Gå til innhold

Fødestue?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som kan fortelle meg litt om hvordan det er å føde på en fødestue? Har født 2 barn fra før, men dette var på ullevål på føde avd, og der har de jo alt av leger, utstyr, smertelindring osv. Nå har jeg flyttet og det er 1 time til et sykehus med fødestue. 2 og en halv time til vanlig sykehus med føde avd. Valget ligger jo hos meg, men vi gjerne høre fra noen som har opplevd dette selv. Er litt bekymret for at det ikke er barnelege der..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk førstemann på sykehus og andremann på fødestue. Det ble en skrekkens opplevelse. Gutten min var alvorlig syk da han ble født og det visste vi ingenting om på forhånd, enda jeg var på 10 ultralyder. Derfor var det med nød og neppe at han overlevde fødselen og måtte fraktes i ambulanse i 2 timer til nærmeste nyfødt avdeling. Jeg snakket med jordmødrene som tok i mot han på fødestuen og de innrømmet at de ikke var trente til å takle en kritisk fødsel og da skjønner jeg ikke at det er forsvarlig å opprettholde fødestuer. For man kan aldri vite om en fødsel forløper normalt eller ikke. For meg var det ikke noe problem, jeg var oppe på beina etter 20 min. Men det å ikke ha barnelege tilstede syns jeg er totalt uforsvarlig.

Det er jo flott å være på barsel på ei fødestue for man får jo mer hjelp og avlastning. Men for en som har født to ganger før så går jo det meste av seg selv i grunnen, hvertfall med amming og stell. Så spør du meg - reis på et ordentlig sykehus du!!!

Skrevet

Jeg har kun født på sykehus selv, men har hørt skrekkhistorier fra sykehus uten barneleger på. Det er selvfølgelig sjeldent det er krise, men det skjer. For meg hadde det også vært uaktuelt å føde på Bærum sykehus (jeg bor i osloområdet) fordi de heller ikke har barnelege på jobb hele tiden og bare den tiden det tar derfra til Ullevål syns jeg er lang hvis det er noe galt.

Hvis jeg var deg og du har tid til det, så ville jeg valgt sykehuset det er 2,5time å kjøre til selvom så lang tid i bil med rier ikke høres veldig behagelig ut.

Skrevet

Jeg har ikke født på fødestue, men kommer til å gjøre det. Sist jeg fødte valgte jeg å dra til sykehus - 2,5 time unna.. eller, ambulansen brukte vel i underkant av to timer. Jeg gikk fra å ha 1 cm åpning til 9 cm på denne turen, og hele ambulanseturen var et mareritt. Jeg hadde sykt vondt, og kastet opp hele veien. Jordmor var ikke med i ambulansen, kun vanlig amulansepersonel. For meg var denne delen av fødselen den aller værste. -Derfor kommer jeg denne gangen til å velge fødestue. Det sies jo at det ofte går fortere den andre gangen, og jeg tenker at det må jo være tryggere å føde på fødestue, enn i en abulanse UTEN jordmor...

Skrevet

Jeg kommer også til å føde på en fødestue. Fødte på sykehus første gangen og det gikk helt fint. Vi bor midt i gryta, så for oss er det ikke langt hverken til fødestue eller sykehus. Fødestuen ligger i kort avstand fra Rikshospitalet, og det vil ta kort tid å komme seg dit dersom noe skulle skje under fødselen. Jeg er sikret fødeplass på Rikshospitalet i tilfelle.

Jeg er villig til å ta denne sjansen, selv om det selfølgelig er skummelt å tenke på om noe kunne gå galt. De er veldig erfarne de jordmødrene som jobber der, de har lang arbeidserfaring og er rustet til det som måtte komme. Jeg føler meg veldig trygg der og føler jeg blir tatt vare på, og for oss er det det viktigste.

Men... om vi hadde bodd langt fra sykehus og det ville tatt så mye som to timer å komme seg dit, ville vi nok vurdert valget vårt noe mer.

Skrevet

Takk for svar. Blir bare mer og mer usikker jeg. Har født så veldig fort begge gangene før. Men så tenker jeg, det er jo ikke noe barnelege i ambulansen heller om jeg føder der. Men, da er vi ihvertfall på vei til en lege.. Huff.. dette blir bare værre jo mer jeg tenker på det. kanskje jeg kal ta det so det kommer, om jeg føler at jeg har tid til å kjøre i 2 og en halv time så gjør vi det og hvis ikke blir det fødestue..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...