MegSelv82 Skrevet 15. september 2009 #1 Skrevet 15. september 2009 Når jeg var hos legen på onsdag var blod trykket mitt på 100/60, i dag var det på 134/93, Hva er det som gjør at det er så stor forandring på så kort tid? Noen som vet?
Anonym bruker Skrevet 15. september 2009 #2 Skrevet 15. september 2009 Dette er noe som kan variere ganske mye. Var du stresset i dag, i forhold til forrige gang? Hadde du gått fort(aktivitet) før målingen i dag, i forhold til forrige gang?
Anonym bruker Skrevet 15. september 2009 #3 Skrevet 15. september 2009 Hvorfor spør dere ikke legene om slike ting når dere er der??
MegSelv82 Skrevet 15. september 2009 Forfatter #4 Skrevet 15. september 2009 Følte meg ganske rolig. Hadde klippen plenen;-) men sist hadde jeg hatt en hel natt med en unge med 40 i feber og innleggelse pga nedpress. Så vanskelig å si... Skal sies at jeg er i uke 30 med tvillinger.
MegSelv82 Skrevet 15. september 2009 Forfatter #5 Skrevet 15. september 2009 Fordi jeg var hos jordmor, og hun kunne ikke svare meg helt sikker på hvorfor det var akkurat slik. Bare at jeg skulle følge litt ekstra med. SÅ får jeg nærmere svar når jeg skal til legen om 1 uke. Ville høre om noen her hadde noen gode svar.
MegSelv82 Skrevet 15. september 2009 Forfatter #6 Skrevet 15. september 2009 Vet jeg skrev lege i overskriften, men mente jordmor:-) HI
Anonym bruker Skrevet 15. september 2009 #7 Skrevet 15. september 2009 Det var kanskje preenkampsi jordmoren mener en skal være obs på. Bare litt rart at det er DU som skal følge med, uten å få mer info om dette. Her er en link om dette, og der står også andre symptomer du skal være obs på: http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=2651
Anonym bruker Skrevet 15. september 2009 #8 Skrevet 15. september 2009 Jeg synes undertrykket ditt er litt vel høyt. Synes du skal gå innom legekontoret i morgen og bare få målt trykket ditt igjen. Det trenger du ikke legetime til.
Stolt tvillingmor Skrevet 15. september 2009 #9 Skrevet 15. september 2009 Heisann, Ikke for å være ekkel, men jeg forstår virkelig ikke hvordan du tør å gå til jordmor... .De har ikke kompetanse på annet enn normale svangerskap, og et tvillingsvangerskap er tross alt et risikosvangerskap - pr. definisjon. Det er en grunn til at JM ikke kunne gi deg et ordentlig svar. Jordmødre er sykepleiere med tilleggsutdanning innen normale svangerskap og fødsler, og har ingen kompetanse til å vurdere og tolke verken blodprøver, urinprøver eller noe annet... De har verken kompetanse eller lov til å stille diagnoser, husk det... Det er mange årsaker til at blodtrykket kan ha gått opp, og det er KUN leger som kan få noe fornuftig ut av dette. Hvordan var urinprøven? Hadde du utslag på proteiner? Og hvordan lå du an med tanke på ødem? Hvis du hadde noe utslag der, burde du ringe legen med en gang og få fremskyndet timen. MEN: Man kan ha begynnende svangerskapsforgiftning UTEN utslag på proteinene, så det blir uansett bare spekulasjoner fra min side å antyde noe som helst. Ønsker deg uansett lykke til videre i svangerskapet!!
MegSelv82 Skrevet 15. september 2009 Forfatter #10 Skrevet 15. september 2009 det tror jeg kanskje jeg skal gjøre. takk for svar
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 15. september 2009 #11 Skrevet 15. september 2009 Hallo, nancy. Nå snakker du litt over deg. Husk at legenes syv års utdanning dreier seg om ganske mye annet enn svangerskap, tipper at toppen et halvt år til sammen dreier seg om nettopp dette. Mens en jordmor har to (?) års videreutdanning KUN i fødselsomsorg. Jeg har blitt mye bedre tatt vare på av jordmor enn av leger i mine svangerskap. Legen ba meg vente og se med et høyt blodtrykk. Neste uke kom jeg til jordmoren som sendte meg rett til sykehuset med svangerskapsforgiftning. En jordmor er ekspert på svangerskap. Tipper de har vært innom litt andre ting enn normale svangerskap i sin utdanning, gitt.
Stolt tvillingmor Skrevet 15. september 2009 #12 Skrevet 15. september 2009 Ehh... Jordmødre kan IKKE stille diagnoser, og har IKKE verken lov eller kompetanse til å tolke ulike symtopmer. Det betyr IKKE at jordmødrene ikke gjør en god jobb, men de er altså kun sykepleiere med tilleggsutdanning. Selvfølgelig har legene en større allround-kompetanse enn jordmødre, men det er jo bl.a. derfor det kun er leger som kan stille diagnoser, også :-) No need to be angry, eller??
mamma til tre nydelige jenter Skrevet 15. september 2009 #13 Skrevet 15. september 2009 da jeg gikk gravid med tvillingene så fikk jeg beskjed om at jeg kunne gå til jordmor MEN hun hadde ingen grunnlag for å gi meg den oppfølgingen som kreves under et tvillingsvangerskap! hun kunne bistå med delen om selve fødsel men selve svangerskapet skulle jeg følges nøye opp av LEGE.... dette da det er mange risikoer i et tvillingsvangerskap.. jeg hadde tatt en telefon til legen i mårra å bedt om å få målt blodtrykket da bare oppgi de verdiene som jm målte i dag så vil de nok ha deg inn på sjekk umiddelbart!
Stolt tvillingmor Skrevet 15. september 2009 #14 Skrevet 15. september 2009 Se forøvrig link: http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/jordmor
Anonym bruker Skrevet 16. september 2009 #15 Skrevet 16. september 2009 Nå har jeg nesten lyst til å sparke meg selv i leggen for jeg har alltid hatet folk som svarer på slike innlegg med dommedagsprofetier og her kommer det jammen og meg et halvt et fra meg.... ring til legen/legevakt eller aller helst obsposten/avdelingen ved kvinneklinikken i morgen. Det er sikkert ingenting, det finnes en million grunner som forklarer det hele, MEN dersom det faktisk er begynnende svangerskapsforgiftning er det om å gjøre og begynne på blodtrykkstabletter så fort som overhodet mulig for å eventuelt kjøpe babyene noen ekstra dager inni magen. Undertrykket ditt har steget "mye" på kort tid og dette må ALLTID tas alvorlig. Sjekk deg 17 ganger for mye enn en gang for lite - for babyenes skyld! Har selv hatt svangerskapsforgiftning i uke 31 og tar derfor sike symptom veldig på alvor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå