seg med solfaktor har jeg hørt :).

Jeg har også hørt at det eneste som kan skje når man soler seg under svangerskapet er at man kan få pigmentflekker...

Men tenker selv at jeg skal ta litt sol for å føle meg litt freshere utover høsten..

Skrevet

Jeg spurte jordmora sist jeg var gravid, og hun sa at det ikke var noe vits i å gjøre det, da de ikke visste om strålinga var skadelig for fosteret - men det er tydeligvis forskjelligne meninger om dette.

Skrevet

Jeg tar også sol. Legger en singlet dobbelt ol over magen når jeg soler meg.

Skrevet

Fra min soneterapaut fikk jeg vite at det var bra å ta litt sol innimellom, fordi da produserer kroppen vit.D (i helt andre mengder enn man får i seg via trankapsler ol). Det er også betennelsesdempende.

Man skal bare helst ikke dusje etterpå (m såpe) for da ødelegges litt den prosessen som foregår i huden (omdannelse av vit D).

Tror det viktigste er at man tar det kort hver gang sånn at man ikke blir for varm + dekker godt til mage og rygg med noe som stopper lyset (sikkert best m et mørkt stoff i flere lag). Sterkt lys reagerer fosteret på når det er kommet litt ut i 2.trimester (har jeg hørt).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...