Gå til innhold

Vannkopper og liten baby

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mine to eldste har hatt vannkopper, men ikke minstegutten på 2 år. Nå er det flere i bhg som har fått det, så antar han får det også innen 3 uker. Greit nok, ok å bli ferdig med det, men så har vi jo vesla på 4,5 uke også, hva med henne? Har hørt at dersom man ammer og mor har hatt vannkopper, så får ikke babyen det pga at de får antistoffer gjennom morsmelken. Stemmer dette? Om ikke, er det farlig for en baby på 1-2 mnd å få vannkopper?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det stemmer ikke, de er ikke beskyttet av morsmelken..

5-åringen min fikk vannkopper sommeren for to år siden, og to uker senere fikk lillesøster det, hun var da 9 uker gammel og ble fullammet. Jeg ringte helsestasjonen og fikk snakke med barnelegen der, hun sa det var helt ufarlig, men om babyen ble veldig plaget av kløe skulle jeg ringe fastlegen. Det gikk visst ann å få noe kløstillende på resept.

Men det gikk over all forventning her, babyen hadde masse prikker, både i ansiktet, brystet og særlig i bleieområdet. Jeg penslet med hvitvask og hun virket ikke veldig plaget, var bare litt mer survete og utolig enn ellers.

Legen sa forresten også at jeg skulle være oppmerksom på ettersykdommer når de var så små, de var visst litt mer utsatt. Så om hun plutselig ble sykere igjen når vannkoppene var på retur skulle jeg ringe legen med en gang.

Men som sagt, det gikk helt fint.

Skrevet

Ok, da vet jeg det :-) Hadde jo forsåvidt vært fint å bli ferdig med det, så slipper vi enda en runde om noen år. Takk for svar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...