Gå til innhold

Noen som sliter med bekkenløsning her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i uke 36 nå. Magen min har sunket, det er lettere å puste og sliter ikke like mye med sure oppstøt. Vet ikke om hodet er festet, og skal snart til jordmor på kontroll.

Men.. Jeg klarer nesten ikke å gå nå :( Det kom så plutselig på meg. Har så vondt fremme i bekkenet, ved "symfysen" (heter det det?) Det gjør bare så forferdelig vondt at jeg nesten gråter når jeg må opp å gå. Har jobbet ganske mye fram til nå, men det ser ut som om det er stopp for det nå.

Er det noen som har erfaring med bekkenløsning her? Hvordan klarer dere hverdagen egentlig ? Må man bare sitte helt i ro hele tiden? Nå høres jeg sikkert pysete ut, men jeg tar dette egentlig ganske tungt. Er glad det ikke kom før, for å si det sånn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er 32+6 nå og har allerede slitt mye med bekkenløsning i flere uker. Det er frustrerende og jeg er ganske invalid til tider. Har mest smerte i begge sammenføyningene bak, men også noe smerte foran. Har vært delvis sykmeldt til nå, men skal til legen imorra og da blir det full sykemelding. Dette går jo ikke...:-( Men, hvis du er flink til å ta hensyn, ta det med ro, ta deg noen halvtimes pauser på siden med pute mellom knær og ankler, så hjelper det mye. Merker at når jeg har vært flink til å ta det med ro i et par dager, så er det mye bedre (men så er det lett å gjøre for mye og så ligger man der igjen). De dagene jeg har jobbet, har jeg stort sett ligget hele ettermiddagen og kveld, Går til fysioterapitrening for gravide med bekkenløsning en gang i uka og fysioterapeuten er veldig tydelig på at vi ikke skal presse oss, vi skal ta det med ro, og vi skal ikke gjøre ting som gjør vondt. Men vi må jo bevege oss litt. Hun sier at om vi presser det lenger enn det som er bra, så får vi det bare verre i ettertid. Så ta det med ro du, få full sykemelding, gjør ting som føles godt for bekkenet og slapp av innimellom. Og trøst deg med at om du er flink nå, så blir bekkenet mye bedre etter fødsel:-)

Gjest eelis+guttespire *høygravid*
Skrevet

Jeg har plagdes med bekkenet siden uke 10, er 35+1 nå. Har vært 100% sykemeldt siden uke 16, var delvis sykemeldt før det. Jeg jobber som servitør, og legen min var veldig tydelig på at jeg ikke får jobbe, siden jobben min er veldig fysisk og uten særlige muligheter for pauser.

Det er viktig å ikke presse seg, ta pauser der du kan! Ikke sitt, stå eller gå for lenge av gangen, men hold deg litt i bevegelse, så du ikke stivner. Unngå bevegelser som gjør vondt, og ikke press deg, da blir det bare verre. Hvis du kan unngå ting som støvsuging er det veldig bra, for DET er vondt! Jeg sover på sida med en pute eller dyna mellom knærne, da gjør det ikke så veldig vondt. Jeg får ikke til å ligge på rygg. Ellers må du bare høre på kroppen din, og ikke utsette deg for ting som gjør vondt. Ta det med ro, så går det helt fint :-)

Skrevet

Huff. Jeg har en skikkelig tung dag i dag med denne bekkenløsninga :( det er jo ganske humørdrepende at det gjør konstant vondt å gå.

Jeg er så vant til å være mye i aktivitet og masse ute og drive med ting. Nå bare halter jeg noe skikkelig! Så rart at det kom ut av ingenting!

Skal prøve å sove med pute mellom knærne :)

Hvordan er det med dette egentlig, når går det over?

Gjest ~Gravida~ Uke 39
Skrevet

Det blir vel aldri helt bra igjen. :/

9 år etter jeg fikk mitt første barn kjente jeg det i bekkenet når jeg klipte plen,og gjorde visse ting.

venninna mi har gått på bekkentrening i 11 år!!!

Bekkene må taes alvorlig,man kan i værste fall havne i rullestol,og aldri komme seg derifra.

Jeg er nå høygravid igjen og går på krykker pga bekkenet. :( Trener fast til fysio to ganger pr uke,og skal gjøre det etter fødsellen også.

Skrevet

Jeg kan ikke sitte, stå eller gå over noe særlig tid. Helst ikke ligge flatt heller. Jeg halvligger på sofaen og har gjort det i flere og flere timer per dag siden april... Det blir en vane, om enn frustrerende, og takk gud for internett. ;-)

Jeg har hatt nytte av både fysioterapi, bassengtrening, hjemmeøvelser og til dels krykker. Bekkenbeltet er likevel favoritten - anbefaler deg å prøve ett og se hvordan det kjennes. Og selv om du bare har noen uker igjen kan en tur til fysioterapeut være nyttig, særlig kan de anbefale øvelser som kan lette litt.

Om du har smerter om natten kan det hjelpe å ligge på siden med en ekstra dyne eller en lang pute mellom beina, og eventuelt investere i et silkelaken e.l for å lette snuing.

Skrevet

Sleit veldig i forrige svangerskap, så ut som en pingvin når jeg var 4 mnd på vei.. Men denne gangen var det ikke noe alternativ å bli like "invalid", så når de første smertene meldte seg ca halvveis, dro jeg til legen og fikk henvisning til fysioterapeut/manuell terapeut! Nå har jeg 8 dager til termin, og dette har holdt seg helt i sjakk denne gang.. Litt smerter nå og da, men ikke verre enn at det funker å være mamma til en 3 åring og gravid!

Så fort deg og få behandling, kanskje kan det gjøre de siste ukene litt hyggeligere! Og det er gratis når man er gravid!!

Skrevet

Har sliti siden uke 10 med bekkenplager..Hadde krykker osv..

REFLEKSOLOG: er å anbefale!

Han har hjulpet bekkenet mitt til de tusen..Jeg kan snu meg om natta igjen!:)

Synd jeg ikke dro til han før!:)

Skrevet

Har fått så vondt i skambeinet eg.. Har ikkje hatt nåke bekkenløsning tidligere i sv.skapet, men plutselig en dag så sa det berre poof (er vel litt øve ei veke siden no) og det er heilt jævlig.. Klarer nesten ikkje gå, og når eg går så gjere det VELDIG vondt... Hvert fall etter å ha vore i ro en stund og så når eg først beveger meg, heilt ubeskrivelig!!

Men jm seie at det er fordi han beveger seg lengre og lengre ned i bekkenet og det er jo alt i alt positivt.. Men ikkje nåke kjekt å vere lenka til sofaen nej..!

Skrevet

du, jeg har det veldig likt som deg.. har ikke hatt noen plager i rygg eller bekken før det kom som et smell i helga.. (er i uke 36 også).

jeg var ute å gikk min daglige tur, og da jeg kom hjem så hadde jeg så vondt bak i venstre side at jeg verken kunne gå eller snu meg. trodde først at det kun var en låsning siden det kom så plutselig, men da har det i så fall gått over i bekkenløsning for gir seg ikke,fortsatt ekstremt vondt å gå ..

jeg har snakket med en kriopraktor, som sa at jeg kunne komme å få sjekket om han kan gjøre noe. så tenkte jeg skal teste det..

noen med erfaring fra kiropraktor??

jeg forstår deg så innmari godt.. jeg har blitt skikkelig deppa denne uka.. (jobber ikke lenger) men er alltid ute å går turer, på kafe med venninner osv osv. og plutselig sitter man her, fanget i sin egen kropp.. på en måte :)

TOTALT unødvendig nå når vi har så kort igjen..

men, vi skal være glad vi ikke har merket noe før.. som mange av damene her, som har vært plaget lenge! skikkelig kjedelige greier..

Skrevet

For meg så kom det bare ut av ingenting altså!

Man blir litt bitter :c/

Mange fine forslag om refleksolog, kiropraktor og fysio, men tenk, jeg bor i en liten bygd som faktisk ikke har noen av disse tilbudene (!!!!) I tillegg har ikke kommunen råd til å ha vann i badebassenget, så bassengtrening er jo heller ikke noe alternativ.. Hehe :) Føles litt hjelpesløst. Flyttet til hjembygda fra Oslo nå før fødsel, litt av en forandring!

Idag når jeg våkner kjenner jeg ingenting, men det kommer snikende utover dagen. Skal prøve å gå en liten tur med hunden, for å få litt frisk luft. Er iallefall ikke noe godt for meg å sitte for lenge, merker jeg.

Skrevet

Men bekkenbelte kan skaffes samme hvor man bor. =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...