Gå til innhold

Noen som har skoliose (skjev rygg)her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk korsett da jeg var i 12/13 års alderen som jeg skulle bruke døgnet rundt.Fulgte desverre ikke opp dette og brukte den bare på natta fordi jeg synes det var pinlig at korsetten vistes gjennom klærne.Gikk heller ikke til kontroller.Har ikke hatt vondt i ryggen siden da heldigvis ,men jeg synes jeg har fått en bøy bak i nakken og skuldrene "luter"litt fram.Er livredd for å få "pukkelrygg":(Er jo "bare"40 år enda ,men ser ung ut for alderen da;)

har i de siste par mnd begynt å jogge å ta styrkeøvelser for å se om dette hjelper.Har ikke vært til lege(redd for hva han sier)

Synes at det blir kul spesielt på den ene siden når jeg bøyer meg frem.

Noen som har noen erfaringer med dette?Supertakknemlig for alle svar:))

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har =/ desverre kan man si.

Fikk diagnosen i 4 kl,og rett til oslo og på med korsett.Hata det svineriet!! Vondt var det også.Var heller ikke flink til å bruke det,så det endte i opperasjon.Så lang tilbake som i 1985. I dag har jeg gitt ALT for å bli opperert i dag,hvor stanga er ledda med mere.Sitter med skjevhet på 27 grader enda.Var 52 før di forsøkte rette opp.

Jeg er som du litt luta fremover i skuldrene.Skoliosen min gjorde ryggraden til en s,slik at høyre skulder var mer oppe enn venstre.Hadde jeg valgt å ikke opperere,så ville det ende i kuppelrygg,som di sa da.

Trening er bra for musklene,så du gjør jo rett =)) men ville tatt den turen til legen,fått undersøkelse og evt opperasjon.I dag er di flinke på området,OG di nye stengene di retter opp med er ledda,så du blir ikke avstiva slik jeg er.Ikke sikkert du trenger noe heller.kanskje har di noe hokuspokus kunstner som hjelper?? Håper det =))

Jeg ville som sagt betalt ALT for å blitt opperert i dag,men det er ingenting å gjøre.Så her sitter jeg,uten jobb,uten utsikter til det,verker helt ned i tærne og ei hofte med betennelse i..Den gang tok di bein derfra å plaserte i ryggen.Nå har jeg gått et år på sprøyter satt på sykehus uten at det hjelper.Nei min venn,dra til legen du.Ikke vær redd for verken det ene eller andre.I dag er di flinke,så hadde jeg fått valgt,ja da skjønner du sikkert svaret ;o)

Skrevet

Tusen takk for svar:)Min ryggrad var også som en s den gangen.Den ene hofta var også litt lengre opp enn den andre.Har gått og "trodd"at ryggen var blitt rett igjen ,men har jo lagt merke til at skuldrene henger litt fram..Ingen som har lagt merke til det som jeg vei ihvertfall og har ingen smerter.Hvorfor kan det utvikle seg til pukkelrygg da?Skal tenke på å dra til legen.Operasjon høres skummelt ut:(

Tusen takk for at du delte dette med meg og håper at du blir bedre i hofta di:)

Skrevet

Skal jeg event dra til fastlegen først eller lønner det seg å dra til privat lege som er spesialist på rygg?

Skrevet

hei igjen =))

S en ville gjøre at ryggen bula mer ut,sa di da.Men,i dag er di flinke på dette området.mere hjelp å få.Ville gått til fastlege og fått henvisning videre.Jeg var på Sophies Minde i Oslo.Nå er vel det i det nye Rikshospitalet? Har å ei hofte som er mere opp,bekkenet er skjevt og belastninga blir deretter.Innleggsåler kan hjelpe.Men da bør du få kommet deg til en spesialist på dette,så han kan hjelpe deg videre.

Selve opperasjonen var ikke ille i det hele tatt.Den kunne jeg tatt på nytt,bare med ei anna og ny stang ;o) Brukte korsett i nesten 2 år etterpå å. men har du ingen plager,å ryggen din ikke er mere skjev,så gjør di vel ingenting.Villet uansett fått meg den timen jeg,og så fått svar på alt du lurer på.

Skrevet

hei..

er noe herk dette rygg greiene...

Slapp unna korsett jeg, da det var for lenge siden aller første mens (er vist noe med at benbygningen blir for stiv til å bøyes på plass)

Men var akkurat ikke skev nok til operasjon.

Men om du føler det er et tilbakevendene problem, snakk med legen din om det...

(noe jeg ikke tør, livredd for operasjon..)

Skrevet

tror jeg skal gjøre det å høre hva legen sier.Takk for svar:)

Skrevet

Tror jeg må manne meg opp til legetime etterhvert ja.Får angst av å tenke på at jeg kanskje som femtiåring har den pukkelryggen:((

Skrevet

flere som har erfaringer med dette og som er blitt operert i "nyere"tid.Var i tilfelle operasjonen velykket?Hvor lenge sykmeldt?Veeeldig takknemlig for svar:)

Skrevet

Lure på en ting til...Hvis ryggen ikke er skjev nok til operasjon ,men du får mere lutende skuldre og kul på ryggen hva gjør de med det da??

Skrevet

Jeg var 13-14 år da jeg fikk korsett. Husker ikke gradene av skevhet, men jeg skulle gå med korsettet i 23 timer i døgnet. Jeg fulgte opplegget så og si til punkt og prikke. Jeg var flau, og ble til tider mobbet av dette, men jeg beit tenna sammen og kom meg igjennom ungdomsskolen. Når jeg leser det som dere skriver, så er jeg veldig glad for at jeg var så flink som jeg var. Ryggen er overhode ikke bra, men jeg slapp operasjon.

Du var egentlig ute etter erfaringer med operasjon, og det kan jeg heldigvis ikke gi deg. Men hvis vi bruker ditt eksempel og mitt eksempel, så kankje vi kan poengtere for unge som får diagnosen idag hvor viktig det er å følge legens anbefalinger.

Ønsker deg lykke til! Ta kontakt med fastlegen din, så henviser han deg videre!

Skrevet

Jeg har selv skoliose, men ikke i så stor grad som deg.

Jeg gikk i klasse med ei som ble rygg operert for 10år siden. Hennes rygg hadde kraftig S form med vridning. Opererte inn to stenger langs ryggsøylen og hun kom seg fort på beina iallefall.

Og har ikke hatt noe særlig plager etter dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...