Anonym bruker Skrevet 15. september 2009 #1 Skrevet 15. september 2009 Har en baby på 8 mnd. Faren vil gjerne at babyen skal bo fast hos han, noe jeg seff ikke vil. Nå bor vi i hjembyen til både meg og far, men jeg ønsker å flytte for å gå på skole. Vi vil da bo 40 mil fra faren. Vil det se veldig negativt ut for min del? vil han kunne få babyen siden jeg flytter?
Anonym bruker Skrevet 15. september 2009 #4 Skrevet 15. september 2009 En av dere har omsorgen om ikke det er bestemt at dere skal ha delt omsorg. Om ikke annet er bestemt er det mor som får omsorgen. Etter loven kan du da flytte hvor du vili landet, men du må informere far. Om han ønsker omsorgen kan han gå rettens vei, men det skal ligge alvorlig svikt fra din siden for at de skal ta omsorgen fra deg. Delt omsorg kan ikke en rettsinstans idømme. Samvær bør dere kanskje kommetil en enighet om, og da er det greit å ringe til familievernkontoret i område dere bor i. Samvær må tilpasses etter alder på barnet og avstand på hvor dere bor i forhold til hverandre. Lykke til, misunner deg ikke, hart vært gjennom dette her i fire år nå.
Anonym bruker Skrevet 15. september 2009 #5 Skrevet 15. september 2009 Jeg har hovedomsorgen, men han ønsker å få den. Han har ikke gått rettens vei, men han vil nok gjøre det om vi flytter. Vil det da være en større sjanse for han å få hovedomsorgen om jeg tar med meg barnet og flytter? Vil det se ut som at jeg saboterer samvær med far og barn? Jeg ser jo at det kan bli litt vanskelig, men jeg ønsker meg sterkt en utdannelse da jeg nå er 29 år og uten jobb og uten utdannelse. Vil en flytting gjøre slik at en domstol vil tro at babyen må bo hos far?
Anonym bruker Skrevet 15. september 2009 #6 Skrevet 15. september 2009 Jeg vet ikke men kan ikke tro at en domstol tar fra deg omsorgen pga at du ønsker en utdannelse som vil være tilgode for barnet ditt. Var jeg deg ville jeg ringe familievernkontoret og rådført meg litt. Jeg vet ikke om det vil ha noe å si men er dere samboere eller har vært? var barnet planlagt?
Anonym bruker Skrevet 15. september 2009 #7 Skrevet 15. september 2009 Vi flyttet fra hverandre før barnet ble født. Barnet var ikke planlagt nei. Kan forhøre meg litt med familievernkontoret ja. Tusen takk :-)
Anonym bruker Skrevet 15. september 2009 #8 Skrevet 15. september 2009 Du kan slappe av. Du har legitim grunn for å flytte - utdannelse. Og siden du har hatt hovedomsorgen helt fra svangerskapet, så får han den ikke. Bare pass på at du tilbyr samvær som kan fungere med slike avstander.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå