Gå til innhold

Lapskaus........

Anbefalte innlegg

Skrevet

din beste oppskrift! Hva har du i lapskausen? Noen gode tips? Vil at den skal smake som god, gammeldags lapskaus!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ofte i: Kjøttdeig eller pølse, poteter, gulrøtter, blomkål, sellerirot, løk, paprika, mais. Lager jevning av smør, mel og vann (og sukkerkulør). Krydrer med grillkrydder, buljong, aromat.

I en travel hverdag blir det ofte 1 pose grønnsakblanding og 1 pose lapskausblanding i stedet, så slipper jeg å kutte alle grønnsakene!

Skrevet

I min lapskaus bruker jeg

Storfekjøtt

Poteter

Gulrot

Sellerirot

Løk

Makaroni

Skjærer kjøttet i terninger og bruner det i margarin i stekepanne, salter og peprer og legger det over i en gryte med vann. Setter det til koking. Skjærer poteter, gulrot, sellerirot og løk i terninger og legger over i gryta til kjøttet etterhvert. Makaroni tilsettes når grønnsakene begynner å bli møre.

Så bruner jeg jevning av margarin og mel. Og det er vel det den spesielle smaken kommer av. Bruner det ikke helt brunt men sånn midt i mellom, og det er vel en smakssak hvor brunet man vil ha det. Jevner bruningen med kraft fra kjøttet og grønnsakene, lager den noen lunde flytende før jeg rører den ut i gryta med det andre.

Skrevet

Flottings :-) Men, bruker dere ikke buljong i vannet når dere koker kjöttet? KAnskje det ikke er nödvendig!

Skrevet

Jeg har buljong i vannet jeg koker grønnsakene i. Steker kjøttdeigen i stekepanne ved siden av og har den oppi gryta mot slutten av koketiden:-) Går sikkert fint å koke sammen med kjøttet også!

Skrevet

Jeg bruker:

Storfekjøtt ( bog eller høyrygg)

Poteter

Kålrot ( mye )

Gulrot

Hodekål

Sellerirot hvis jeg føler for det, men ikke så mye

Koker kjøttet i et par timer, mens jeg skreller og hakker grønnsakene. Heller så kraften over grønnsakene og lar det småkoke/trekke i 1 times tid. Hiver så over kjøttet som jeg nå har delt i småbiter, og for å ikke skuffe guttungen hiver jeg i en pakke med skinnfrie kjøttpølser. Dette holder som regel til middag i 2 dager for oss, og en middag til naboen som blir så glad for at han slipper å lage middag selv :)

Skal vel strengt tatt være løk i også, men det liker ikke jeg i lapskaus.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...