Gå til innhold

Hvor mye ville dere ha tatt i husleie???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal flytte neste år til en annen plass og blir boende der i ca 3-4 år pga utdanning. Vi tenkte å leie ut huset vårt de årene vi blir borte, men vet ikke hvor mye vi skal ta i husleie? Vi bor litt sånn ''på landet'' og er ca 35 min å kjøre til byen. huset er nyoppusset med stor hage, garasje, 4 sov, 2 bad osv. hvor mye ville dere ha tatt i husleie da? :/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vanskelig å si når jeg ikke vet hvilken by der er ca 35min unna, hvor langt unna det er butikk, kollektivt osv. Kan du ikke se på finn.no om det er andre steder til leie i nærheten og ca hva de ligger på? Hvis ikke det er andre steder i nærheten til leie, så ville jeg sett på andre steder ca like langt unna byen.

Skrevet

Kan si at nærmeste by er molde, og tar 3min å kjøre til dagligvarebutikk, skole, barnehage osv.

Skrevet

Da kan jeg fortsatt ikke hjelpe deg, for det er altfor langt unna her jeg bor, men det kan jo hende noen andre kan hjelpe deg hvis ikke du finner noen tips på finn.

Skrevet

Enig i at det var lurt å se på finn... :)

Nye, flotte hus koster gjerne 10000 i mnd her jeg bor... (i nærheten av Kristiansand) Noen ganger mer... :)

Skrevet

Vi må ihvertfall ha slik at vi får dekt utgiftene på huslånet vårt som er 7500kr i mnd, synest dere det blir for mye? :/ Har sett litt på finn, men er ikke noen ''hele'' hus til leie i området her, bare sokkelleil, som varierer fra 5000-9000, så er ikke sikker på hva jeg skal ta? Kanskje 8000? Så tjener vi litt på det også :)

Skrevet

Husk at dere må betale kommunale utgifter, forsikring og diverse vedlikehold m.m. disse årene, så dere kommer jo ikke akkurat til å tjene på det, heller omvendt:)

Kan heller ikke hjelpe med sum, bor på en helt annen kant av landet, og her ville vel 8000-12000 være ok, alt etter hvor attraktivt boligområde, antall soverom osv...

Skrevet

Hvis sokkelleiligheter leies ut for 5-9000, så syns jeg det høres lite ut med 8000 for et helt hus, men det kommer jo selvfølgelig an på størrelsen på leilighetene også. Jeg vil tro dere kan ta hvertfall 10 000kr.

Skrevet

I Stavanger er 20 000 ganske normal pris for enebolig, men prisene faller raskt når du beveger deg mer "ut på landet". Synes 8000 som du nevner er langt ifra for mye hvis det er et nyoppusset fint hus. Veldig usikker på beliggenheten, hadde vært lettere å svart deg hadde dette vært i Rogaland, men jeg synes vertfall ikke at du skal gå under 10 000 hvis huset fremstår som nytt (og moderne?) etter oppussing. Hadde vært fint å sett noen bilder av hus og område :)

Skrevet

Et lite tips: Meld dere inn i huseiernes landsforbund. Koster 400 kr i året og det er kostnader man kan skrive av når skatten på utleie skal beregnes (så reell kostnad blir da 400 - 28% =288 kr årlig). Da kan dere få hjelp til blant annet kontrakt og også jusshjelp om dere skulle få problemer med leieboere på noe tidspunkt. Mulig de også kan tipse om "riktig" utleiepris for deres bolig.

Ellers så synes jeg det høres ut som om dere ihvertfall bør ta 10000 i leie, ihvertfall om enkelte sokkelleiligheter i området leies ut for 9000.

Skrevet

Et lite tips, (nå har ikke jeg lest andre svar)

Tenk deg hva husene koster i området der du bor. Da vi kjøpte hus førstegang kostet det så "lite" 1.5 mill. og renta var lav. Dermed kom avdragene på 10 500 kr i mnd. Og da hadde vi tilogmed lånet på 17 år og rentene var på rundt 8 tror jeg...

Så om dere må leie ut huset for mer enn hva andre hadde hatt i avdrag om de hadde kjøpt et hus selv (som selvfølgelig er mest lønnsomt for alle, å ha eget å betale på) så får dere nok ikke leid ut.

Men er dere igjen i nærheten av en høyskole eller no stort firma, kan det hende at flere studenter, her 4 stk pga soverrom, kan gå sammen. Eller at et firma leier det og har arbeidere der. (Med premisser om ikke at huset skal holdes selvfølgelig)

Lykke til! Vi står i samme greia her. ;)

Skrevet

Husk på at dere også må betale skatt av disse pengene dere får inn!

Skrevet

Det er vanskelig å si. Du må nok som de sier følge med på finn. Vi leier ut kjellerleilighet/ hybel på 40 kvm for 8000 kr i måneden, men det er ikke i Molde;-)

Skrevet

Hei bor ca 25 min fra ålesund, og et av husene ble lagt ut til leie for en stund siden, det er et ganske stort hus med 4 soverom det også. med dobbel garasje og div fasaliteter, de får 8 000 i mnd for huset..

Skrevet

Sjekk på finn.no hva lignende hus (kvm, antall soverom, bad, hage osv) ligger på, og legg dere på et lignende prisnivå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...